Tuning af Bios
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-11-04 09:43

Hej

Er der nogen der kender en faq der kan fortælle hvad de forskellige
indstillinger i bios betyder?

Jeg har en Asus A7V880, Sempron 2500+ og DDR400 CL3.

F.eks.AGP Master 1W/S write enable/disable
Betyder der man skifter mellem 0 og 1W/S eller 1 og 2W/S

Jeg har en CPU der kører FSB på 333MHz og har DDR400 ram. Giver det noget at
sætte rammen op til de 400MHz, eller fordi den skal køre asynkront, så
bliver det faktisk langsommere?

Er der nogen der kender nogle nemme gratis programmer til test af CPU, ram
og grafik.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : LNC

Dato : 27-11-04 09:56

Memory Timing in Bios:
How to Tweak Your RAM in BIOS

Motherboard BIOS menus offer numerous settings to optimize your memory.
These settings modify RAM functions that, while basic in nature, are often
given widely different names. We'll briefly explain the options. The usual
values are listed in brackets; the ideal setting is underlined. We've also
included examples of what the settings might be called in different BIOS
versions. Please note that not all BIOS menus offer all the settings.

Automatic Configuration (On/ Off) (DRAM Auto, Timing Selectable, Timing
Configuring) If you want to manually configure your memory timings, you will
have to deactivate the automatic RAM configuration.

Bank Interleaving (Off/ 2/ 4) (Bank Interleave) DDR RAM memory chips are
made of four banks. Addressing all four banks through interleaving at the
same time will maximize your performance.

Burst Length (4/ 8)

The burst length specifies how many data blocks are sent in one transmission
cycle. Ideally, one transmission will fill one memory row on the L2 cache
found in modern Pentium 4 and Athlon XP CPUs. That is equal to 64 bits, or
eight data packets.

CAS Latency tCL (1.5/ 2.0/ 2.5/ 3.0) (CAS Latency Time, CAS Timing Delay)
The number of clock cycles that pass from the column being addressed to the
data arriving in the output register. The memory manufacturer lists the best
possible setting as the CL rating.

Command Rate CMD (1/ 2) (Command Rate, MA 1T/2T Select) Number of clock
cycles needed to address the memory module and the memory chip with the
desired data zone. If your memory banks are full to capacity, you will have
to raise this rate to two, resulting in a considerable drop in performance.

RAS Precharge Time tRP (2/ 3) (RAS Precharge, Precharge to active) Number of
clock cycles needed to precharge the circuits so that the row address can be
determined.

RAS-to-CAS Delay tRCD (2/ 3/ 4/ 5) (RAS to CAS Delay, Active to CMD) Number
of clock cycles that pass between the row address being determined and the
column address being sent out. Setting this value to two clock cycles can
enhance performance by up to four percent.

Row Active Time tRAS (5/ 6/ 7) (Active to Precharge Delay, Precharge Wait
State, Row Active Delay, Row Precharge Delay) Delay that results when two
different rows in a memory chip are addressed one after another.

Memory Clock (100/ 133/ 166/ 200 MHz) (DRAM Clock) Specifies the clock speed
of the memory bus. This rate is normally specified relative to the
front-side bus clock. DDR technology (double-data rate) doubles the data
rate given by the actual bus clock speed.

Mvh Lars

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:30qsvmF2rc5m0U1@uni-berlin.de...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-11-04 13:31

> How to Tweak Your RAM in BIOS

Tak for tippet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Carsten

Dato : 27-11-04 11:23

Kig evt. her han forsøger at holde en liste med ALLE mulige indstillinger i
bios for alle bundkort.
Den seneste hedder BIOS OPTIMIZATION GUIDE revision 8,0
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

Hilsen Carsten

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-11-04 13:33

> Den seneste hedder BIOS OPTIMIZATION GUIDE revision 8,0
> http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=1

Hej Carsten

KANON link! Mange tak. Jeg er igang nu med at finjustere min bios. I gamle
dage (486-pentium1) var der op til 10% system ydelse at hente på mem timing.
Der er sikkert ikke så meget mere, men det er en "gratis" tweakning.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : JK

Dato : 27-11-04 11:28

On Sat, 27 Nov 2004 09:42:32 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> [...]
>bliver det faktisk langsommere?
>
>Er der nogen der kender nogle nemme gratis programmer til test af CPU, ram

www.sisoftware.co.uk

sisoft sandra derfra

så kan du prøve dig frem, og se på benchmarks.

Hvad med at oppe spændingen på cpu'en lidt (0.1 til 0.15 volt) og
sætte fsb op til 400, med ram synkront. Du skal lige vide, at fsb på
bundkortet så er 200 MHz. Du kører 166 MHz på bundkortet nu.
Det foreslåede er kun 20% OC på cpu, og ikke på nogen andre
komponenter.

mvh

John

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-12-04 07:40

> Er der nogen der kender en faq der kan fortælle hvad de forskellige
> indstillinger i bios betyder?
> Er der nogen der kender nogle nemme gratis programmer til test af
> CPU, ram og grafik.

Hej Gruppe

Jeg hentede 4% i rambåndbredde ved at tune wait statene i bios. BAre lige
til generel info.

--
Mojn
Jens Bager Jensen