Position i billede
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-11-04 11:02

Hejsa

Jeg har en form:

<form ...>
<input type="image" id="blop" src="billede" />
</form>

Kan jeg via javascript finde cursorens position over billedet? Billedet
er et landkort, og jeg skal bruge det til at opdatere et par tekst-felter
med en afstand i meter fra nederste venstre hjørne - noget i retning af:

<form ...>
<input type="image" id="blop" src="billede" onmousemove="beregnposition();" />
</form>

Men øhh - lige dét med at finde (x,y) kniber det med.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-11-04 11:45

Thomas Lindgaard was thinking very hard :
> [...]
>
> <form ...>
> <input type="image" id="blop" src="billede" onmousemove="beregnposition();"

Dette kunne måske hjælpe dig lidt på vej:
http://developer.irt.org/script/1146.htm

--
Benny

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-11-04 19:30

Hejsa

On Mon, 29 Nov 2004 11:44:48 +0100, Benny Nissen wrote:

> Dette kunne måske hjælpe dig lidt på vej:
> http://developer.irt.org/script/1146.htm

Jeg har selv fundet noget tilsvarende og lavet lidt kode, men jeg får
en position, som er 200 pixels forkert på den ene led og 250 på den
anden led (så det er jo nok noget med, at jeg får positionen i parent
eller sårn (selvom den ikke er så meget større).

-
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-11-04 04:00

On Mon, 29 Nov 2004 19:30:04 +0100, Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> anden led (så det er jo nok noget med, at jeg får positionen i parent
> eller sårn (selvom den ikke er så meget større).

Man skal huske at trække offsetTop og offsetLeft fra...

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 29-11-04 23:38

In <pan.2004.11.29.10.01.51.109071@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> [...]

></form>

>Men øhh - lige dét med at finde (x,y) kniber det med.

Det er ufedt at rode i javascript efter den slags, men her er
mine bud:

http://www.246.dk/digitize.html

http://www.246.dk/dig.html er også en mulighed, men den virker
til dato kun i safari (i alt fald fuldt ud som jeg gerne ville
have det) og endelig er der noget som

http://www.246.dk/unikort.html

Se om der er noget, du kan bruge. Men vær advaret, det er
browserafhængigt, så det gør noget.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-11-04 03:59

On Mon, 29 Nov 2004 22:38:27 +0000, Kai Birger Nielsen wrote:

> Det er ufedt at rode i javascript efter den slags, men her er
> mine bud:

Hej Birger

Tak for bud - dine kommentarer til digitizeren fik mig på sporet af noget
clientX-værk, så nu har jeg noget der virker i Firefox og IE... men jeg
har (indtil videre) været nødt til at lave følgende konstruktion i
scriptet:

if ( document.all )
{
x = window.event.clientX;
y = window.event.clientY;
}
else
{
x = event.pageX;
y = event.pageY;
}

.... og det er jo lidt træls.

Men det skal siges, at det, jeg arbejder på, kun er en prototype, så det
er ikke livet om at gøre, at det fungerer perfekt. Desuden er lige netop
denne funktion ikke strengt nødvendig.

Men det kunne jo være rart...

--
Mvh.