Ny printer - Værdig afløser.??
Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 28-11-04 00:21

Hejsa.

Jeg skal have en ny printer.

Min nu efterhånden noget slidte HP 820cxi kan ikke mere... Det har tjent
familien i mange år og den har gjort det fantastisk. Den har været pålidelig
og meget økonomisk i drift. I tidernes morgen lidt pebret i indkøb, men de
meget store patroner gjorde at den bare printede og printede...

Nu skal vi have en afløser.

Jeg tror jeg vil gå efter en All-in-one-printere, gerne fra HP, men ikke et
krav.

Vi skal måske skrive et par billeder ud engang imellem, ellers er det
primært alm. farve og S/H-print. Med vores e-boks kan jeg se det fornuftige
i at scanne vores dokumenter og uploade, så derfor gerne scanner også...

Jeg faldt for de sædvanlige "her og nu" tilbud i Kvivkly og har nu en HP
3320 stående som udmærker sig ved at have patroner som indeholder hhv. 8 og
10 ml. toner, hvilket groft sagt svarer til 2 liners udskrift... Pjat,
men det går ikke... Til de priser, som tages for patroner, må de gerne have
en noget større kapacitet... Det kan næsten bedre svare sig at købe en ny
istedet for at købe patroner...

Nå, men jeg håber I har fået en godt indtryk af hvad jeg mener... Har I
nogle gode erfaringer..?

Mvh.
Krisian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-11-04 00:42

"Kristian Marquard Knudsen" <Knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg tror jeg vil gå efter en All-in-one-printere, gerne fra HP, men ikke et
>krav.

All-in-one blækprintere er udmærkede....

Men overvej alligevel en Farvelaser - Priserne er efterhånden nede
omkring 3000 kr og driftsomkostningerne er betydeligt lavere end for
blækprinterne....

<mlr>

Fra : Esben

Dato : 28-11-04 14:18

> All-in-one blækprintere er udmærkede....
>
> Men overvej alligevel en Farvelaser - Priserne er efterhånden nede
> omkring 3000 kr og driftsomkostningerne er betydeligt lavere end for
> blækprinterne....

Har du nogen tal der underbygger den påstand?

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 15:14

Esben wrote:

> Har du nogen tal der underbygger den påstand?

En test fra Alt om data, nr. 8, 2004 ?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-11-04 00:56

Kristian Marquard Knudsen wrote:
> [...]
> istedet for at købe patroner...
>
> Nå, men jeg håber I har fået en godt indtryk af hvad jeg mener... Har I

Jeg er enig med Michael i indlægget ovenover. Jeg har en HP Color
Laserjet 2500 som jeg gav 3300,- for og indtil nu har jeg printet en del
billeder og har ikke brugt mere end 7% af tonerne. Så i løseligt
hovedregning så er der fremragende økonomi i det.
Den printer ekstremt skarpt, selvom jeg kører på normalt niveau og ikke
den højeste.
Jeg havde en Brother all-in-one før og den var næsten dobbelt så dyr pr.
print uanset om det var billeder eller sort/hvid sider.
En total tonerombytning koster ca. 3000,- i maskinen, men eftersom jeg
kun har brugt 7% samlet på 2 måneder, så går der et stykke tid før den
udgift viser sig og ved Brotheren røg der jævnligt en patron hist og her.

Hvis du meget gerne vil have en multimaskine, så kan du til printeren
købe en scanner med direkte print genvejstast. Jeg ved Canon har lavet
en til 999,- som jeg har kig på lige nu, men ved altså ikk så meget om
den endnu.

Før var det printeren der bestemte kvaliteten i udskriften. Nu er det
billedet eller hvad det er for et materiale den skal printe, der
bestemmer kvaliteten og det er en situation jeg ganske enkelt er meget
glad for.

Afløseren til min 2500 hedder vist 2550 og koster omkring det samme.

Mvh
Kim Jespersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 01:04

Kim Jespersen wrote:

> Jeg er enig med Michael i indlægget ovenover. Jeg har en HP Color
> Laserjet 2500 som jeg gav 3300,- for og indtil nu har jeg printet en

Den snakker vel PCL5 eller PCL6?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-11-04 01:11

Jesper G. Poulsen wrote:

> Den snakker vel PCL5 eller PCL6?

PCL6

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 01:39

Kim Jespersen wrote:

> PCL6

Hvilket gør det til et ganske oplagt valg - PCL er jo en cross-platform
defacto-standard (mange fine ord, jeg ved det)

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Jespersen

Dato : 28-11-04 01:57

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvilket gør det til et ganske oplagt valg - PCL er jo en cross-platform
> defacto-standard (mange fine ord, jeg ved det)

Hehe ja :)

Fra : Palle

Dato : 28-11-04 12:13

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@STeOmPaSiPlAM.dk> skrev i en meddelelse

> PCL6

Samt PS

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 12:19

Palle wrote:

> Samt PS

Okay, det bliver den jo ikke ringere af

Jesper G. Poulsen

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-11-04 11:40

> [...]
> glad for.
>
> Afløseren til min 2500 hedder vist 2550 og koster omkring det samme.

