Smålig dagplejemor.. ?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 08:42

Hejsa

Vi har vores søn i dagpleje på 5 måned. Vi bor pt. 12km fra dagplejen,
men flytter pr. 15. januar 9km tættere på.

Afstanden har indtil nu betydet, at vi afleverer ham omkring klokken
08.00 (moderen arbejder hjemme meget af tiden) og at vi afhenter ham
omkring klokken 16.00 hver dag.

Dagplejens åbningstider hedder 06.45-16.30 samt 06.45-15.45 om
fredagen.

Allerede da Nicolas, som lillemand hedder, startede, blev vi gjort
opmærksomme på, at åbningstiderne var vigtige for hende.

For et par måneder skete det, at jeg afhentede ham 5-6 minutter for
sent. Det var et typisk der-var-en-del-trafik tilfælde, hvor jeg KUNNE
have kørt hjemmefra 20 minutter før og dermed have nået det, men hvor
jeg kørte som altid, og desværre blev fanget imellem traktorer mm.

Hun reagerede kraftigt og spurgte dengang, om jeg 'egentlig godt
kendte hendes åbningstider', samt at det var 'for dårligt og sløset'.

Denne reaktion kom så snart jeg trådte inden for døren uden at hun
f.eks. spurgte til, om der var kommet noget i vejen.. en punktering
eller hvad ved jeg.

Jeg tog det til mig, men smed alligevel en del af skylden over på
hende, fordi hun havde en kommende influenza i kroppen (hun var syg i
starten af efterfølgende uge). Når man er lidt syg, har man det jo med
at overreagere.

Her i forgårs skete det så, at min kone tog fejl af x.45 og x.30 i
lukketiden, og vi kom derfor 2-3 minutter for sent.

Dagplejemoderen stod i døren med Nicolas på armen fuldt monteret i alt
tøj. Det kom MEGET muggent fra hende 'Ja, i dag har han jo tøj på. Sig
mig engang, kender I ikke mine åbningstider. Jeg synes det er
decideret respektløs af Jer. Mine børn sidder jo her og kan ikke
forstå, at jeg ikke har fri og tid til dem' (hun passer også egne børn
hjemme).

Hvis hun havde startet ud med 'I kommer lidt sent i dag' eller
lignenden, så havde jeg 100% været klar med en undskyldning, men efter
at have følt sig overfaldet (hun åbnede døren, inden vi nåede op til
den), havde jeg bestemt ikke lyst til at mønstre med en undskyldning.

Vi snakkede om det - konen og jeg - på vej hjem i bilen og blev enige
om at nævne vores følelser for dagplejemoderen den efterfølgende dag.

Det blev konen, der konfronterede dagplejemoderen med følelserne, men
hun holdt fast i hendes holdninger og argumentere med at hun blev
tvunget til at afspadsere, når vi ikke kunne finde ud af at komme til
tiden.

De kom ikke til enighed, og da konen skulle afhente Nicolas senere,
var der hængt to store sedler op. Een med noget a la 'respekter mine
åbningstider' samt een med noget 'eu og paragraffer'.

Jeg er egentlig målløs, for jeg synes hun overreagerer FULDSTÆNDIGT.
For det første er vi kommet for sent to gang på 5 måneder, og for det
andet er vi kommet hhv. 5-6 minutter og 2-3 minutter for sent, hvilket
jeg ikke mener er voldsomt.

Men lad mig lige høre jeres reaktioner, og endelig, hvis der er en
dagplejemor med i gruppen, så kommentér endelig. Jeg vil meget gerne
høre en kommentar fra 'den anden side'.

I mit lille hovede er hun meget smålig og har været for langt tid
sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun
mig, der mener det?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anja

Dato : 26-11-04 09:23

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudekFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Allerede da Nicolas, som lillemand hedder, startede, blev vi gjort
> opmærksomme på, at åbningstiderne var vigtige for hende.

Jamen så kan det jo ikke komme som en overraskelse...

> [...]
>
> Hun reagerede kraftigt og spurgte dengang, om jeg 'egentlig godt
> kendte hendes åbningstider', samt at det var 'for dårligt og sløset'.

Jeg syntes hun er meget skarp men hun er i sin fulde ret...

> Denne reaktion kom så snart jeg trådte inden for døren uden at hun
> f.eks. spurgte til, om der var kommet noget i vejen.. en punktering
> eller hvad ved jeg.

