Mount og unmount?
Fra : Kasper Johansen

Dato : 27-11-04 13:19

Hej gruppe.

Er lige begyndt med Linux så tilgiv mit spørgsmål, som nok vil syntes
let for mange af jer. Jeg har søgt på Google og prøvet alt hvad jeg
havde forstand til.

Når man mounter (jeg vil binde en mappe til en anden og har derfor brugt
--bind) gør man det ved denne kommando:

mount --bind /mappe1 /mappe2/undermappe

Når man skal ophæve sin binding, som jeg har forstået det, skal man
udfører det med den tilsvarende kommando "unmount", men denne findes
ikke på mit system. Jeg kører med Debian testing-release som er
downloadet idag.

Følger unmount ikke med som standard til Linux?

Mvh
Kasper

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-04 13:21

Den Sat, 27 Nov 2004 13:19:26 +0100 skrev Kasper Johansen:

> Følger unmount ikke med som standard til Linux?

Jo, det staves bare "umount".

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-11-04 15:16

On Sat, 27 Nov 2004 13:19:26 +0100, Kasper wrote:

> [...]
> udfører det med den tilsvarende kommando "unmount", men denne findes
> ikke på mit system. Jeg kører med Debian testing-release som er

Et godt trick når man ikke kan finde kommandoer ved det navn man tror
de har, er at bruge kommandoen "apropos" til at søge med. F.eks.:

$ apropos unmount
hpumount (1) - unmount an HFS+ volume
mount (2) - mount and unmount filesystems
umount (2) - mount and unmount filesystems
umount (8) - unmount file systems
umount2 (2) - mount and unmount filesystems
$

Mvh.

--
"Though I have not tested it, I trust it works." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk