Warhammer til en dreng på 10 år - hvad syn~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-11-04 13:52

Min knægt er kommet hjem fra et 10 uger langt ophold og jeg har lovet ham en
lille gevinst

jeg har tilbudt ham en ny gameboy sp, men det ENESTE han vil have er
Warhammer figurer - han har set nogle figurer hos en ven og er nu så forgabt
i det, at jeg simpelthen ikke kan få ham til at vurdere, om der er andet han
kunne ønske sig

grunden til mit forbehold er, at warhammer skal limes - grundes med
spraydåse og derefter males på bittesmå flader med tynde pensler - jeg tror
ikke på at han har hverken evnerne (endnu i hvert fald) eller lysten i det
lange løb

jeg mener det er penge spildt - en startpakke koster 650,- og det synes jeg
er mange penge for noget jeg næsten er sikker på, bare vil blive smidt i et
hjørne, inden ugen er omme - men jeg ved det jo ikke og er derfor i tvivl...
vi har kigget på noget brugt (en åben kasse hvor 10% vel var samlet) men
sådan en åben kasse er totalt uoverskuelig - malingen var tør og intet så ud
til at passe sammen -så skal det være, skal det nok være noget nyt, så vi er
sikre på at alt er som det skal være...

hvad mener i? har i nogen erfaringer med egne børn der laver den slags? -
undervurderer jeg hans evner? Han er et normalt fungerende barn - han har
dog ikke den store erfaring med den slags byggeri.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jacob Ask

Dato : 29-11-04 14:48

> jeg mener det er penge spildt - en startpakke koster 650,- og det synes jeg
> er mange penge for noget jeg næsten er sikker på, bare vil blive smidt i et
> hjørne, inden ugen er omme

Hvorfor skal der nødvendigtvis købes et "startkit" er det ikke bare at
købe en af de mindre figursæt (kan vidst får for ca. 150,-) og så bare
købe lidt lim og noget maling+ en pensel. Så er man da kørende for under
300,-. Man kan så bare udvide hvis det er noget.

Mvh
Jacob Ask

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-11-04 16:20

> [...]
> købe lidt lim og noget maling+ en pensel. Så er man da kørende for under
> 300,-. Man kan så bare udvide hvis det er noget.

den metode vurderede jeg osse, men skal man købe tingene af flere gange løb
det alligevel op

Fra : Anja

Dato : 29-11-04 14:48

> Min knægt er kommet hjem fra et 10 uger langt ophold og jeg har lovet ham
> [...]
Hej

Super ide med en gave som velkomst Har opholdet så været godt og kunne
han undvære sine forældre?

Han er så gammel så man kan jo tale med ham om det arbejde der i at samle
sættet og hvis det er det han vil - ja så er her en oplagt chance for at i
to har noget at lave sammen her i de mørke måneder.

Det er nemlig kedeligt at modtage/give gaver som ikke er ønskede.

Hilsen
Anja

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-11-04 16:28

> Super ide med en gave som velkomst Har opholdet så været godt og kunne
> han undvære sine forældre?

Opholdet har været en succes i forhold til hvad vi forventede os af
opholdet.
Han har tabt 7 kg - ikke alene har han tabt 7 kg. - i løbet af de 10 uger er
han "vokset" 5 cm - dvs. han er vokset en smule, men resten er ganske enkelt
hans holdning - fra 135 cm til 140 cm blot ved at ændre sin holdning og
rette sig op Vi er meget glade for hvad det har gjort ved ham - han er
vokset, han har tabt sig og sidegevinsten er at han er blevet stærkere - det
hele er lissom "rokeret rundt" - det er meget svært at forklare, men han ser
meget bedre ud - maven er ikke længere mere fremme end brystkassen og man
kan se hans hals Vi er meget lykkelige.

Til gengæld havde han gennem hele forløbet en del hjemve - de sidste 3 uger
så voldsomt at vi var ved at afbryde opholdet - det var meget hårdt for os
alle - pylret er man jo altid, men det her er uden sammenligning det værste
vi har skulle genneleve mht. vores børn - og heldigvis er det overstået nu -
Idag er første hverdag siden han kom hjem og det er skønno at have ham
tilbage

> [...]
> to har noget at lave sammen her i de mørke måneder.
>
> Det er nemlig kedeligt at modtage/give gaver som ikke er ønskede.

