And i Torshavn
Fra : Henning Straarup

Dato : 27-11-04 17:50

Er der nogen, der kan sige mig, hvad det er for en and, man har kunnet se i
Torshavn på Færøerne i november 2004.
Den er sort med enkelte hvide aftegninger.
Jeg har forgæves kigget i fuglebøger, men kan ikke finde den. Kan det være
en krydsning?

Billede af anden kan ses på nyhedsgruppen
dk.binaer
oprettet den 27/11 kl. 16.52

mvh, Henning Straarup

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-11-04 10:10

Henning Straarup skrev:
> [...]
> være en krydsning?
> Billede af anden kan ses på nyhedsgruppen

Jeg kan ikke svare, men undrer mig over det den har oven
på hovedet. Er det noget naturligt, eller har den fået uorden
i fjerene på hovedet?

P.s.: Billedet var der stadig her søndag morgen, men det ryger
nok snart "nedenud" af dk.binaer. (Jeg har "gaflet" det).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-11-04 11:37

Der er både noget ung Kongeederfugl og noget Gråand over den. Dusken må vi
nok tage med et gran salt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aksel Petersen

Dato : 28-11-04 12:23

Preben Riis Sørensen wrote:
> Der er både noget ung Kongeederfugl og noget Gråand over den. Dusken må vi
> [...]

"Dusken" på hovedet kan måske stamme fra en eller flere nylige
"voldtagninger".
Andrikken kan være meget voldsom, når han under parringen tager et
kraftigt tag i nakken på anden. Moskusænder er nogle af de værste, og
de har en lille "tand" i næbbet som gør dem endnu bedre til at holde fast.
Efter "akten" er det ikke sjældent, at der opstår stor
hævelse/blodansamling under huden i nakkeregionen. Det ser ofte ud
præcis som "dusken" på billedet.
Venligst
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-11-04 14:53

"Aksel Petersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efter "akten" er det ikke sjældent, at der opstår stor
> hævelse/blodansamling under huden i nakkeregionen. Det ser ofte ud

Vi har hermed fået begrebet 'vold-ænder' frem i et andet lys
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : hers

Dato : 29-11-04 16:38

Kan det lade sig gøre at krydse en kongeederfugl og en gråand.
mvh, Henning Straarup

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-11-04 22:50

"hers" <herer@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det lade sig gøre at krydse en kongeederfugl og en gråand.
> mvh, Henning Straarup

Jeg skriver kun, at det er det den ligner. Vil ikke tro det er muligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-11-04 23:03

Preben Riis Sørensen skrev:

> Der er både noget ung Kongeederfugl og noget Gråand over den.
> Dusken må vi nok tage med et gran salt.

En anden and med noget duskagtigt på hovedet, er "stellersanden".
Men så passer farverne jo *slet* ikke.

Er der ikke noget med at der ofte kommer sjældne vintergæster
til Færøerne fra polarområdet?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-11-04 23:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Er der ikke noget med at der ofte kommer sjældne
> vintergæster til Færøerne fra polarområdet?

Ups - 'ofte' og 'sjældne' er lidt selvmodsigende.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 30-11-04 10:35

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Ups - 'ofte' og 'sjældne' er lidt selvmodsigende.

Det var da et sjovt srpogligt sammenfald.

Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-11-04 20:54

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da et sjovt srpogligt sammenfald.

Det er ikke et srpogligt sammenfald, det er 'vrøvl'
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-11-04 20:55

Fra : Paul Nilsson

Dato : 03-12-04 19:28

hej kan nogen lægge et link ind på fuglen

Silas fra Færøerne (en af de 2 aktive på Færøerne)
Han er meget int i at se foto - han har ikke kunnet finde den

mvh Paul Nilsson

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-04 22:15

Paul Nilsson skrev:
> Silas fra Færøerne (en af de 2 aktive på Færøerne)
> Han er meget int i at se foto - han har ikke kunnet finde den

Jeg har gemt Hennings billede. Har prøvet at videresende det, men
det kom retur. Ærgerligt at vi alle må sløre vore adresser pga. spam
og virus.
--
med venlig hilsen herlufholdt@privat.dk Dette
er min rigtige emailadresse.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-12-04 22:59

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
> Jeg har gemt Hennings billede. Har prøvet at videresende det, men
> det kom retur. Ærgerligt at vi alle må sløre vore adresser pga. spam
> [...]

Gider du sende det til mig, så tak.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : hers

Dato : 03-12-04 23:47

Jeg er helt enig i, at det er ærgerligt, at det er nødvendigt at sløre email
adresser af hensyn til ondsindede personer.
Den efterlyste and kan nu findes på nyhedsgruppen
dk.binaer den 3/12 kl. 23.05.( sammen med en masse mærkelige billeder - jge
undskylder for det omstændelige i at skulle over at lede på en anden
nyhedsgruppe)
Jeg håber stadig, at der er nogen der kan fortælle mig, hvad det er for en
mystisk and.

mvh, Henning Straarup

Fra : dpl

Dato : 04-12-04 11:26

Hejsa
Nu er jeg ikke just ekspert, men....
Hvorfor er det lige, at det ikke er en helt almindelig park-and, som har
fået et hak i fjerpragten af en kollega? Hvad angår hovedform, farver,
fødder osv., kan jeg ikke se, at der nødvendigvis skulle være noget som
helst andet i den fugl...og ville nok ikke havde givet den megen
opmærksomhed i felten. Men belær mig endelig, hvis der er noget jeg
overser?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-04 11:51

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> helst andet i den fugl...og ville nok ikke havde givet den megen
> opmærksomhed i felten. Men belær mig endelig, hvis der er noget jeg

Jeg bliver også mere og mere overbevist om at den kun er en
Gråande-'parktype'. Det at man falder for at mene, at der også er
kongeederfugl ell.lign. i den, er lige så meget måden den står på, og holder
vingen. Og ved eftersyn kan man også se at den ikke er rent sort, men mørkt
'Gråandefarvet'.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk