webdav og brugerverificering
Fra : Morten Graae

Dato : 26-11-04 10:35

Hejsa Jeg har en redhat 8.0 med apache 2, php,mysql og samba. Jeg har
en 10 brugere. Og kunne godt tænke mig at lege med noget webdav. Men
hvordan er det lige jeg gør det. www.webdav.org er nede - så jeg kan
ikke komme til at læse lige der pt.

Jeg vil gerne have at brugerne skal kunne nå deres homedrev samt et
fællesdrev via webdav. Brugerne skal verificeres via deres
almindeligebrugernavn og password som de bruger via samba eller også
gerne linux normale passwordsystem.

Kan det lade sig gøre. Er der nogen der har nogle eksempler fra deres
httpd.conf?

på forhånd tak.

Morten Graae

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 26-11-04 14:13

Morten Graae wrote:
> [...]
> fællesdrev via webdav. Brugerne skal verificeres via deres
> almindeligebrugernavn og password som de bruger via samba eller også

Jeg kan ikke huske om det er et Samba authentication module til Apache2,
men under alle omstændigheder vil du sikkert kunne bruge mod_auth_pam i
stedet, jeg bruger det sammen med Kerberos, men det skulle ikke være
noget problem at ændre konfigurationen til at bruge samba pam moduler i
stedet.

> Kan det lade sig gøre. Er der nogen der har nogle eksempler fra deres
> httpd.conf?

Jeg har ikke lige nogen eksempler, da jeg droppede WebDav igen, det
passede ikke lige til mit formål. Men sådan fra hukommelse mener jeg at
det nemmeste var at lave et subdomæne, f.eks dav.company.com og enable
webdav i konfigurationen af den virtualhost. webdav modulet skal bare
loades som alle andre måde og så kan du enable webdav med Dav On. Det er
nu også rimelig simpelt at enable webdav på directory basis.

Der er eksempler på http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_dav.html

Jeg vil i øvrigt også anbefale at du kun benytter https, hvis du skal
lave authentication. Der er jo ikke nogen grund til at sende password
ukrypteret over internettet.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk