Hjælp med i gang med at komme på jagt ver.~
Fra : Bjarne Aspevik

Dato : 29-11-04 08:02

Hej Igen

Jeg havde glemt en væsentlig ting i mit forrige opslag -nemlig at jeg bor i
Snekkersten i Nordsjælland.

Så her er resten af teksten igen osse:

Jeg er ny jæger - dvs. det er en go del år siden jeg har taget jagttegn, men
er aldrig kommet igang - det vil jeg meget gerne nu, men hvordan kommer jeg
i forbindelse med nogen jægere, som mangler en hyggelig fætter på 44 år.

Jeg har ingen hund, da jeg har delt hus og hjem med en pige, som er
allergisk over for dyr med hår - så jeg er lidt på bar bund.

Er der nogen der har nogen gode råd - tips - eller andet - så er jeg meget
åben for forslag.

På forhånd tak
Vh
Bjarne Aspevik

- Telefon 49 22 15 17
- mail: baspevik@hotmail.com

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 30-11-04 10:09

On Mon, 29 Nov 2004 08:01:36 +0100, "Bjarne Aspevik"
<baspevik@hotmail.com> wrote:

> [...]
>allergisk over for dyr med hår - så jeg er lidt på bar bund.
>
>Er der nogen der har nogen gode råd - tips - eller andet - så er jeg meget

Du har jo ikke beskrevet flere detaljer:

- haglgevær ? har du riffel ? riffelprøve ?

- hvad kan du tænke dig ? hvad indeholder drengedrømmen ?
Der er mange muligheder: strandjagt (gratis sådan set), godsjagter,
jagtrejser, jagt på en landmands jorder. Jeg kan forstå, at du helst
vil have en social form for jagt. Altså klapjagter, godsjagt,
konsortie.

- skal du med i konsortie ? hvad er max. leje du vil betale om året ?
10 eller 20 tusinde om året.

- eller vil du købe en gæsteplads hellere ? det er en indgangsvinkel
til en konsortieplads

- hvor langt vil du tage for en jagt (km). Har du bil.

Gæstepladser handles uofficielt, - byttes blandt venner. Jeg vil tro,
at en klapjagt koster 1000 kr. pr. mand pr. gang, og at en gæsteplads
handles til det halve. Da klapjagter er dyre, gennemføres de i reglen
uanset vejret.

Ellers kan jeg ikke lige komme med noget mere konkret lige nu. Måske
andre kan ?

mvh

John

Fra : Smirge

Dato : 05-12-04 18:20

En anden god ide kunne være at melde sig ind i en jagtforeing, som der
er massevis af rundt omkring. De afholder som regel 3-5 fællesjagter
om året og mange af foreningerne har areal, som man kan leje på
dagsbasis...

Undersøg hvilke foreninger der er i dit lokalområde, og tag kontakt
til dem, og hør ad hvad de har af sociale events i løbet af året.

Det være sig jagt, kortaftener, videoaftener, vildt/vin smagning og
meget meget andet....

Hilsen
Smirge

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-12-04 22:26

"Bjarne Aspevik" <baspevik@hotmail.com> wrote in
news:41aac957$0$86727$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> allergisk over for dyr med hår - så jeg er lidt på bar bund.
>
> Er der nogen der har nogen gode råd - tips - eller andet - så er jeg

Her er i hvert tilfælde en liste over jagtforeninger under Danmarks
Jægerforbund (www.jaegerne.dk, under links) i frederiksborg amt.

Frederikssund og Omegns Jagtforening

Hillerød Jagtforening

Hørsholm og Omegns Jagtforening

Stenløse/Veksø Jagtforening

Ølstykke - Rørbæk og omegns Jagtforening

Allerød Jagtforening

Asminderød-Grønholt Jagtforening

Alsønderup Sogns Jagtforening

/Søren Hjelholt

Fra : Vegetaren

Dato : 15-12-04 08:20

"Bjarne Aspevik" <baspevik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg
> i forbindelse med nogen jægere, som mangler en hyggelig fætter på 44 år.

Måske det er meningen at du ikke skal igang. Lad leve og find en mere
livgivende hobby.
venlig hilsen vegetaren

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 15-12-04 10:59

"Vegetaren" <vegetaren@hotmail.com> wrote in message

> "Bjarne Aspevik" <baspevik@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske det er meningen at du ikke skal igang. Lad leve og find en mere
> livgivende hobby.
> venlig hilsen vegetaren

He he, et godt råd fra en vegetar...

Da jeg startede ud som ny jæger meldte jeg mig ind i et par af de lokale
jagtforeningener - det koster ikke ret meget at blive indmeldt i en ekstra
forening, typisk en 75 kr om året. Nogle af foreningerne er meget aktive med
at arrangere fællesjagter, lave aftaler med landmændene eller de
jagtberettigede om regulering af krager osv, så der er pludselig god
mulighed for at komme med på jagt. Nogle af foreningerne er også meget
aktive på skydebanen, så man kan komme ud og træne sin skydning på lerduerne
hvilket også kan være svært når man er ny og enlig jæger. Samtidig lærer man
også andre jægere at kende, hvilket igen giver nogle invitationer til
fællesjagter i forskellige konsortier, og på et eller andet tidspunkt er man
heldig at blive inviteret med et konsortie - jeg er med i to herlige
konsortier nu, begge inden for 10 minutters køreafstand fra mit hjem.

Det eneste jeg måske ville have gjort anderledes i dag (jeg har haft
jagttegn i 5 år), var indkøb af hund. Efterhånden som jeg er kommet mere på
jagt, kan jeg godt se at min hund ikke er trænet optimalt. Ganske enkelt
fordi jeg ikke vidste bedre. Men nu hvor hunden også er 5 år, er det
pludselig svært at ændre på tidligere indlærte systemer og det handler
derfor om at få det bedste ud af hunden som den er nu. Konen vil ikke
godkende nyt køb før han er væk...

Mvh

Henning

Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-12-04 02:10

Hva' laver en antijæger af en vegetar egentligt i en jagtgruppe ?? Gå hjem
til din mors kålroe suppe