[Mac OS X] Ordbøger/stavekontrol?
Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 30-11-04 17:37

Min Mac OS X-installation kan godt lide at køre stavekontrol på de ting
jeg skriver (blandt andet i iChat), men desværre har jeg ikke lige kunne
finde ud af at sætte sproget til dansk.

Er der ikke nogle (gode) danske ordbøger til Mac OS X' indbyggede
stavekontrol? Alternativt; hvor kan jeg finde en beskrivelse af det
format Mac OS X' ordbøger lagres i? (så jeg kan pakke en udgave af de
frie ordbøger på da.speling.org til Mac OS X)

/Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-11-04 18:05

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Min Mac OS X-installation kan godt lide at køre stavekontrol på de ting
> jeg skriver (blandt andet i iChat), men desværre har jeg ikke lige kunne
> finde ud af at sætte sproget til dansk.

Desværre medfølger der endnu ikke en dansk ordbog til den indbyggede
stavekontrol, men det kan der rettes op på ved at anvende Aspell til
formålet, via programmet cocoAspell.

Læs mere og hent det fra <URL: http://cocoaspell.leuski.net/ >. Evt.
hjælp til installation af programmet får du nok bedst ved at spørge i
dk.edb.mac nyhedsgruppen. Held og lykke.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 30-11-04 18:21

Michael Rasmussen skrev:

> Desværre medfølger der endnu ikke en dansk ordbog til den indbyggede
> stavekontrol, men det kan der rettes op på ved at anvende Aspell til
> formålet, via programmet cocoAspell.

Det ser ud som en rigtig god løsning. Hvis jeg forstår beskrivelsen af
programmet rigtigt, så kan det rent faktisk gå ind og erstatte
styresystemets medleverede stavekontrol.

Og så må jeg nok til at se på at få integreret bygning af ordbøgerne
formatteret til CocoAspell i systemet på <da.speling.org>.

Tak for hjælpen.

/Jacob

PS: Er Mac OS X ikke nok Unix til at det er her man bør stille spørgsmål
om det?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-11-04 19:08

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Det ser ud som en rigtig god løsning. Hvis jeg forstår beskrivelsen af
> programmet rigtigt, så kan det rent faktisk gå ind og erstatte
> styresystemets medleverede stavekontrol.

Ja, i daglig brug bemærker man slet ikke cocoAspell, da det er fint
integreret med systemet. Jeg har brugt det siden første udgave af OS X
uden nogen problemer og har haft stor glæde af det.

Den indbyggede stavekontrol er en af de funktioner man først lægger
mærke til, når et program ikke understøtter det (som f.eks. Thunderbird
der har sin egen). Jeg synes det er virkelig rart med en stavekontrol
som virker på tværs af de fleste programmer.

> Og så må jeg nok til at se på at få integreret bygning af ordbøgerne
> formatteret til CocoAspell i systemet på <da.speling.org>.

I nyere versioner af cocoAspell skulle det faktisk ske automatisk, j.f.:
"cocoAspell version 1.4.2 and above can compile dictionaries created for
aspell 0.5."

Jeg har dog ikke selv prøvet det, da jeg blot har hentet den "færdige"
pakke med den danske ordbog. Men det kunne da være man skulle begynde at
opdatere sin ordbog i ny og næ.

> PS: Er Mac OS X ikke nok Unix til at det er her man bør stille spørgsmål
> om det?

Jo, gerne for min skyld, men selvfølgelig også lidt afhængig af
spørgsmålets karakter. De mere tekniske aspekter af systemet synes jeg
fint kan passe ind her.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 30-11-04 20:08

Michael Rasmussen skrev:
> [...]

> der har sin egen). Jeg synes det er virkelig rart med en stavekontrol
> som virker på tværs af de fleste programmer.

Enig. Og jeg synes det er enormt irriterende at OOo- og Mozilla-folkene
skal være så bedrevidende at de ikke udnytter de forskellige
styresystemers indbyggede sprogfaciliteter.

> I nyere versioner af cocoAspell skulle det faktisk ske automatisk, j.f.:
> "cocoAspell version 1.4.2 and above can compile dictionaries created for
> aspell 0.5."

Jeg kan ikke lige overskue _hvor_ automatisk det er. Det ville jo være
lækkert, hvis jeg (på vores linux-baserede server) kunne pakke en
køreklar installationsroutine til ordbogsopdatering, men det er jo nok
for meget at forlange.

> Jeg har dog ikke selv prøvet det, da jeg blot har hentet den "færdige"
> pakke med den danske ordbog. Men det kunne da være man skulle begynde at
> opdatere sin ordbog i ny og næ.

Foreløbig har jeg føjet CocoAspell-forfatteren til listen med folk der
får besked, når der kommer nye udgaver af ordlisterne.

/Jacob

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-11-04 20:48

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

> [...]
> være lækkert, hvis jeg (på vores linux-baserede server) kunne pakke en
> køreklar installationsroutine til ordbogsopdatering, men det er jo nok

Debians aspell-<lang> pakker er 'architecture: any' hvilket for mig
tyder på at de er arkitekturafhængige. Hvis jeres servere køre
little-endian (i386) kan det måske være mindre automatisk at genbruge
ordlistefilerne på en PowerPC (big-endian).

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-04 22:39

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

> [...]
> format Mac OS X' ordbøger lagres i? (så jeg kan pakke en udgave af de
> frie ordbøger på da.speling.org til Mac OS X)

du søger "Cocoaspell". Find den med google, den præpakkede ordbog er lig
med "den store danske ordliste)