Sprogproblemer i MySql
Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-11-04 02:56

Hejsa...

So nævnt i et andet indlæg har jeg netop opgraderet MySql fra 3.x til
4.1.7. Det forløb i det store og hele uden problemer, og efter nogle små
tilpasninger kørte det igen på skinner.... sådan da.

Jeg har eet væsentligt problem. For et års tid siden indsatte jeg efter
råd her fra gruppen følgende to liner i min My.Ini:

language=C:/MYSQL/share/danish
default-character-set = danish

Disse to liner betød tilsammen at jeg kunne sortere korrekt på danske
bogstaver, at jeg fik danske fejlmeldinger, og at jeg kunne bruge danske
bogstaver i tabelnavnene (det sidste burde jeg naturligvis aldrig have
gjort alligvel - men af skade bliver man klog...).

I MySql ver 4.+ er den sidstnævnte af disse poster fuldstændig ændret,
og det er også helt andre filer der ligger til grund. Jeg kan simpelthen
ikke få det til at virke - er der nogen der har et godt råd.?

Manualen synes jeg er *meget* lidt hjælpsom på dette (og iøvrigt også de
fleste andre) punkter. Der er masse af flotte syntakser og parametre til
hvordan man selv rekompilerer hele skidtet (men helt ærligt - hvormange
compilerer selv et system som MySql.?).

Derimod er det meget få praktiske eksempler på hvordan man faktisk
bruger tingene - PHP manualen er jo en ren drøm i sammenligning.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-11-04 02:39

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 27 Nov 2004 02:56:13
+0100

>So nævnt i et andet indlæg har jeg netop opgraderet MySql fra 3.x til
>4.1.7. Det forløb i det store og hele uden problemer, og efter nogle små
>tilpasninger kørte det igen på skinner.... sådan da.

I håb om at der sidder nogen derude som kan hjælpe med problemet
førsøger jeg lige at omformulere spørgsmålet lidt.

Jeg starter MySql med kommandoen (det burde jo slet ikke være
nødvendigt, men hvad pokker skal jeg ellers prøve):
mysqld --default-character-set=latin1
--default-collation=latin1_danish_ci

Jeg har desuden indsat i my.ini:
default-character-set=latin1

Jeg undrer mig iøvrigt også over at jeg ikke længere kan starte og
stoppe MySql fra WinMySqlAdmin, dvs. jeg kan godt strate den - men ikke
standse den igen.!

Nå men for at komme til sagen:

Et variabel dump fra PhpMyAdmin ser sådan her ud:

Variabel Sessionsværdi Global værdi
*character set client utf8 latin1
character set connection latin1 latin1
character set database latin1 latin1
*character set results utf8 latin1
character set server latin1 latin1
*character set system utf8 utf8
*collation connection utf8 latin1_danish_ci
collation database latin1_danish_ci latin1_danish_ci
collation server latin1_danish_ci latin1_danish_ci

Det undrer mig såre hvor de med '*' nærkede utf8 kommer fra.?

Og især at sessionværdi i nogen tilfælde adskiller sig fra global
værdi.??

Som tidligere nævnt betyder det, at tabeller oprettet under den
tidligere verssion af MySql ikke længere virker (hvis der er danske tegn
i navnet) - og at nyoprettede tabeller får et 'utf8'-navn (dvs. en
to-byte repræsentant for hvert dansk bogstav).

Hvis nogen måtte have lyst, så er de meget velkomne til at kigge på:
http://80.62.84.41/php/kip/kip_soeg_form_alle.php?form=res

N.B.Dette er ikke en side der normalvis annonceres. Men prøv f.eks. en
tilfældig søgning på henholdsvis Ringkøbing amt og på Ribe amt.???