Jeg ved ikke hvilken attitude du er kommet med men hvis du har sagt at du
beklager men trafikken var meget uheldig burde hun ikke reagere så stramt.
Du burde dog ringe når sådan noget sker.

> [...]
> hende, fordi hun havde en kommende influenza i kroppen (hun var syg i
> starten af efterfølgende uge). Når man er lidt syg, har man det jo med

Fejlen er din uanset hendes humør eller begyndende sygdom.

> [...]
> decideret respektløs af Jer. Mine børn sidder jo her og kan ikke
> forstå, at jeg ikke har fri og tid til dem' (hun passer også egne børn

Som sådan har hun ret... men...

> [...]
> at have følt sig overfaldet (hun åbnede døren, inden vi nåede op til
> den), havde jeg bestemt ikke lyst til at mønstre med en undskyldning.

Nej hvem har det men jeg ville nu alligevel sige undskyld...

> [...]
> hun holdt fast i hendes holdninger og argumentere med at hun blev
> tvunget til at afspadsere, når vi ikke kunne finde ud af at komme til

Det gør hun jo også... men for hende er det åbenbart vigtigt at hun kan
holde fri når hun har fri.

> [...]
> For det første er vi kommet for sent to gang på 5 måneder, og for det
> andet er vi kommet hhv. 5-6 minutter og 2-3 minutter for sent, hvilket

Nej men du/i kommer for sent og så er reglerne sådan.

> [...]
>
> I mit lille hovede er hun meget smålig og har været for langt tid
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'.

Det skal jeg ikke svare på - jeg kender hende ikke men jeg forstår godt hun
gerne vil have fri fra arbejde.

Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun
> mig, der mener det?

Så må man ringe og give besked... du ved ikke om hun skal være et andet sted
og derfor kommer for sent. Du har jo ingen ret til at bruge hendes fritid
heller ikke selvom det udløser afsp.

Når det er sagt så vil jeg give dig ret i at hun virker smålig men jeg ved
jo ikke om det er noget hun oplever meget at forældrene (der er jo andre
forældre end jer) ikke overholder hendes lukketider.

Jeg har ikke oplevet nogle af vores Dpér i den situation og jeg har også
siddet i trafikken... men jeg har ringet hver gang.
Har i overvejet at finde en Dp med åbningstider som passer bedre til jeres
tider.

Hilsen
Anja

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 09:45

[...]

du skriver en masse om, hvad der er 'lov og ret'.. og det er fint
nok.. jeg har fuld forståelse for, hvad hun må og kan.. ehm.. men jeg
har ikke fuld forståelse for den meget skarpe reaktion fra hendes
side, når det drejer sig om så få antal gange (2) samt så få antal
minutter..

jo, man kan sagtens ringe.. men når det er et par minutter over, ville
du så ringe? det er en personlig afvejning, men jeg ville normalt ikke
ringe, med mindre vi snakker om 10 minutter.. og det gør vi i ingen af
tilfældene..

tillige skal det nævnes, at vi ikke har nævnt så meget som eet
negativt ord i forbindelse med hendes afspadsring (som betyder, at hun
lukker tidligere nogle dage).. altså, vi er klar over og accepterer
fuldt ud, at hun lukker tidligere et par gange, hvis nogle (os eller
andre forældre) kommer for sent..

grunden til, at vi i første omgang valgte en så 'langt' væk var, at vi
hele tiden har vidst, at vi skulle flytte tættere på, så det har været
et spørgsmål om Nicolas' tarv..

men at vi kommer langvejs fra betyder jo netop IKKE, at vi kommer for
sent.. det er som sagt sket to gange, og til daglig bliver han hentet
30 minutter FØR lukketid.. ehm..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Anja

Dato : 27-11-04 21:34

> [...]
> har ikke fuld forståelse for den meget skarpe reaktion fra hendes
> side, når det drejer sig om så få antal gange (2) samt så få antal

Jamen her giver jeg dig også ret.

> [...]
> du så ringe? det er en personlig afvejning, men jeg ville normalt ikke
> ringe, med mindre vi snakker om 10 minutter.. og det gør vi i ingen af

Ja - jeg/min mand/den store af mine unger vi ringer altid og giver besked...
jeg har faktisk brugt rigtig meget krudt på at lære familien det. Det er
ingen skade at komme senere end aftalt men så skal man give besked - uanset
havd!!!

> [...]
> lukker tidligere nogle dage).. altså, vi er klar over og accepterer
> fuldt ud, at hun lukker tidligere et par gange, hvis nogle (os eller

Jamen hvad skulle i dog også sige til det...

> [...]
>
> men at vi kommer langvejs fra betyder jo netop IKKE, at vi kommer for
> sent.. det er som sagt sket to gange, og til daglig bliver han hentet

Læs mit indlæg igen - for jeg mener ikke at hendes tone behøver at være som
den er. Dog kan der være mange grunde til at hun holder fast i sin fritid.
Hvis du nu ringede og gav besked om at du kom for sent - måske oveni køber
beklagede det så var hun måske også lidt nemmere at tale med.
Jeg kender ikke din DP men jeg vil også gerne have fri når jeg har fri.

Hilsen
Anja

Fra : Holst

Dato : 26-11-04 09:33

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> For det første er vi kommet for sent to gang på 5 måneder, og for det
> andet er vi kommet hhv. 5-6 minutter og 2-3 minutter for sent, hvilket

Nej, men jeres barn er vel heller ikke eneste barn på stedet. Det kan jo
være, at nogle af de andre forældre er værre end jer.

Når jeg på arbejdspladser har set, hvordan de ansatte ofte nærmest står
på spring for at komme væk fra arbejdspladsen præcis på slaget eller
helst et par minutter før tid, så har jeg da fuld forståelse for, at en
dagplejemor også gerne vil have fri til tiden og ikke 5-10 minutter for
sent.

Men ja, er det kun sket disse to gange og er det kun jer, da ikke kan
komme hjemmefra i tide, så virker det lidt småligt.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 09:49

[...]

>Nej, men jeres barn er vel heller ikke eneste barn på stedet. Det kan jo
>være, at nogle af de andre forældre er værre end jer.

det har du ret i, men hun er da et voksent menneske og kan skelne i
mellem os og andre.. forstå mig ret, man kan ikke været efter os for
noget andre gør gentagne gange..

> [...]
>helst et par minutter før tid, så har jeg da fuld forståelse for, at en
>dagplejemor også gerne vil have fri til tiden og ikke 5-10 minutter for

det er nok bare min holdning til min arbejdsplads, som gør sig
gældende.. jeg er vant til ikke at kny, bare fordi der går 5-10
minutter ekstra.. ikke at jeg vil føre det videre på andre såsom
dagplejemødre, men alligevel..

>Men ja, er det kun sket disse to gange og er det kun jer, da ikke kan
>komme hjemmefra i tide, så virker det lidt småligt.

det handler vel ikke om at komme hjemmefra i tide.. det handler om
uforudsete ting.. altså, bør man ALTID have en margin på 1 time, som
kan afhjælpe uforudsete situationer? det mener jeg ikke, og derfor er
de to tilfælde uundgåelige..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Holst

Dato : 26-11-04 09:57

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> gældende.. jeg er vant til ikke at kny, bare fordi der går 5-10
> minutter ekstra.. ikke at jeg vil føre det videre på andre såsom

Ja, folk har forskellig holdning til deres arbejdsplads. Som en af mine
venner engang sagde (noget i stil med i hvert fald): "Skal man arbejde
37 timer for 15.000 kr., så kan jeg godt forstå, at man ikke gider blive
ti minutter ekstra, men når jeg får 35.000 kr. for 37 timer, så betyder
ti minutter ekstra ikke så meget".

> [...]
> uforudsete ting.. altså, bør man ALTID have en margin på 1 time, som
> kan afhjælpe uforudsete situationer? det mener jeg ikke, og derfor er

Nej, men at der måtte være en traktor på vejen bør jo ikke komme som en
overraskelse for nogen. Jeg vil ikke kalde en traktor for en uforudset
ting - det ville et trafikuheld derimod.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 10:02

[...]

>Nej, men at der måtte være en traktor på vejen bør jo ikke komme som en
>overraskelse for nogen. Jeg vil ikke kalde en traktor for en uforudset
>ting - det ville et trafikuheld derimod.

nu er traktoren også bare et eksempel.. sagen er, at det den ene dag
tog ca. 30 minutter ekstra pga. trafik, traktorer og des lige..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Holst

Dato : 26-11-04 12:14

Bo Kamp Dudek wrote:

> nu er traktoren også bare et eksempel.. sagen er, at det den ene dag
> tog ca. 30 minutter ekstra pga. trafik, traktorer og des lige..

