kapacitet spandfilter
Fra : News

Dato : 28-11-04 11:26

Hej Gruppe

Hvilket størrelses forhold bør der være mellem hvor mange litter vand der er
i et akvarium og hvor mange L/T en ekstern spandpumpe kører .... er der en
go tommelfingerregel om det ??

Hilsen
JHB

Fra : Aardvark

Dato : 28-11-04 11:33

"News" <jhb2610@hotmail.com> wrote in

> [...]
> der er i et akvarium og hvor mange L/T en ekstern spandpumpe kører
> .... er der en go tommelfingerregel om det ??

L/T skal som hovedregel være 3 x akvariets liter.

/Aard

Fra : Jasper Norman

Dato : 28-11-04 22:49

L/T skal som hovedregel være 3 x akvariets liter.

> /Aard

Ikke nå vi taler om udvendige spandfiltre. Det er rigtigt at man til,
specielt cichlider, siger at vandet skal passere en pumpe mindst 3 x i
timen.

Fidusen med et spandfilter er jo at det fungerer som et biologisk filter, og
dermed skal vandet ikke "fosse" igennem. Et 1000 l /t filter kan sagtens
trække et 530 l akvarie. Men derudover bør der være et powerhead. (igen
cichlider).

....Jasper

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 29-11-04 00:34

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dermed skal vandet ikke "fosse" igennem. Et 1000 l /t filter kan sagtens
> trække et 530 l akvarie. Men derudover bør der være et powerhead. (igen

Det powerhead er det bare til at lave circulation eller skal det også trække
et filter (eller har det en helt tredje funktion)?

MvHans
(som overvejer at kaste sig over cichlider)

Fra : Jasper Norman

Dato : 29-11-04 15:11

Først og fremmest er det for at lave strøm i vandet. I et cichlide akv. er
det meget normalt at man har 3-4000l pumper til et 500l. akv.

Faktisk kan det være en god idé helt at droppe spandfilteret. En anden
metode der er mindst lige så god er, at montere en stor blå filtersvamp bag
baggrunden, eller i det ene hjørne / siderude. Bag denne svamp placeres et
eller flere powerheads, som så suger vandet igennem svampen, og pumper det
ud gennem et rør man "maser" igennem svampen. På denne måde får du verdens
bedste biologiske filter + masser af strøm i vandet til en billig penge. En
anden fordel er, at den varme som powerheads producerer, på denne måde
bliver i akv. og er dermed med til at spare en smule på el-regningen.

Har du ikke en baggrund hvor svampen kan gemmes, og vil du ikke have en blå
svamp i det ene hjørne / sideruden, slipper du ikke udenom en spandpumpe og
et powerhead (hvis vi taler om cichlider).

Mvh

Jasper

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 29-11-04 06:02

> Hvilket størrelses forhold bør der være mellem hvor mange litter vand der
> er i et akvarium og hvor mange L/T en ekstern spandpumpe kører .... er der
> en go tommelfingerregel om det ??

Hold da op,

det har da enormt meget at sige hvilken type akvarie du har(flod akvarie,
vandhuls akvarie osv.) selvfølgelig skal der være noget strøm, men det
gælder ved om at ramme de naturlige forhold så godt som muligt....
Jeg blev ihvertfald overasket over hvor lidt strøm der er i floderne hvor de
fisk jeg har i mit akvarie lever(tetra, apistogramma osv.)

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : News