Lys
Fra : Montego

Dato : 27-11-04 23:00

Jeg har selv bygget en lampe i træ til mit 500 liters akvarie,men den lyser
ikke så godt som den skulle,det vil sige om aften ser det ud som vandet er
støvet.Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man gøre for at det ikke
ser sådan ud.Bruger grolys rør to stk.Har malet inde i lampen med hvid
farve.Tænkte om der var nogen der vidste hvorstor en afsand mellem rørene,og
hvor mange ,beklædning i lampen og alle de andre ting som jeg har glemt at
gøre Takker John

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 27-11-04 23:42

Montego wrote:
> [...]
> støvet.Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man gøre for at det ikke

Jeg vil umiddelbart mene at det er fordi der er noget i vandet, at det
ser støvet ud.

Kan du beskrive det lidt nærmere?

> ser sådan ud.Bruger grolys rør to stk.Har malet inde i lampen med hvid
> farve.Tænkte om der var nogen der vidste hvorstor en afsand mellem rørene,og

Hvidt er godt og er faktisk bedre end f.eks. alu-folie (staniol) fra
køkkenet.

Det bedste er dog sådan noget som poleret aluplade, altså den type man
kan spejle sig i.

Sidstnævnte vil reflektere lyset på samme måde som et spejl.
Den malede overflade diffuserer lyset så det spredes mere.

> hvor mange ,beklædning i lampen og alle de andre ting som jeg har glemt at
> gøre Takker John

1. Jeg antager at dine "grolys rør" er Grolux; er det korrekt?
Hvis ja, så er de et dårligt valg til akvariebrug.
Fordi:
* De giver for lidt lys.
* De giver lys i en underlig sammensætning ("kunstigt lys").
* De er lavet til planter, der vokser over vand.

Gode alternativer er f.eks. JBL Solar Tropic, Triton eller min
personlige favorit til prisen: Osram Biolux 965. Sidstnævnte koster ca.
80,- i modsætning til den første, der koster 279,- (begge i 58W) de
steder hvor jeg handler.

2. Hvilken form har reflektoren?
Hvis det blot er en flad plade, mistes der rigtigt meget lys.
Jeg vil tro at ca. 2/3 af lyset ikke udnyttes.

Jeg faldt fornyligt over et reflektordesign til T12-rør (den gamle type
på ca. 40mm i diameter):

<http://www.thevideodoc.com/images/T-12Reflector.jpg>
(De små tern er 1/8").

Denne video viser spredningen af lys:
<http://www.thevideodoc.com/media/T-12Reflector.mpg>

Den er ca. parabolsk og giver en rigtigt god ide om hvad en god
reflektor er.

Udfra spredningen har du så mulighed for at sjusse dig frem til hvor
langt rørene skal være fra hinanden.

Antal af rør afhænger af ønsket lysudbytte, reflektor og mange andre
faktorer.

Jeg bruger f.eks. 2 x 58W på et 530L, men det er med Akvastabil
Effectlight armatur, der har nogle rigtigt gode parabolske reflektorer.
Det er bedre end hvad man havde før, men jeg synes ikke at det er
tilnærmelsesvist nok

--
Steen Suder

Fra : Montego

Dato : 29-11-04 15:11

Jeg starter med at skifte 1/3 at vandet for at se om det giver en anden form
farve i vandet,Ja du har ret det er Sylvania Gro-lux rør.De rør du snakker
om hvor køber du dem.De amature jeg har købt er der ingen reflektoren på,er
det nogen man helst skal have på , for så må jeg jo skaffe dem.(Hvor kan de
købes?)Så at man kunne købe noget der hedde DC-Fix folie,tænkte om det var
bedre end den hvide farve John

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-04 18:06

Montego wrote:
> anden form farve i vandet,Ja du har ret det er Sylvania Gro-lux
> rør.

Og de er så elendige til akvarier, da de ikke rigtigt kan trænge gennem
vandet - men de er gode til planter i drivhuse

> [...]
> så må jeg jo skaffe dem.(Hvor kan de købes?)Så at man kunne købe
> noget der hedde DC-Fix folie,tænkte om det var bedre end den hvide

Triton er meget gode - giver mere lys end de fleste andre rør - og holder
længere - almindelige rør bør udskiftes efter et år, da de så har mistet en
stor den af kraften, selvom de stadig lyser - men Triton holder styrken til
de brænder ud - men de er også ret dyre, men jeg bruger dem - Akvarie West
har dem ihvert fald - og de sender gerne med posten - kig på
http://www.akvariewest.dk/

Oram-rørene burde din el-forhandler kunne skaffe, hvis han ikke har dem.

Ellers er almindelige varm-hvide rør ikke så dårlige - de er ihvertfald
bedre end Grolux-rørene....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-04 18:16

Jan Vestergaard wrote:
> har mistet en stor den af kraften

Hmmm - der skulle stå stor DEL af kraften...

> Oram-rørene

Hmmm - de hedder selvfølgelig Osram

Jan

Fra : mop

Dato : 30-11-04 09:57

jeg har set løse reflektor (som var lige til at clipse på røret) i
Maxi zoo i holbæk i denne uge til ca 100-120 kr styket de står ved deres
lystof rør til fisk og planter i en grøn ind prakning

Mogens
ved mail svar fjern junk