Det var traktorer, du nævnte, og så må man jo ligesom gå ud fra, at det
var traktorer.

Og 30 minutter ekstra for at køre 12 km er jo ret voldsomt. Kører man 60
km/t bør det tage 12 minutter. Med 30 minutter ekstra må det have taget
42 minutter, dvs. en gennemsnitshastighed på 17 km/t. Ja, så må der godt
nok have været problemer. Selv traktorer kører normalt hurtigere.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 12:56

[...]

> [...]
>42 minutter, dvs. en gennemsnitshastighed på 17 km/t. Ja, så må der godt
>nok have været problemer. Selv traktorer kører normalt hurtigere.

det er flueknepperi, men du har tilsyneladende aldrig været i nærheden
af Vejle omkring eftermiddagstid.. men lad nu det ligge..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Holst

Dato : 26-11-04 13:17

Bo Kamp Dudek wrote:

> det er flueknepperi, men du har tilsyneladende aldrig været i nærheden
> af Vejle omkring eftermiddagstid.. men lad nu det ligge..

Ja, det er nok lidt flueknepperi, men så længe vi kun har en siden af
sagen - og vi får jo næppe dagplejerens side at høre - så kan vi jo kun
lytte til dine udtalelser.

Og da de vist ikke helt passer på dette punkt, passer det så, at du
vitterlig kun er to gange, at har hentet jeres datter for sent? Eller er
det bare de to gange, hvor dagplejeren har brokket sig ...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-11-04 17:58

On Fri, 26 Nov 2004 13:17:15 +0100, Holst wrote:

> [...]
> vitterlig kun er to gange, at har hentet jeres datter for sent? Eller er
> det bare de to gange, hvor dagplejeren har brokket sig ...

Jamen dog, har Danmark virkelig sin helt egen Oliver Stone?
--
MVH
osv...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 09:40

> [...]

> Men lad mig lige høre jeres reaktioner, og endelig, hvis der er en
> dagplejemor med i gruppen, så kommentér endelig. Jeg vil meget gerne

Jeg har for nogle år siden været dagplejemor, og kan genkende mønstret fra
nogle ganske få af mine daværende kolleger.
Men det var helt sikkert ikke stilen generelt (og de pågældende forsvandt
fra jobbet i en periode, hvor løn og arbejdstid blev forbedret, samtidig
med, at der blev stillet flere krav).

> I mit lille hovede er hun meget smålig

Også i mit.
Men der kan være stramninger fra arbejdsgiverens side, som dagplejeren
oplever som urimelige og så tørrer af på forældrene - måske i den hensigt at
få jer til at lufte en utilfredshed over for kommunen.
Det er set før - men så burde hun sige det tydeligt. Det er et gæt.

> og har været for langt tid
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun
> mig, der mener det?

Jeg tror ikke det er samvær med kun børn der gør det, for i det spil tager
ting den tid, ting tar.
Jeg tror snarere, den holdning stammer enten fra et tidligere arbejde i
industrien, hvor ting foregår på klokkeslæt - eller også er hun bare så
hammertræt af sit arbejde, og har det måske kun for at kunne være hjemme hos
sine egne børn, at hun bare venter på at få FRI.

Den måde at anskue arbejde og familieliv kunne gå an, da de fleste andre
havde det på samme måde - men det kolliderer med moderne menneskers
karrieresyn, hvor ting tar den tid, ting tar, og lidt tid fra eller til...

I min tid som dagplejemor var den officielle kutyme (og så vidt jeg husker,
stod det i overenskomsten) at 5 min. over tid var rettidigt - men det kan
være ændret.
Selvfølgelig skal åbningstiden principielt overholdes, men ting kan ske.
Og nu KAN det jo tænkes, at I ikke er de eneste, der kommer for sent? Og at
andre måske har drevet rovdrift?
Under alle omstændigheder lyder det ret uprofessionelt og som om, hun kunne
trænge til et bette kursus i kommunikation

Jeg tror da, jeg ville snakke med de andre forældre, om de har samme
oplevelser, og evt. kontakte dagplejekontoret, om det er den normale måde at
agere på.

Hilsen Inger

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 09:55

[...]

