Ny CPU AMD Winchester, et par spørgsmål
Fra : Jørgen Lyng

Dato : 27-11-04 22:46

Jeg har ikke kørt AMD siden min allerførste PC og det er temmelig
længe siden. Sidst jeg købte CPU var der en tendens til at AMD CPUerne
blev temmelig varme.

Nu har jeg set flere test som måler effektforbruget af CPUer og alt
tyder på at AMD Winchester udgaverne er en lille genistreg. De bruger
i alt fald ikke ret mange Watt og dermed er kølebehovet formentlig
lille.

Sidst jeg købte ny computer investerede jeg i en 300 Watt Noise
Controller (meget støjsvag) strømforsyning. Er 300 Watt nok til en
ny computer med en Winchester CPU? (Grafikkortet behøves ikke at være
specielt hurtigt).

Jeg mener at da Intel i sin tid planlagde at lave 64 bit processorer
da talte man om at de ikke ville være bagudkompatible (med 32 bit
programmer). Er der noget om det? (Jeg er godt klar over at Winchester
er bagudkompatibel).

Mig bekendt er den hurtigste Winchester CPU fra AMD den de kalder
3500+. Mon ikke der kommer nogle hurtigere (0.09 micron) snart?

Hvis jeg har ramt den forkerte nyhedsgruppe så undskylder jeg på
forhånd. Hvis det skulle være tilfældet vil jeg gerne have at vide
hvilken nyhedsgruppe jeg skal bruge i stedet.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Jørgen Lyng

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-11-04 00:53

Jørgen Lyng wrote:

> længe siden. Sidst jeg købte CPU var der en tendens til at AMD CPUerne
> blev temmelig varme.

Det er _mange_ år siden...

> Nu har jeg set flere test som måler effektforbruget af CPUer og alt
> tyder på at AMD Winchester udgaverne er en lille genistreg. De bruger

En Barton afsætter mindre effekt ved full load end en tilsvarende Intel
gør.

> Controller (meget støjsvag) strømforsyning. Er 300 Watt nok til en
> ny computer med en Winchester CPU? (Grafikkortet behøves ikke at være

Det er ikke effekter det kommer an på, men derimod strømme. Kan PSU'en
levere de strømme som PC'en efterspørger?

> Jeg mener at da Intel i sin tid planlagde at lave 64 bit processorer
> da talte man om at de ikke ville være bagudkompatible (med 32 bit
> programmer). Er der noget om det? (Jeg er godt klar over at Winchester

Ja, for Intel valgte at lave en 64-bit arkitektur der var kompatibel
med sig selv (Itanium/Itanium II). Den strategi er ved at koste CPU'en
livet - den kræver ny software fra en ende af og det er der ingen der
vil betale (CPU'en er dyr nok i sig selv).

> Mig bekendt er den hurtigste Winchester CPU fra AMD den de kalder
> 3500+. Mon ikke der kommer nogle hurtigere (0.09 micron) snart?

Winchester er blot navnet på den seneste Athlon 64 core, ligesom Barton
er navnet på den seneste Athlon XP core.

AMD's 64-bit instruktionssæt (AMD64) findes i alle CPU'er af typerne
Athlon 64 og Opteron.

Jesper G. Poulsen

Fra : hsl

Dato : 28-11-04 09:43

Jørgen Lyng wrote:
> Mig bekendt er den hurtigste Winchester CPU fra AMD den de kalder
> 3500+. Mon ikke der kommer nogle hurtigere (0.09 micron) snart?

Antageligvis

http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041126A1001.html