----

Hej allesammen...

Tak for forslaget... Jeg tror det er lidt overkill til vores forbrug. Jeg
har en stor farvelaser med farvekopimaskine på jobbet, jeg kan bruge, hvis
der kræves større ting, både format og antal...

Det er egentlig bare ment som en god all-round printer, som ikke er ringere
end vores gamle 820cxi.

Tak ellers..

Jeg tror jeg går ud og forhører mig i forretningerne. Så må jeg finde ud af
hvad jeg skal have

Mvh.
KK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 12:08

Kristian Knudsen wrote:

> Tak for forslaget... Jeg tror det er lidt overkill til vores
> forbrug. Jeg har en stor farvelaser med farvekopimaskine på jobbet,

Jeg har heller ikke det store behov for udprintninger. Alligevel bliver
min næste printer en farvelaser. En laserprinter tørrer ikke ud. En
laserprinter kan stå i årevis uden at blive brugt, men den er altid
klar når der sættes strøm til den. Faktisk vil jeg vove den påstand at
der er mere langtidsøkonomi i en laserprinter, når der er tale om en
printer der skriver få sider ud.

Jeg har kastet flere "nye" blækpatroner ud, fordi blækket har været
størknet i dyserne. Det sker _aldrig_ med en laser. Og nu er
farvelasere nået ned i en prisklasse hvor de er til at betale sig fra.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-11-04 12:58

> [...]
> størknet i dyserne. Det sker _aldrig_ med en laser. Og nu er
> farvelasere nået ned i en prisklasse hvor de er til at betale sig fra.

Du vil heller ikke give dig

Det er et godt argument, og egenligt passer det mig fint... Det er bare lige
lidt dyrere end jeg havde forestillet mig pt.
Jeg skal have en fladskærm og nyt trådløst tastatur og mus også og budgettet
er ved at være stramt...

Men ellers vil du så anbefaler HP 2550??

Mvh.
Kristian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 15:04

Kristian Knudsen wrote:

> Du vil heller ikke give dig

Man skulle tro at jeg levede af at sælge farvelasere... Det gør jeg
ikke. Men jeg håber på at producenterne vil slå over på "priskrig" på
farvelasere så jeg kan købe mig en billig printer

> Det er et godt argument, og egenligt passer det mig fint... Det er

Det er det argument jeg har besluttet mig udfra. Jeg kom til den
slutning efter at begge mine blækprintere skulle have udskiftet deres
næsten nye patroner... Aldrig mere, tænkte jeg

> bare lige lidt dyrere end jeg havde forestillet mig pt.

Indrømmet, så koster de lidt mere end en skodbillig blækprinter. Måske
skulle du bare købe en billig printer til 299,- og så spare op til
laseren.

> Jeg skal have en fladskærm og nyt trådløst tastatur og mus også og
> budgettet er ved at være stramt...

Hvis jeg var dig, så ville jeg spare fladskærmen væk (jeg bryder mig
ikke om fladskærme, så jeg er nok ikke den helt rette til at rådgive
dig)

Mht. mus og tastatur er jeg heller ikke den rette, da jeg foretrækker
tastaturer over 12 år (originale IBM PS/2).

> Men ellers vil du så anbefaler HP 2550??

Udfra de tests jeg har læst, ja. Bla. fordi den kommunikerer med
"cross-platform defacto-standarder" som PCL6 og PostScript. På den måde
er man sikker på at den kan anvendes med alle de operativsystemer der
findes på markedet idag og i fremtiden (hvem ved om du kommer til at
kigge på Linux en dag)...!?

Jesper G. Poulsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-11-04 23:11

> Man skulle tro at jeg levede af at sælge farvelasere... Det gør jeg
> ikke. Men jeg håber på at producenterne vil slå over på "priskrig" på
> farvelasere så jeg kan købe mig en billig printer

Skægt du nævner ordet priskrig, når talen går på farvelasere :)

For blot 3 år siden (I know....2 år er længe i pc verdenen, men alligevel)
der havde jeg kig på og drømte om en Minolta farvelaser, der på det
tidspunkt fik bedre anmeldelser end både Lexmark, HP, Epson, Brother (og
Canon lavede slet ikke en farvelaser for 2 år siden.....ikke mig bekendt)

Jeg tænkte dengang, at inkjet nok var fint til foto og print af og til, men
ikke til hæftige opgaver. s/h laser var fint nok, men hvad de flotte små
logoer på ens brevpapir - de skal være i farve :) - og hvad med de ekstra
små ting, der pynter op i farve ?