> [...]
>oplever som urimelige og så tørrer af på forældrene - måske i den hensigt at
>få jer til at lufte en utilfredshed over for kommunen.

det er en mulighed, men allerede fra starten af gjorde hun det klart,
at hun ønskede ærlighed.. og dvs, hun ville altid sige sin mening, og
hun ville meget gerne, at vi altid sagde vores..

[...]

> [...]
>hammertræt af sit arbejde, og har det måske kun for at kunne være hjemme hos
>sine egne børn, at hun bare venter på at få FRI.

tanken om, at hun måske ER træt af sit arbejde, har strejfet mig..
ikke fordi jeg kan mærke noget på hende sådan lige umiddelbart..

>Den måde at anskue arbejde og familieliv kunne gå an, da de fleste andre
>havde det på samme måde - men det kolliderer med moderne menneskers
>karrieresyn, hvor ting tar den tid, ting tar, og lidt tid fra eller til...

god pointe.. det har du ret i..

> [...]
>Under alle omstændigheder lyder det ret uprofessionelt og som om, hun kunne
>trænge til et bette kursus i kommunikation

måske.. men hun er selvfølgelig hudløs ærlig.. dog kunne enkel
pædagogik hjælpe lidt..

>Jeg tror da, jeg ville snakke med de andre forældre, om de har samme
>oplevelser, og evt. kontakte dagplejekontoret, om det er den normale måde at
>agere på.

et godt råd.. det tager vi nok fat om..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Mette

Dato : 26-11-04 10:52

> [...]
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun

Jeg vil også mene, at hun overreagerer. Når der kun er sket to gange og ikke
drejer sig om 10-20 minutter. Alternativt kan man ringe, når man sidder i
trafikken og ved det bliver 5 minútter over.
Mit syn på dagplejemødre er ikke så rosenrødt. Min datter gik i dagpleje og
den sidste hun havde, var meget smålig. En vintermorgen, hvor hun åbnede
klokken 7, havde min far kørt os hen til legestuen, hvor de skulle være den
dag. Vi var der 06.55 og sad og ventede i bilen, på at hun skulle komme. Da
klokken slog 7, kom hun så selv og sagde surt: "Ja, jeg har jo knap nok
åbnet endnu". NÅ?? Bare fordi vi sad og ventede og havde taget højde for
snevejret...

Det sluttede rigtigt dårligt med uenighed vedr. middagslur. Min datter holdt
helt op med at sove til middag, men det _skulle_ hun, så Dp'eren kunne få
pause. Problemet var, at den lille var lysvågen indtil klokken 22.00 om
aftenen, fordi hun fik lov til at sove 1½ time hos hende... Det kom så vidt,
at hun en morgen stod og skældte mig ud (!!!) foran min datter, der
naturligvis blev meget utryg ved situationen.

Jeg mener, at nogle dagplejemødre skulle skifte job. Det ER hårdt arbejde,
men de får næsten 15.000 udbetalt om måneden, hvilket svarer til at tjene
ca. 30.000 på en normal arbejdsplads.
Men det er en lille bitte verden, hvor selv de mindste problemer blæses helt
vildt op.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 11:56

>Jeg vil også mene, at hun overreagerer. Når der kun er sket to gange og ikke
>drejer sig om 10-20 minutter. Alternativt kan man ringe, når man sidder i
>trafikken og ved det bliver 5 minútter over.

rigtigt.. det er en mulighed..

[...]

> [...]
>ca. 30.000 på en normal arbejdsplads.
>Men det er en lille bitte verden, hvor selv de mindste problemer blæses helt

tak for anskuelsen..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 12:05

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener, at nogle dagplejemødre skulle skifte job.

Enig.
Lige som nogle bankfolk, politibetjente, lærere, tømrere og...
Men en del kan altså klares ved kvalificeret pædagogisk vejledning (for
dagplejens vedkommende

> Men det er en lille bitte verden, hvor selv de mindste problemer blæses
> helt
> vildt op.

Ikke alle steder, og ikke hos alle dagplejere.
Jeg vil vove den påstand, at hvis det er en prioritet i den pågældende
kommune, at tingene skal gå ordentligt til, bliver det ikke sådan.
Men meget afhænger af det faglige med- og modspil, de får hos
dagplejepædagogen - og af kommunens ansættelseskriterier og organisering i
øvrigt.

