Güstrow
Fra : Peter Buch

Dato : 30-11-04 17:06

Hej

I forb. med slægtsforskning i navnet Buch, er der dukket en "Hans Buch den
Ældre" op. Han nævnes som krigsminister og afleverede 1559 et dokument til
Frederik II. Det er underskrevet Güstrow 21 april 1559. Kan nogen hjælpe og
fortælle, hvor dette Güstrow ligger/lå ?

Mvh

Peter Buch

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 30-11-04 17:16

On Tue, 30 Nov 2004 17:05:34 +0100, "Peter Buch" <p.buch@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Frederik II. Det er underskrevet Güstrow 21 april 1559. Kan nogen hjælpe og
>fortælle, hvor dette Güstrow ligger/lå ?

Jeg har fundet en by Güstrow syd for Rostock i Tyskland på
www.multimap.com

Mvh

Hedvig Pitzner-Jørgensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-11-04 17:18

Peter Buch skrev:
> [...]
> et dokument til Frederik II. Det er underskrevet Güstrow 21 april
> 1559. Kan nogen hjælpe og fortælle, hvor dette Güstrow ligger/lå ?

Byen Güstrow ligger ca. 95 km øst for Lübeck, 30 km syd for
Rostock i Mecklenburg-Vorpommern. 39 100 indbyggere (1994).
Rennæssanceslot fra 1558 ... osv.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Tom H Petersen

Dato : 30-11-04 17:23

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> fortælle, hvor dette Güstrow ligger/lå ?

Ja-men det kan jeg da
jeg har været der--og du kan enda se slottet hvor
dokumentet sandsynligvis er skrevet

http://www.schloss-guestrow.de/guestrow/guestrow.htm

mvh
Tom

Fra : Jean Seeberg

Dato : 01-12-04 19:20

Hej.Peter

Det må være i forbindelse med at Frederik den II dette år bliver konge og
samme år :
Se: http://da.wikipedia.org/wiki/Frederik_2.
(I 1559 erobrede han Ditmarsken sammen med farbroderen Hertug Adolf af
Gottorp)

MVH
Jean

Fra : Peter Buch

Dato : 02-12-04 17:28

Til Hedvig, Herluf, Tom og Jean

Tak for hjælpen. Med jeres spændende links kom jeg lige på rundtur i
Danmarkshistorien

Mvh

Peter Buch

Fra : Per Lilje

Dato : 07-12-04 14:12

Güstrow har en lang historie som "hovedstad" i Mecklenburg, dvs. sete
for hertugen. På 1600-tallet ble Mecklenburg delt i to hertugdømmer,
Mecklenburg-Güstrow og Mecklenburg-Schwerin. Den Güstrowske
hertuglinje døde ut, men Mecklenburg ble igjen delt i
Mecklenburg-Schwerin og Mecklenburg-Strelitz.

Men i tiden du er interessert i var slottet i Güstrow residensen for
hertugen av Mecklenburg. Svært fint slott forresten!

Per B. Lilje
Oslo