Min søn bider!
Fra : Judith Janniche

Dato : 30-11-04 18:03

Hej.... Jeg har en søn, der bider enormt meget..Nogen siger, bare bid
igen, men det vil jeg altså ikke. Han er kun 11 mdr. gammel...Nogen
der har oplevet det før, og måske har et godt råd?

Mvh Judith.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 30-11-04 20:30

Judith Janniche (slet 6WVZN) (neightstar@6WVZNofir.dk) skrev følgende:

> Hej.... Jeg har en søn, der bider enormt meget..Nogen siger, bare bid
> igen, men det vil jeg altså ikke. Han er kun 11 mdr. gammel...Nogen
> der har oplevet det før, og måske har et godt råd?

Vores Sofie (som lige er blevet 1 år) var i en periode slem til at bide
mig i kinden, når jeg gik med hende på armen. Jeg kiggede meget strengt
på hende og sagde "nej" i et tonefald, som ikke var til at tage fejl af
og nu er hun holdt op med det.

Henriette Døssing

Fra : Judith Janniche

Dato : 30-11-04 22:50

Fischer & Døssing <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev:
> [...]
>på armen. Jeg kiggede meget strengt
>på hende og sagde "nej" i et
>tonefald, som ikke var til at tage fejl af

Hej...
Lyder jo nemt nok...Må bare "skrue bissen på"....Som en af de
andre også skrev, er jo nok fordi, han ikke kan sætte ord på, hvad
han engetlig vil...Så må prøve mig frem...Takker for hjælpen..
Mvh Judith.

Fra : Anja

Dato : 30-11-04 21:43

"Judith Janniche (slet 6WVZN)" <neightstar@6WVZNofir.dk> skrev i en
meddelelse news:11018343730.339655301510213@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> igen, men det vil jeg altså ikke. Han er kun 11 mdr. gammel...Nogen
> der har oplevet det før, og måske har et godt råd?

Hej Judith

Jepper hvor jeg kender det!! min den mellemste har været meget slem til at
bide. Jeg går ikke ind for at man bider igen for så er der noget meget skævt
i at sige du ikke må bide så nu bider jeg dig!!!
Jeg tror at vi et og andet sted blev enige om at det var frustrationer pga.
manglende sprog. Vi prøvede at "skælde ud" og at ignorere det men lige meget
hjalp det.
Så begynde vi at sætte ord på for ham. Vi begyndte bruge ord for hans
følelser såsom at nu var han vred, ked af det og super glad. På den måde
hjalp vi ham med at vise at vi forstod ham men samtidig at det med at bide
ikke var godt.

Anja

Fra : Janne L

Dato : 30-11-04 21:55

> [...]
> igen, men det vil jeg altså ikke. Han er kun 11 mdr. gammel...Nogen
> der har oplevet det før, og måske har et godt råd?

Bid igen ?!! - så kan de lære det kan de.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-11-04 22:03

"Janne L" <invalid@invalid.INVALID> skrev i en meddelelse

> Bid igen ?!! - så kan de lære det kan de.

Joe, men HVAD lærer de?
At man ikke må bide, når man er lille, men at man gerne må, når man er
stor - og så gælder jo bare om at blive stor i en fart, så man kan bide alle
de andre, men selv er fredet!
Det er også det, man kalder junglelov.

Hilsen Inger

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-11-04 22:54

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> At man ikke må bide, når man er lille, men at man gerne må, når man er
> stor - og så gælder jo bare om at blive stor i en fart, så man kan bide

Helt enig, det holder bare ikke at bide igen.

Min datter havde på et tidspunkt en stor forkærlighed for mine tæer som blev
udsat for mange bid.
Skældud og et par kontante nej'er hjalp ikke så jeg måtte finde en anden
måde at få hende til at forstå at det gjorde ondt.
Jeg ville ikke skrige højlydt AV for så ville jeg jo bare skræmme hende, så
jeg besluttede mig for at bruge hendes udtryk når tingene gjorde ondt,
nemlig at græde..
Det hjalp ret hurtigt og hun holdt op med at bide.

Nu skulle man jo så tro at hun også ville begynde at græde når nu jeg gjorde
det, men tværtimod blev hun utroligt kærlig og nærmest trøstede mig som jeg
trøster hende når hun er ked af det, det kalder jeg en god bonus

Mvh
Benjamin

Fra : Daniela Althof

Dato : 01-12-04 01:50

Inger Pedersen wrote:

> Joe, men HVAD lærer de?

Eller lærer de at det gør ondt når man bider?? Hvordan skal de vide at
det gør ondt når de ikke ved det????

Hilsen Daniela..

Fra : Cat

Dato : 01-12-04 08:09

"Daniela Althof" <superdilbert@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller lærer de at det gør ondt når man bider?? Hvordan skal de vide at
> det gør ondt når de ikke ved det????

Ved at man fortæller dem det og viser dem det. De har sprog nok i den alder
til at forstå ordene.

De er ganske sikkert blevet bidt i vuggestuen, så de ved det godt.

Vold avler vold.

I øvrigt er det forbudt. Man må ikke korporligt afstraffe børn her i landet.
Det har været forbudt i omkring 10 år.

Tine

Fra : TriDane

Dato : 02-12-04 08:32

"Cat" <dd@gg.dk> wrote in

> [...]
>
> I øvrigt er det forbudt. Man må ikke korporligt afstraffe børn her i
> landet. Det har været forbudt i omkring 10 år.

Ja, jeg husker tydeligt da revselsesretten blev afskaffet. Der var en
masse påstande om at forældre nu skulle straffes for at opdrage deres
børn. Det har vist sig at afskaffelsen nærmere har hjulpet forældrene
til at bruge andre metoder end straf til opdragelsen og at man har krav
på en ordentlig behandling også når man er barn.

Det er svært at forestille nogen, der vil argumentere for at få
revselsesretten tilbage i dag.

mvh.
Kim

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 01-12-04 09:47

Daniela Althof <superdilbert@hotmail.com> wrote in message news:<35idnaoqdNmjiDDcRVn-pQ@isunet.net>...

> Eller lærer de at det gør ondt når man bider?? Hvordan skal de vide at
> det gør ondt når de ikke ved det????

Jo, men der er da andre måder at lære dem det. Benjamins, for eksempel.

Kristian

Fra : Judith Janniche

Dato : 01-12-04 10:12

--
CoolAngel
At bide igen, er nok det jeg aldrig, kunne få mig selv til. Han er

Fra : Rasmussen

Dato : 01-12-04 17:04

> [...]
> igen, men det vil jeg altså ikke. Han er kun 11 mdr. gammel...Nogen
> der har oplevet det før, og måske har et godt råd?

Hej Judith

Ja, vores søn, som nu er 4½ år havde også en lang periode, da han var ca. 1½
år hvor han bed.
Det var mest når vi tumlede, hyggede os, han bed, det virkede nærmest som om
det var "kærligheds bid" (Som gjorde ret ondt)

Vi sagde "Nej" og vendte ham ryggen, eller gik.
Han kunne så se, at vi ikke kun mente det verbalt, men også fysisk.

Jeg tror ikke der er noget unormalt i at ens barn bider, det er heldigvis
"bare" en fase de skal have overstået, selvom den kan være hammer træls,
mens det står på.

Held og lykke
Venlig hilsen Jakobs mor og snart Julies mor.

Fra : Judith Janniche

Dato : 01-12-04 17:13

Rasmussen <per@fjernmiggets.dk> skrev:

> [...]
>mens det står på.
>
>Held og lykke
>Venlig hilsen Jakobs mor og snart Julies mor.

Jeg håber virkelig, det "bare" er en fase...Dit råd, må jeg vist
prøve, for han er meget slem til det, han skal snart begynde i
dagplejer, og jeg er bange for, at angriber de andre børn...Så
prøver mig frem....Kan se der er en lille på vej...Held og lykke
med det:0)
Mange tak for svaret...