Hilsen Inger

Fra : Mette

Dato : 27-11-04 11:01

"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men meget afhænger af det faglige med- og modspil, de får hos
> dagplejepædagogen - og af kommunens ansættelseskriterier og organisering

Helt sikkert. Man kan ikke generalisere, som jeg gjorde det før. I mit
tilfælde ringede jeg til kommunen og de sagde "Nåhja, hende X, er bare
sådan. Når hun er stresset, så har hun det med at fare op. Jeg synes du skal
tage en snak med hende"!
Øhh...

Fra : pedellen

Dato : 26-11-04 13:24

> [...]
arbejde,
> men de får næsten 15.000 udbetalt om måneden, hvilket svarer til at

Hej Mette
Det er rigtigt at lønnen for 4 fuldtidsbørn er på lige knap 15.000 kr.
om måneden. Men man skal lige huske på, at det er for 48 timer om ugen +
div. aftenmøder. Ud over det, skal vi selv betale for kost til børnene,
samt slid på hjemmet. Og vores hjem skal altid være nogenlunde rent. Dvs
at mange (incl. mig selv) sørger for at vaske gulv osv. søndag aften, så
der er pænt til mandag morgen. Vi må heller ikke være afhængige af at vi
skal hen og handle mælk osv. i arbejdstiden.

Men jo, der er da nogle dagplejere, som godt kunne trænge til at prøve
noget andet arbejde. Lige så vel som nogen lærere, politimænd,
butiksansatte også burde prøve noget andet.

> Men det er en lille bitte verden, hvor selv de mindste problemer
blæses helt
> vildt op.

Ja det sker, og ofte hænger det jo sammen med misforståelser fra begge
sider (forældre og dagplejer) og det er der hvor vores arbejde kan være
så fandens svært, fordi vi er så meget alene, og har tavshedspligt
overfor vores kolleger, så vi tit ikke kan få den vendt der, men må
vente til vores tilsynsførende/pædagogen har tid.

Mange hilsner
Pedellen - som er meget glad for sit job, og heldigvis ikke har de stor
problemer med forældrene.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mette

Dato : 27-11-04 11:10

"pedellen" <pedellen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er pænt til mandag morgen. Vi må heller ikke være afhængige af at vi
> skal hen og handle mælk osv. i arbejdstiden.

Det har jeg da også stor forståelse for - mange gange var min oplevelse
bare, at hun blev mobset hvis man afleverede før kl. 8.00 og hentede efter
kl. 16.00 - "Jahhh, alle de andre børn bliver jo hentet kl. 15.00 og det er
synd, at hun skal sidde her alene" osv..
Jeg ved med sikkerhed at halvdelen af den tid, min datter var hos hende,
havde hun kun børn i max 7 timer om dagen. Private indkøb blev foretaget med
ungerne i arbejdstiden osv.
Men jeg har forståelse for, at det er hårdt arbejde. Jeg ville aldrig selv
gøre det, fordi jeg ville få stuekuller.

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 10:58

"Bo Kamp Dudek" skrev

> [...]
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun

Jeg kan se sagen fra begges sider. Jeg er både forældre og ansat i
daginstitution.

Jeg tror ikke, det har noget at gøre med, at hun har været sammen med børn
for længe. - På det "normale arbejdsmarked" kvier jeg mig da også ved
overarbejde, hvis jeg har en masse, jeg skal nå hjem til.

Hvis hun har været dagplejemor i rigtig mange år, har hun måske dårlig
erfaring med, bare at smile og sige "jamen det var da godt, du nåede frem".
Måske har hun tidligere oplevet, at forældrene gentagne gange kommer for
sent, og derfor gerne vil sætte hårdt ind med det samme.
Hvor mange gange mener du, det skal ske, før hun reagerer på det?

Når jeg har en lukkevagt, sker det også, at forældrene kommer for sent ind
imellem. Sker det en enkelt gang, er det til at bære over med. Også selvom
det betyder jeg skal vente en halv time på min bus, og derfor kommer senere
hjem til mine egne børn. Men sker det igen, så kan jeg også godt blive lidt
vrissen.

Når det er en dagplejemor, foregår det i hendes eget hjem. Og jeg tror
faktisk det som værende dagplejemor, kan være meget svært at adskille
arbejde og hjem fra hinanden. Jeg tror, det er derfor hun reagerer som hun
gør. - Hvis hun har dårlig erfaring eller frygter, at forældre tænker "nå,
jamen hun er jo alligevel hjemme, hun skal ikke bruge tid på transport, så
det går vel nok."