Derfor måtte farvelser være sagen - eneste problem var prisen og STØRRELSEN
!

Prisen dengang var nede i (bemærk: _nede i_)kun 25-30.000 kr og jeg gik og
sparede sammen, men droppede det og købte en ny fladskærm og ny pc for
pengene (skifter hvert år.....næsten)
Min fladskærm var en af de bedste inversteringer jeg har gjort i pc ustyr
EVER..nogensinde - den kostede mig dengang 18.500 kr for en 20" Dell 2000FP

Farvelaseren gik i glemmebogen - indtil jeg i starten af dette år pludselig
kiggede på edbpriser - og var ved at få kaffen galt i halsen, da jeg så et
væld af farvelasere til 3.500 kr og under dette !!!!!!

Farvelasere er simpelthen styrt dykket i pris - og derfor må folk, der
sidder og taler om, at en farvelser til 3.000 kr er en stor investering,
forstå, at jeg har svært ved at tage dem alvorligt :)

Min drømme farvelaser dengang var Minolta 2300 til 25.000 kr. i dag fås
Minolta i en ny model kaldet 2300 DL (den er 1,5 år gammel og afløser for
den jeg dengang drømte om) og koster......3.500 kr

Lige nu er den største ulempe ved en farvelaser STØRRELSEN
Den fylder stadig næsten ½X½X½ meter og vejer 50 kg

Men til folk, der har læst så langt, så kan jeg anbefale Samsung CLP500 til
blot 2.750 kr Den printer flot, er ret støjsvag og økonomisk.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Jespersen

Dato : 29-11-04 00:56

[Lidt klipperi]

> [...]
>
> Men til folk, der har læst så langt, så kan jeg anbefale Samsung CLP500 til
> blot 2.750 kr Den printer flot, er ret støjsvag og økonomisk.

Jeg er helt enig. Da jeg begyndte at drømme om en farvelaser, var de
hundedyre. Den HP 2500 jeg har nu kostede mig kun en anelse mere end den
820 CXi jeg købte tilbage i 1996. Jeg mener jeg gav 2600,- for CXi'eren
dengang eller sådan noget.
Men nu skal det også siges om CXi'eren laver nogle af de skarpeste
inkjet print jeg nogensinde har set. At den så ikke er specielt billig
pr. print er så en anden side. De 3 farver er nemlig samlet i 1 patron.
Så er der det med størrelsen og vægten. Ja, jeg skulle bugsere svinet ud
i Unoen og det gav godt nok lidt sved på panden. 26 kg. + kassen og det,
mener jeg.
Men hvad, vil man ha kvalitet eller ej, ikk ;)
Men nu står den for neden på mit computerbord og tro mig det bord går
ingen steder nu.
Men den store overraskelse for den der tidligere kun har været i
nærheden af inkjet, det var nu tonerne. For s.... en "patron" og så
sidder der 4 i min printer, uhyggeligt.

Men det hele bunder i, ønsker man sig kvalitet eller noget man kan leve
med? Jeg valgte kvaliteten. Den fylder og vejer, men jeg overlever nok :)

Fra : Kim Jespersen

Dato : 29-11-04 01:00

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> størknet i dyserne. Det sker _aldrig_ med en laser. Og nu er
> farvelasere nået ned i en prisklasse hvor de er til at betale sig fra.

Det med tørt blæk og restblæk den bare ikke vil bruge, var en af mine
motivationer for at skifte.
Jeg var egentligt godt tilfreds med en multimaskine, jeg var bare ikke
tilfreds med økonomien og udskriften.

Men der er en ting ved møllen på sådan en farvelaser, for tonerne sidder
på et hjul og indimellem SKAL printeren bare have noget at lave og så
kører den lige en tur med hjulet. Det gør den vel et par gange om dagen
og det er altså for at ryste tonerne. Muligvis for at den toner der
hænger nedad ikke skal "spilde" eller de skal tørre eller noget, hvad
ved jeg. Jeg ved bare at jeg er ovenud tilfreds med mit valg, selvom jeg
godt kan bruge en scanner nu, med arkføder og de småfinesser jeg havde
med multimaskinen.

mvh
Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-04 09:44

Kim Jespersen wrote:

> gange om dagen og det er altså for at ryste tonerne. Muligvis for at

Det er altid godt at ryste en toner. Men toneren bliver aldrig gammel
og tørrer aldrig ud. Den bliver ved og ved og ved - til den er tom

Jesper G. Poulsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-11-04 08:37

"Kristian Marquard Knudsen" <Knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> istedet for at købe patroner...
>
> Nå, men jeg håber I har fået en godt indtryk af hvad jeg mener... Har I

Hej Kristian
Jeg tror jeg vil ride min kæphest igen, køb du en god Photosmart printer fra
HP og dertil en Lide scanner fra Canon og du har i mine øjne en kombination
der er ypperlig.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-11-04 11:37

> [...]
fra
> HP og dertil en Lide scanner fra Canon og du har i mine øjne en

---

Hej Paul.

