Forbinde min router til en DHCP-server der~
Fra : Jan-Erik

Dato : 28-11-04 15:20

Hej gruppe!

Jeg har nu rodet i en del timer, og håber der er nogen der kan hjælpe..
Jeg er flyttet ind i en opgang hvor vi deler en internetforbindelse gennem
en Linux-server.

Jeg har en Linksys befw11s4 som jo egentlig er en router. Så jeg kunne ikke
umiddelbart putte internet-kabelet fra min lejlighed i "Internet" stikket på
routeren, men hvis jeg puttede det i en af de 4 porte (det er også en
switch) så fungerede det fint..
Indtil weekenden, hvor min router åbenbart havde lagt internettet ned for de
andre - der var i hvert fald vild påstyr da jeg kom hjem. Jeg fik at vide at
min router have omdirrigeret de andres internet, så de ikke kunne komme på
internettet.

Jeg fik at vide at jeg skulle putte mit internet-kabel i "Internet" stikket
på min Router, og det har jeg så prøvet, stadig uden held.

Jeg har prøvet at disable "Local DHCP server" i min router, men så skal jeg
stadig putte internet-kabelet i en af de 4 switch-porte på routeren, før jeg
kan komme på nettet - men jeg er bange for at den stadig laver kage i
systemet så de andre bliver sure igen.

Er der nogen der ved om det er muligt at forbinde mit internet ind på
"Internet" porten på min router, eller om det er nok at disable "Local DHCP"
og så putte stikket i en af de 4 switch-porte??

Jeg skal bare undgår ballade ;)

/Jan-Erik
/Jan-Erik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-11-04 15:32

On Sun, 28 Nov 2004 15:19:30 +0100, "Jan-Erik" <tryl@FJERNMIGmail.dk>
wrote:

> [...]
>kan komme på nettet - men jeg er bange for at den stadig laver kage i
Det er din DHCP server i routeren der driller de andre.
Den skal disables og så benytter du kun de 4 switch-porte på routeren.

Alternativt, konfigurer routerens WAN så den modtager IP fra
Linuxserverens DHCP, og sæt så internettet til i WAN porten på din
router.
Du skal nok også lige release/renew IP adresserne på din(e) pcer.

/Hans

Fra : Jan-Erik

Dato : 28-11-04 15:51

> Det er din DHCP server i routeren der driller de andre.
> Den skal disables og så benytter du kun de 4 switch-porte på routeren.

Det var det jeg håbede på! Men vil det sige at hvis jeg bare disabler "Local
DHCP-server" i routeren, så er der ingen problemer?
Det virkede nemlig umiddelbart da jeg prøvede det tidligere idag - men var
stadig bange for at lave rod i systemet.

> [...]
> router.
> Du skal nok også lige release/renew IP adresserne på din(e) pcer.

Det prøvede vi på, men jeg forstår ikke alle indstillinger i den router.
Selvom den kunne kommunikere med DHCP-serveren, så kunne jeg ikke komme på
nettet.

Tak for hurtigt svar - Newsgroups er en super opfindelse

/Jan-Erik

Fra : Rasmuss

Dato : 29-11-04 17:07

> [...]
> router.
> Du skal nok også lige release/renew IP adresserne på din(e) pcer.

Jeg ændrede routerens lokale IP til at være 192.168.3.1, og aktiverede dens
indbyggede DHCP server igen.
Nu virker det perfekt - tak for hjælpen

/Jan-Erik

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-11-04 20:54

Rasmuss <tryl@FJERNESmail.dk> wrote:

> Jeg ændrede routerens lokale IP til at være 192.168.3.1, og aktiverede dens
> indbyggede DHCP server igen.
> Nu virker det perfekt

Hvordan har routerens lokale ip adresse i dette tilfælde konfliktet med
boligforeningens routers ip adresse?

Der er sikkert god grund til at lukke eget lan af fra andre på
boligforeningens net bag Linuxserveren.

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 29-11-04 22:56

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan har routerens lokale ip adresse i dette tilfælde konfliktet med
> boligforeningens routers ip adresse?

Det har den heller ikke, men hvis du har samme segment på wan og lan siden
kan du ikke route.

Det er sandsynligt at spørgerens wan net er 192.168.1.0/24, det er ofte
brugt, ved at ændre til 192.168.3.0/24 får han to forkellige net og dermed
muligheden for at route mellem dem.

/Brian

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-04 05:32

Brian R. Jensen <brjensen@mail.tele.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har den heller ikke, men hvis du har samme segment på wan og lan siden
> kan du ikke route.

OK. Segment er her det samme som "subnet". Med "ip adresse" mente jeg
både netværk adressen og værts adressen.

> Det er sandsynligt at spørgerens wan net er 192.168.1.0/24, det er ofte
> brugt, ved at ændre til 192.168.3.0/24 får han to forkellige net og dermed
> muligheden for at route mellem dem.

OK. Og det er ligegyldigt om en anden i boligforeningen osse har valgt 3
som segmentadresse i sin router? Segmentadressen må bare ikke være det
samme som i wan nettet når han bruger sin routers dhcp?

Kunne han i stedet for have løst problemet ved at ændre i værdien på
subnetmask i sin router?

Og burde sådan noget ikke have været administreret af bolignettet?

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : J-E

Dato : 30-11-04 08:05

> [...]
> samme som i wan nettet når han bruger sin routers dhcp?
>
> Kunne han i stedet for have løst problemet ved at ændre i værdien på

Jeg kan ikke rigtig svare på spørgsmålene - men jeg kan da fortælle at WAN
er 192.168.1.2 og min router ikke virkede da den havde IP 192.168.1.1. Nu er
den så 192.168.3.1 og virker.

Men det er et godt spørgsmål om jeg får problemer hvis en af de andre også
har en router med den lokale IP?
Indtil nu virker det i hvert fald perfekt.

> Og burde sådan noget ikke have været administreret af bolignettet?

Nja, jeg tror ikke det er noget vildt proff - bare en gruppe folk der har
fået sat en server op.

/je

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-11-04 09:23

> OK. Og det er ligegyldigt om en anden i boligforeningen osse har valgt 3
> som segmentadresse i sin router?

Ja det er uden betydning, det er jo et andet net.
Routere bruges til at fordele trafikken mellem et eller flere netværk, læs
mere om routere og netværk her:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=ip
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=priv-ip
http://www.net-faq.dk/faq

> Segmentadressen må bare ikke være det
> samme som i wan nettet når han bruger sin routers dhcp?

Det er ligegyldigt om der bruges statiske ip-numre eller de tildeles via
dhcp.

> Kunne han i stedet for have løst problemet ved at ændre i værdien på
> subnetmask i sin router?

Måske, hvis han kan komme "fri" af det subnet der bruges på wan-siden, men
ikke hvis der bruges et /24 net. 255.255.255.0)

> Og burde sådan noget ikke have været administreret af bolignettet?

Nej, de har lavet deres netværk, hvis du så vil route videre til et andet
(dit eget) må du lave din konfiguration efter det, bolignettet har ingen
muligheder eller rettigheder for at styre dine lan-iper

/Brian

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-12-04 15:11

> [...]

> routeren, men hvis jeg puttede det i en af de 4 porte (det er også en

[...]

> Er der nogen der ved om det er muligt at forbinde mit internet ind på
> "Internet" porten på min router, eller om det er nok at disable "Local DHCP"
> og så putte stikket i en af de 4 switch-porte??

Der er noget der har undret mig og det er, at du ikke kunne putte
internet-kablet fra din lejlighed i routerens WAN-stikket (den du her
kalder for internet stikket).

Det viser sig senere, ud fra det du har skrevet, at det kunne du godt
alligevel.

Hvad forhinrede dig i at forbinde stikket i din lejlighed til
WAN-stikket på routeren i første omgang? Er det ikke et RJ-45 stik?
Eller var der evt andre årsager?

--
A: Because it changes the order you read a conversation
Q: Why is top-posting so annoying?

Fra : J-E

Dato : 07-12-04 09:44

> [...]
>
> Hvad forhinrede dig i at forbinde stikket i din lejlighed til
> WAN-stikket på routeren i første omgang? Er det ikke et RJ-45 stik?

Problemet var at min lokale routers IP adresse var samme ip som
DHCP-serverens.
Dhcp-serveren var 192.168.1.2, og da jeg ændrede min lokale router fra
192.168.1.1 til 192.168.3.1 så virkede det hele perfekt.

/je