Pre-release version af XFree86
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-11-04 13:38

Jeg sidder lidt og bavler med X på OpenBSD 3.6

startx virkede inden installation af Gnome Desktop, hvorefter intet X
virker.

(jaja, jeg kunne have ladet være med at installere Gnome...) (-;

Når jeg f.eks kører xf86cfg, får jeg at vide:
-----
This is a pre-release version of XFree86
-----

Er det det, der er mit problem - har jeg af en eller anden underlig årsag
fået en betaversion ind evt. som en dependency af Gnome, eller er XFree86
simpelt hen bare altid pre-release? Min version af XFree86 er: XFree86
Version 4.3.99.902 (4.4.0 RC 2) (for OpenBSD)

Nå, men xf86cfg ender med:
-----
ERROR SIGSEGV caught!
-----

Og så fryser den.

Når jeg kører "X -configure", ender den fint og har genereret en
XF86Config.net fil.

Hvordan kommer jeg videre?

Det er bare en "tom boks", så jeg kunne jo sådan set reinstallere hele
skidtet, men alligevel...

Vh, Lars.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-04 13:53

Lars Bonnesen wrote:

> Jeg sidder lidt og bavler med X på OpenBSD 3.6
>
> startx virkede inden installation af Gnome Desktop, hvorefter intet X
> virker.

[snip]

> Det er bare en "tom boks", så jeg kunne jo sådan set reinstallere hele
> skidtet, men alligevel...

Så det ville altså være en teoretisk mulighed at installere
forfra og så holde øje med præcis hvilke filer installationen
af Gnome piller ved. Men mon ikke, der findes en nemmere vej
til at finde årsagen.

For det første ville jeg undersøge, om X serveren overhovedet
kan starte op uden problemer. Altså serveren helt uden
klienter. Det gøres normalt bare ved at skrive X. Hvis du får
en sort skærm og en musecursor at flytte rundt med er det gået
godt. (Herefter kan man med den normale konfiguration afslutte
med Ctrl+Alt+BackSpace).

--
Kasper Dupont

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-11-04 13:59

> [...]
> en sort skærm og en musecursor at flytte rundt med er det gået
> godt. (Herefter kan man med den normale konfiguration afslutte

X virker. Jeg får en sort skærm, og efter noget til kommer en grå baggrund
med et X. Så trykker jeg Ctrl-Alt-BSp, og kommer tilbage igen til alm.
VTconsol.

Hvad prøver jeg så?

Vh, Lars.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-04 14:06

Lars Bonnesen wrote:

> X virker. Jeg får en sort skærm, og efter noget til kommer en grå baggrund
> med et X. Så trykker jeg Ctrl-Alt-BSp, og kommer tilbage igen til alm.
> VTconsol.
>
> Hvad prøver jeg så?

Det næste jeg ville prøve er så at bruge startx til at starte X
med en simpel xterm. Først finder jeg ud af, hvor X og xterm
ligger fordi startx kræver absolutte stier. I mit tilfælde ser
det sådan her ud:

[kasperd@frodo:pts/58:kasperd] which X xterm
/usr/bin/X11/X
/usr/bin/X11/xterm
[kasperd@frodo:pts/58:kasperd]

Den kommando jeg så ville prøve er:
startx /usr/bin/X11/xterm -- /usr/bin/X11/X

Hvis det lykkes at få en xterm op kan man så afprøve nogle
andre simple klienter som f.eks. en window manager, evt. kan
man gå så vidt som at prøve at køre gnome-session fra xterm'en.

--
Kasper Dupont

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-11-04 14:57

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> med en simpel xterm. Først finder jeg ud af, hvor X og xterm
> ligger fordi startx kræver absolutte stier. I mit tilfælde ser

Når jeg prøver, får jeg:
test36# which X xterm
/usr/X11R6/bin/X
/usr/X11R6/bin/xterm

> Den kommando jeg så ville prøve er:
> startx /usr/bin/X11/xterm -- /usr/bin/X11/X

Når jeg så prøver:
startx /usr/X11R6/bin/xterm -- /usr/X11R6/bin/X

Får jeg:
xf86OpenConsole: VT_SETMODE VT_PROCESS failed

Vh, Lars.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-04 15:25

Lars Bonnesen wrote:

> Når jeg prøver, får jeg:
> test36# which X xterm
> /usr/X11R6/bin/X
> /usr/X11R6/bin/xterm

Det ser fint nok ud.

> Når jeg så prøver:
> startx /usr/X11R6/bin/xterm -- /usr/X11R6/bin/X
>
> Får jeg:
> xf86OpenConsole: VT_SETMODE VT_PROCESS failed

Den fejlmelding overrasker mig lidt. Jeg formoder det
betyder, at kernen giver en fejlkode til X, når X
prøver at gøre noget med opsætningen af virtuelle
terminaler. (Jeg kender ikke så meget til de
virtuelle terminaler i BSD, overordnet er det vist
samme idé som i Linux, men der er nok stor forskel på
detaljerne.)

Jeg tror ikke fejlmeldingen har noget med startx at
gøre. Måske har du prøvet at køre to eksemplarer af
X samtidig, eller måske har den første ikke rydet
helt op efter sig og kernen tror måske derfor at den
stadig er i brug.

Jeg mener man kan angive hvilken virtuel terminal X
skal køre på. Måske skriver man noget i retning af
/usr/X11R6/bin/X tty9 hvis man f.eks. vil køre på
tty9. Har BSD også en deallocvt kommando?

--
Kasper Dupont

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-11-04 15:37

> Har BSD også en deallocvt kommando?

Aner det ikke... men det nemmeste er vist nok bare at starte helt forfra...

Vh, Lars.