Tak for dit input...
Jeg har tænkt over det, men med mit behov for scanning, tror jeg det vil
være for meget...
Jeg tror at den bare vil stå og fylde og derfor ville det passe mig at det
hele var samlet..

Mvh.
Kristian

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-11-04 12:30

"Kristian Knudsen" <158.kk@home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være for meget...
> Jeg tror at den bare vil stå og fylde og derfor ville det passe mig at det

Hej igen
Jeg har en ældre Canon lide den er 3cm høj og lidt større end et A4 papir
ved siden af den står en Hp 916C og hvis jeg synes det fylder formeget kan
jeg tage USB stikket ud af Canon'en og flytte den væk evt stille den på
højkant op at væggen, det eneste stik der er i en sådan er USB'en derfor. Så
hvis scannings behovet er lille så ville jeg klart igen investere i en
scanner + en printer ( og Photosmart fra HP er gode og blækket tørrer ikke
så nemt ud, det gør det på en Epson)
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-11-04 12:45

> [...]

> hvis scannings behovet er lille så ville jeg klart igen investere i en
> scanner + en printer ( og Photosmart fra HP er gode og blækket tørrer ikke

--------------

Du giver ikke op.. Du har ret...

Jeg har gennemgået mit "design". Jeg skal nemlig have indrettet et nyt
kontor. Vi har et stort værelse, som vi deler i 2 og i den forbindelse ville
jeg selv få skåret et bord i det rigtige mål... Jeg går nu og prøver at
finde den bedste løsning til alle de ting som et kontor indholder...

Jeg er håber på at jeg kan gemme de fleste ting under bordpladen og man
kunne måske lave en skuffe-lignende system, hvor scanneren ligger i. Så kan
jeg trække den ud når jeg skal bruge den og ellers kan den være gemt. Det
samme med printeren...

Du anbefaler Photosmart..?

Mvh.
Kristian

Fra : Mads

Dato : 28-11-04 14:18

On Sun, 28 Nov 2004 12:45:13 +0100, "Kristian Knudsen"
<158.kk@home.dk> wrote:

> [...]
>jeg trække den ud når jeg skal bruge den og ellers kan den være gemt. Det

Hvis du alligevel skal have en separat printer, så prøv lige
at kigge på Canon's Pixma serie.
Jeg synes bestemt at disse printere har mange fordele som
er værd at kigge nærmere på.

1. Godt design. Nøjes man med at bruge den underste papirbakke,
kan printeren lukkes sammen til en firkantet boks der er nem at
støve af. Samtidigt fylder den ikke ret meget i højden. Kun 16cm

2. Billig i drift. Fra og med Pixma 3000 bruges der separate
blækpatroner, så man skifter kun den der er tom.
( kompatible patroner kan fåes fra 25kr og opefter )

3. Super flotte foto print. Helt på højde med dem fotohandleren laver.

4. Printer også på CD'er og DVD'er

5. Duplex print ( print på begge sider af papiret )

6. Hurtig

7. Yderst støjsvag, selv ved hurtig udprintning.

mvh Mads

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-11-04 16:33

> [...]
> kan
> jeg trække den ud når jeg skal bruge den og ellers kan den være gemt. Det

Nej jeg giver ikke op og ja jeg vil anbefale en Photosmart ved billeder op
til A4 giver den en flot udskrift med fotopatronen isat, men jeg har ikke
set en udskrift fra den nye laserprinter, men må dog sige at de
laserudskrifter jeg har set på billige lasere er "lysår" fra en udskrift på
blækprinter med fotoret 4, men prøv at gå ud med en flashram med et billede
på og se om du ikke kan få lov til at udprinte et billede på forskellige
printere, hvis du har en computercity eller anden stor computerforretning i
nærheden og se selv - et billede siger mere end tusind ord
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 17:42

Paul Østerby Sørensen wrote:

> billeder op til A4 giver den en flot udskrift med fotopatronen isat,
> men jeg har ikke set en udskrift fra den nye laserprinter, men må dog

En farvelaser vil til hver en tid være en værdig afløser til en DeskJet
820Cxi, på _alle_ punkter.

Og til Kriastians forventede brug vil en blæksprøjte være skudt ved
siden af - fotopatronen vil tørre ind.

Jesper G. Poulsen