Det er rigtigt.

Fra : Anja

Dato : 30-11-04 08:25

> [...]
nu -
> Idag er første hverdag siden han kom hjem og det er skønno at have ham

Dejligt at høre at det er gået så godt - jeg forstår rigtig godt at i vil
give ham en god gave.
Hilsen
Anja

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-11-04 20:39

> Dejligt at høre at det er gået så godt - jeg forstår rigtig godt at i vil
> give ham en god gave.

Tak - han har fortjent det

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 14:56

> [...]

tror
> ikke på at han har hverken evnerne (endnu i hvert fald) eller lysten i det

Jeg tror, du undervurderer knægten. Børn kan meget mere end forældrene tror
de kan.

Med lidt hjælp til det helt fine arbejde, kan han helt sikkert godt både
samle og male figurerne. Det er der mange andre børn på hans alder der kan,
så hvorfor skulle han ikke kunne.

Vi ved ikke hvad vi kan, før vi har prøvet det...

> [...]
et
> hjørne, inden ugen er omme - men jeg ved det jo ikke og er derfor i

Min erfraing er, at interessen for Warhammer holder ved, selvom forældrene
tror, at interressen ikke holder ret længe. Warhammer er jo ikke bare et
stykke legetøj der kun kan få, begrænsede ting.
Det er et univers for sig selv. Figurmalingen er blot en lille bitte del af
det.

Det vigtigste ved Warhammer er, at det er socialt. Selvfølgelig kan man godt
sidde og male alene, men det er sjovere at være flere sammen, snakke om
figurernes evner, hvor seje de forskellige figurer er, osv.

Når din dreng allerede kender det fra en ven, er der allerede en at male
sammen med.
Div. spilbutikker arrangerer også maling for børn og begyndere,
introduktionsspil osv. Altså steder, din dreng kan møde andre med samme
interesse. Der møder rigtig mange børn m. forældre op til de arrangementer.

> [...]
ud
> til at passe sammen -så skal det være, skal det nok være noget nyt, så vi

Warhammer er en stor chance for at give drengen en interesse for livet. En
sund, social interesse.

> [...]
> undervurderer jeg hans evner? Han er et normalt fungerende barn - han har
> dog ikke den store erfaring med den slags byggeri.

Jeg synes du undervurderer ham.

Erfaringen kommer med øvelsen.

Ærligt talt: Det er bedre at have en social, sund interesse, end at hænge
over en gameboy alene.

Warhammer udvikler finmotorikken, sociale færdigheder, fantasien, evnen til
at skelne farvenuancer osv.

Tina

Fra : Vibeke

Dato : 29-11-04 15:21

> Ærligt talt: Det er bedre at have en social, sund interesse, end at hænge
> over en gameboy alene.

Der er jeg helt enig. Vores knægt på snart 7 har siden han var 6 selv malet
sine figurer. Faderen har også interessen så det har smidtet af. Så nu
samler faderen figurerne og sønikken maler dem. Selvfølgelig ser de ikke
lige så godt ud som faderens, men han syntes det er sjovt og sejt at have
sine egne figurer, og både det med at male dem og spille med dem har fanget
ham. Så de hygger gevaldigt med de figurer. Og en interesse væk fra
computer/gameboy/fjernsyn er for mig klart at foretrække.

Og det er altså ikke så dyrt igen at starte. Malingerne kan købes
enkeltvis - og det samme kan figurene. Og en enkelt eller to pensler og en
tube lim er ikke den store investering.

/Vibeke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-11-04 19:45

Vibeke wrote:

> [...]
> enkeltvis - og det samme kan figurene. Og en enkelt eller to pensler
> og en tube lim er ikke den store investering.