Med venlig hilsen Judith

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-12-04 17:30

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse

> Vi sagde "Nej" og vendte ham ryggen, eller gik.
> Han kunne så se, at vi ikke kun mente det verbalt, men også fysisk.

Det er ikke en metode jeg vil anbefale, barnet risikerer at blive bange for
at gøre noget forkert da forældrene ser ud til ikke at ville have noget med
det at gøre hvis det sker.
En anden risiko er at barnet ikke tør prøve nyt da det jo ofte ender i et
forkert resultat iflg. barnets forventninger, og forældrene har jo lært
barnet at hvis man gør noget forkert, ja så står man alene med problemet.

Selvfølgelig skal mit indlæg kun tages som en anskuelse, der spiller jo helt
sikkert også mange andre faktorer ind i sådan en problematik, så hvad der
hjælper på et barn er ikke garanteret effekt på et andet.

Mvh
Benjamin

Fra : Judith Janniche

Dato : 01-12-04 20:33

Laziter [9440] <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev:

> [...]
>ja så står man alene med problemet.
>
>Selvfølgelig skal mit indlæg kun
>tages som en anskuelse, der spiller jo helt

-- Jeg prøvede metoden, med at græde idag, først grinte han, men
da jeg lagde hovedet, ned mod ham, fik jeg et kys (Hvis man kalde
det for det):0)
Så klart, det fortsætter jeg med...
Der er så mange forslag, og jeg er vildt bange for, at gøre noget
forkert, han ska jo nødigt hade mig..

Mvh.
Judith
CoolAngel

Fra : Rasmussen

Dato : 02-12-04 20:19

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikkert også mange andre faktorer ind i sådan en problematik, så hvad der
> hjælper på et barn er ikke garanteret effekt på et andet.

Dit indlæg bliver jeg lige nødtil at kommenterer.

I vores familie er det ikke socialt "OK" at bide.
Sagt på en anden måde: bider du, slår du, så kan du ikke være med i
fællesskabet (familien) Det er den hårde skole vil nogen nok mene, men jeg
mener det handler om at være en tydelig voksen, der tør sige "nej" og så
også mene det.

Du skriver at "barnet risikerer at blive bange for at gøre noget forker" men
er det ikke også forkert at bide??

Jeg kunne fx. aldrig finde på at bide barnet igen, da jeg ikke mener den
voksne, så er en god rollemodel.
Et eksempel, du kan ikke sige til et barn/en ung "du må ikke ryge" og så
selv stå med en cigaret i hånden, det samme gælder med at bide sit barn
igen.

Men jeg kan kun give dig ret i at hvad der er godt for et barn, behøver
nødvendigvis ikke være det bedste for et andet barn, men det gælder jo i en
hver form for kontakt med børn/børneopdragelse/mennesker

Der skal efter min overbevisning også mere til end et "NEJ" og en vendt ryg
til i en periode, før et barn ikke tør prøve noget nyt eller at det føler
det står alene med et problem.

Venlig hilsen Jakobs mor

Fra : Kim

Dato : 02-12-04 23:34

"Judith Janniche (slet 6WVZN)" <neightstar@6WVZNofir.dk> skrev
> og måske har et godt råd?

Sæt grænser for dit barn...noget som mange forældre ikke tør,
"det kunne jo være jeg er for hård"...gaaaab...jeg ser det hver
dag i vores datter skole og Fritter...larmende og med en "ikke
respekt for andre børn/mennesker" attityde....børn der helt
sikkert efter min menig aldrig har fået sat grænser af deres
forældre så de forstår det...

Sætte grænser, uden at slå selvfølgelig, men ved at tale
så de forstår at man mener hvad man siger, det er dig der
bestemmer...desto længere du venter med at opdrage dit
barn, for det er jo det det handler om her, desto sværre
blir det, og så bare vent til han kommer i poputeten....

Bliv gal så han forstår at det må man ikke...

Du kan være 99,9999% sikker på at hvis du ikke
har lært ham at man ikke må bide, så bider han også
de andre børn i vuggestuen, børnehave...og slår de
andre børn... kaster sand i øjenene på de andre børn...
og hyler/skriger hysterisk hvis et andet barn tager et
bestemt legetøj som han vil ha... skal jeg blive ved...?

Kort sagt:" sæt grænser "hvor svært kan det være...?
svært nok hvis man selv er opdraget "uden grænser"...ik ?

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 02-12-04 23:43

"Kim" <No@SpaM.dk> skrev
> Kort sagt:" sæt grænser "hvor svært kan det være...?
> svært nok hvis man selv er opdraget "uden grænser"...ik ?

Jeg kan iøvrigt anbefale dig ( og andre ) at
købe bogen af Sigrid Riise - 100 gode råd om
børneopdragelse. Op til 6 år.

ISBN 87 - 11 16127 - 2

Den har vi selv brugt nogle gange når
vi ikke viste hvad vi skulle gøre i
bestemte situationer

Mvh Kim

Fra : Kim

Dato : 02-12-04 23:49

"Kim" <No@SpaM.dk> skrev
> Jeg kan iøvrigt anbefale dig ( og andre ) at
> købe bogen af Sigrid Riise - 100 gode råd om
> børneopdragelse. Op til 6 år.

Side 73. ( 0 - 2 år ) Når barnet bider de andre.
At bide andre er en måde at gøre opmærksom på sig selv.
.................................................................osv. osv.
De voksne viser vejen ved egen adfærd.
....................................................................osv. osv.
De voksne vil gavne sig selv og deres børn meget,
hvis de vil være lidt konsekvente.

Mvh Kim

Fra : Judith Janniche

Dato : 03-12-04 00:29

Kim <No@SpaM.dk> skrev:
>"Kim" <No@SpaM.dk> skrev
>
> Side 73. ( 0 - 2 år ) Når barnet
>bider de andre.
>At bide andre er en måde at gøre
>opmærksom på sig selv.
>...........................osv. osv.
>De voksne viser vejen ved egen adfærd.
>..............................osv. osv.
>De voksne vil gavne sig selv og deres børn meget,
>hvis de vil være lidt konsekvente.
>
>Mvh Kim
Som jeg skrev tidliger, er min søn altså kun 11 månder gammel...
Sætter skam mine grænser, taler i et meget bestemt toneleje, når
han gør det...Ved vist godt hvordan man opdrager, børn...han er
ikk min første, men dog den første der har bidt..de sidste dage,
har jeg været mere hård...ja selv brugt "Græde metoden" og sikken
kram man får...så allerede på nuværende tidspunkt, er det skam
blevet meget bedre....Tak for anbefaling af bog...som vist skal
ind på min hylde, og stå;0)
CoolAngel

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 17:43

Kim wrote:

> Jeg kan iøvrigt anbefale dig ( og andre ) at
> købe bogen af Sigrid Riise - 100 gode råd om
> [...]

Hej

Så vil jeg da også gerne anbefale en bog:

Hougaard, Bent
Pisken eller guleroden? : om kunsten at opdrage børn fra 2 til 7 år
tegninger: Karen M. Rosenkilde
3. udgave. 2004. 107 sider, illustreret
Forlag: Hougaard
Emne: småbørn ; børn ; børneopdragelse ; opdragelse ; forældre ; for
forældre
Opstilling i folkebiblioteker: 37.2
ISBN: 87-983161-8-4
Pris ved udgivelsen: kr. 100,00

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field2=titel&term2=pisken+eller+guleroden&start=1&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 17:46

Brian k wrote:

--snip--

Iøvrigt.. hvis nogen en dag skal bruge en foredragsholder i
skole/sfo/børnehave, osv. Kan jeg varmt anbefale ham, hamrende godt / sjovt
/ lærerigt.

http://www.bent-hougaard.dk/foredrag.htm