guramijagt
Fra : NI

Dato : 30-11-04 21:59

Jeg har to blå guramier, som efter sigende skulle være en han og en hun, men
den ene jagter og stresser uafbrudt den anden og har gjort det lige siden,
at jeg fik dem. Er dette normalt eller skal jeg skille mig af med den ene?
Endvidere er flere af mine fisk "tykke", og har været det flere gange nu.
Jeg går ud fra, at de skal have unger, men jeg har aldrig set nogle "smådyr"
i akvariet. Skal jeg gøre noget specielt for, at de formere sig? Hvor bliver
deres tykke maver af? Ja,... lidt spørgsmål blev det da til,... håber én
eller anden kan / vil være behjælpelig.

de venligste hilsner fra en nybegynder

Niels

Fra : Iceage

Dato : 30-11-04 22:19

Hej.
Hvad er det for andre fisk du har.......?
Det vil hjælpe en del hvis vi kunne få det at vide.
Hvor stort er dit akvarie........?
Ice

Fra : NI

Dato : 30-11-04 22:38

Hvad er det for andre fisk du har.......?

Lidt blandet,... neonfisk, sugemaller, skalarer, guppier, balihajer,... tror
vist det er det

> Hvor stort er dit akvarie........?

96 liter

Mvh Niels

Fra : Iceage

Dato : 30-11-04 22:51

HEj de fisk du har er det desvære ikke så mange af dem der har mulig heden
for at få unger men gubbi`er de er sikkre avles maskiner der føder hver 19
dag hvid de får muligheden for det men kan også bære deres yngel længere
hvis de ikke føler sig trykke.
Det bedste du kan gøre er at smide hunden op i en føde kasse og lade hende
gå der i til hun har født og så ned i vandet til de andre igen. Så skulle
den være hjemme.

Scalare de er straks være har kun lykkes for mig en gang der havde jeg en
høj krukke til at stå der nede og i den lagde de deres æg og de unklækkedes
og far fisken passede så på dem til de var store nok til at klare sig selv.

Alle fisk der er i dit akvarie æder hinandens unger og selv moren æder dem.
Håber du kan bruge mit svar.

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 30-11-04 22:20

> [...]
bliver
> deres tykke maver af? Ja,... lidt spørgsmål blev det da til,... håber én

Du skal lige holde øje med om de begynder at skide nogle lange hvidlige
tråde istedet for de alm. grå/brune "pøller". Så har du nemlig en sygdom der
hedder bugvattersot, eller sådannoget. Det har jeg mistet et par dværg
guramier på, de blev tilsyneladende stressede (hannen mest) da jeg
fejlagtigt havde en del cirkulation i vandet og et par halvstore siamesiske
algeædere der jagter hinanden rundt i tanken.
Sygdommen kan iøvrigt kurreres med medicin.
MvHans

Fra : NI

Dato : 30-11-04 22:40

> [...]
> siamesiske
> algeædere der jagter hinanden rundt i tanken.
> Sygdommen kan iøvrigt kurreres med medicin.

Det vil jeg holde øje med.

Mvh Niels

Fra : Tidemand

Dato : 30-11-04 23:31

Ok, Det var gurami´erne du spurte om. Ja. Jeg har en flok en han og 7
hunner. de er alle sammen tygge på skift og jagter hinnanden. Jeg har en
besætning som dig..

Desværre for du mange svar der ikke er ens, køb dig en akvarie bog der
besvare dine spørgesmål. kig på nogle stykker i boghandleren der passer til
dig.

Gurami hannen "blå gurami" bygger en skum rede af "spyt" i nogle
flydeplanter eller sætter den på en stub, sugerøret el. udgangsrøret. hvis
der en udvendig pumpe du har.

Hunnen kommer så og lægger æg i denne og hannen befrugter dem så, OG PASSER
PÅ DEM derfor skal hunnen sgu ikke i en ruge kasse. for så for du ingen æg.

VH

Michael

Fra : A:H

Dato : 01-12-04 09:46

> [...]
> sig? Hvor bliver deres tykke maver af? Ja,... lidt spørgsmål blev det da
> til,... håber én eller anden kan / vil være behjælpelig.

Hej Niels.
jeg har et noget større akvarium end du ! Men Jeg har tre par guramier Perle
gurami, dværg gurami og så blå guramier*
Jeg har her for et par uger siden skilt mig af med de to blå guramier, da de
havde akkurat samme opførsel som du selv skriver i dit indlæg, det er nogle
arrige bæster,
Du kan godt se forskel på om det er en han eller en hun rygfinnen på hannen
er længere og mere spids i det, hvor hunnen har en mere afrundet rygfinne.
Jeg vil så lige sige at de to andre par guramier de opføre sig "pænt".
Du skriver at du også har skalaer og gubbyer i dit Akvarium, Jeg havde også
engang gubbyer, store og flotte, men skulle bruge akvariet, og smed dem op
i det store Akvarium, Tja der gik ikke et døgn så var alle gubbyerne ædt, af
skalaerne, de bed lige hele hale partiet af, og så var der en middag!
Så du skal nok lige overveje hvilke fisk du sætter sammen!

Annette

Fra : Fessor

Dato : 30-11-04 10:59

> [...]
> men den ene jagter og stresser uafbrudt den anden og har gjort det lige
> siden, at jeg fik dem. Er dette normalt eller skal jeg skille mig af med

Hej Niels
Jeg tror det er normalt, havde selv et par store flotte blå guramier nogle
år tilbage hvor hannen jagtede hunnen indtil hun døde af stress/sult lidt
træls men sådan er det, man kunne måske stoppe det ved at tilføre flere blå
guramier, men det er et rent gæt fra min side
Claus

Fra : NI

Dato : 01-12-04 18:41

"Fessor" <cnielsen@NOSPAMesenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år tilbage hvor hannen jagtede hunnen indtil hun døde af stress/sult lidt

Jeg valgte her til aften, at skille mig af med hunnen (den stressede) da den
alligevel var godt på vej til at gå til. Så nu må hannen hygge sig med sig
selv!

Mvh Niels

Fra : Fessor

Dato : 30-11-04 20:17

> [...]
> den alligevel var godt på vej til at gå til. Så nu må hannen hygge sig med

måske skulle du købe en han mere, det kan være din fisk er bøsse LOL :)