Vil blot lige støtte både vibeke og Tina her....
Min knægt har også haft stor fornøjelse af Warhammer siden han var 8 år....

det kan godt være at det ikke bliver super flot første, anden eller 3. gang
han maler, men heldigvis kan figurerne males om igen ihvertfald et par gange
uden problemer ;)

jeg synes heller ikke warhammer er specielt sjovt, og forstår slet ikke
spillet, men min søn og jeg har da fået mange timer til at gå med at sidde
og hygge med at male dem.... det er sådan en fin ting at sidde med en mørk
vinteraften..

vil du gøre ham rigtig glad kan du lave en male"station" til ham.....
simpelthen en plade med kanter på, og et lille hylde til at sætte vandkrus
og penselkrus og lignende på..... det giver ham et lille sted hvor han kan
lade tingene stå og tørre, og giver ham muligheden for at gå til og fra ;)
--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-11-04 20:40

> [...]
> lade tingene stå og tørre, og giver ham muligheden for at gå til og fra ;)

Nu giver vi det en chance og er det det han virkelig vil er det bestemt ikke
nogen dårlig ide - sikkert meget godt at det ikke skal ryddes væk hver gang
man har rodet med det

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-11-04 16:31

> [...]

> over en gameboy alene.
>
> Warhammer udvikler finmotorikken, sociale færdigheder, fantasien, evnen

Meget godt argumenter må jeg sige - måske jeg har grebet det helt forkert
an...

Fra : Kitty

Dato : 29-11-04 15:00

Det behøver ikke koste 650 kr at prøve at male en Warhammer figur. Jeg har
tidligere brugt enkelte Warhammer figurer til AD&D rollespil, for de kan
også købes i pakker med 1-3 figurer i hver. Malingen kan købes enkeltvis (ca
20 kr pr bøtte) eller i et sæt med 8-10 farver til omkring 150 kr. Så giv
drengen en chance (han kan bare grunde med sort maling i stdet for spray) og
så kan det store sæt jo altid blive en julegave hvis han viser sig at have
talent

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-11-04 16:35

.... Interessen for warhammer fra min side er ikke stor - jeg er dog lidt af
et legebarn og direkte nørdet mht. lord of the rings, så måske jeg skal give
det en chance. Jeg har selv lovet ham at han kunne vælge sig en gave - at
han så valgte warhammer kom lidt bag på mig, da jeg havde sat ham dyrere
ting i vente... men der kan man bare se

I har alle rigtigt gode argmenter (ja, det kan gå lidt vel rigeligt op i pc
og ps2 her i huset) så jeg vil tage knægten ved hånden og handle.

Tusind tak for alle jeres indlæg - det gør unægteligt det hele lidt nemmere
(og drengen bliver superglad!) jeg er overbevist

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-04 21:09

> [...]
nemmere
> (og drengen bliver superglad!) jeg er overbevist

Super!

Lige et argument mere: Når ungerne spiller med figurerne, får de brugt en
masse krudt, for de fleste står op og deltager med hele kroppen.
Deltager de selv ikke aktivt i et spil, men ser på, følger kroppen aktivt
med alligevel.

Det, at se børn være så begejstrede og "fanget" af spillet og figurerne og
universet omkring det, er en stor gave at få som voksen. Så du glæder ikke
kun din søn, men også dig selv Glade børn kan der aldrig blive for mange
af.

Tina

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-11-04 20:43

> [...]
> masse krudt, for de fleste står op og deltager med hele kroppen.
> Deltager de selv ikke aktivt i et spil, men ser på, følger kroppen aktivt

Tilfældigvis var der noget spil arrangement da vi var i dragons lair i
odense for at kigge på sagerne og der var en flok unger der stod og spillede
over et, for mig, totalt uoverskuligt slag arf en art - ikke desto mindre
var deltagerne virkelig på tæerne og der var ikke mange "øøh" når man
spurgte dem om noget - de havde svar på alt - meget imponerende.

> [...]
> universet omkring det, er en stor gave at få som voksen. Så du glæder ikke
> kun din søn, men også dig selv Glade børn kan der aldrig blive for

helt enig

Fra : David T. Metz

Dato : 03-12-04 14:04

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> spraydåse og derefter males på bittesmå flader med tynde pensler -
> jeg tror ikke på at han har hverken evnerne (endnu i hvert fald)

Jeg lavede da samlesæt i den alder - og det er ikke fordi jeg hverken var
eller er specielt fiks på fingrene.

David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-12-04 15:26

> Jeg lavede da samlesæt i den alder - og det er ikke fordi jeg hverken var
> eller er specielt fiks på fingrene.

beslutningen er osse taget - han får det. Desuden har jeg allieret mig med 2
af mine gode nørdvenner der kan det univers til fingerspidserne - sammen vil
vi 4 holde en warhammer aften hvor de 2 kan øse ud af deres erfaring til min
knægt - han glæder sig usigeligt.