Jeg ved godt, at man skal tage folk individuelt, men hvis en ting er oplevet
nok gange, så har rigtig mange mennesker en tendens til, at skære alle over
een kam.

Jeg har fuld forståelse for, at man kan blive forsinket. Det kan jeg da også
selv. Men jeg bestræber mig på, at regne en enkelt forsinkelse, så som ikke
at nå den førstgående bus, når jeg skal hente unger. Simpelthen fordi jeg
ved, hvor surt det er, at sidde med et barn og vente på at forældrene kommer
efter lukketid.

Og så,- forøvrigt. Når klokken er 17.00 og forældrene ikke er kommet, så
begynder vi også, at give barnet tøj på, sådan det er klar når mor eller far
kommer. Og det er forældrene som regel glade for, for når de kommer senere i
børnehaven, kommer de også senere hjem til madlavning, indkøb osv., og ved
at barnet er klædt på, sparer de lidt tid der.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 11:07

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og så,- forøvrigt. Når klokken er 17.00 og forældrene ikke er kommet, så
> begynder vi også, at give barnet tøj på, sådan det er klar når mor eller
> far
> kommer.

Ja, men det er måden, det gøres på, der er altafgørende.
Der stor forskel på at "Nu skal du se, min ven, nu tager vi tøjet på, så du
er klar, når mor og far kommer" - og så (som én af mine tidligere kolleger
gjorde) at give dagplejebarnet tøj på ved lukketid og så sætte det alene ud
i forhaven, så forældrene kunne få dårlig samvittighed.
Og hun sagde det gud dødeme højt på et personalemøde.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 11:57

"Inger Pedersen" skrev

> [...]
ud
> i forhaven, så forældrene kunne få dårlig samvittighed.
> Og hun sagde det gud dødeme højt på et personalemøde.

Nej, det kan man fanme ikke!!!
Det er hende, der har ansvaret for barnet ind til det bliver hentet. Og
uanset om man har ansvaret eller ej, behandler man ikke andre mennesker på
den måde.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 12:11

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det kan man fanme ikke!!!

Nej!
Men hun var der altså heller ikke ret meget længere. Hvordan det gik til,
ved jeg ikke - men har mine anelser.

Hilsen Inger

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 12:04

[...]

> [...]
>for længe. - På det "normale arbejdsmarked" kvier jeg mig da også ved
>overarbejde, hvis jeg har en masse, jeg skal nå hjem til.

joe, men ville du brokke dig åbenlyst og skarpt over at have have 1x6
minutter samt 1x3 minutters overarbejde på 5 måneder?

> [...]
>Måske har hun tidligere oplevet, at forældrene gentagne gange kommer for
>sent, og derfor gerne vil sætte hårdt ind med det samme.

det har du ret i.. men så kan hun starte med at forklare det istedet..
hvis jeg bliver muggen derhjemme en dag over ingenting, så forklarer
jeg da også konen to sekunder efter, at 'det må du undskylde.. det er
bare fordi...'.

>Hvor mange gange mener du, det skal ske, før hun reagerer på det?

hun må gerne reagere med det samme.. men en blidere opstart ville give
en mere behagelig oplevelse..

> [...]
>hjem til mine egne børn. Men sker det igen, så kan jeg også godt blive lidt

forståeligt.. ehm.. overvejer du nogensinde at starte ud med 'hvorfor
de kommer for sent'? så kan folk få selvindsigt og sige 'nåeg ja, det
er mig, der er et fjols' eller alternativt 'der var kø på motorvejen
over flere km.'

> [...]
>jamen hun er jo alligevel hjemme, hun skal ikke bruge tid på transport, så

du har ret, at det kan gøre en forskel, når det er i eget hjem, men
forskellen er kun synlig for hende.. jeg har ikke et sekund tænkt
over, at hun altid er der.. ehm..

>Jeg ved godt, at man skal tage folk individuelt, men hvis en ting er oplevet
>nok gange, så har rigtig mange mennesker en tendens til, at skære alle over
>een kam.

rigtigt.. det er en kunst at skelne..

[...]

> [...]
>børnehaven, kommer de også senere hjem til madlavning, indkøb osv., og ved
>at barnet er klædt på, sparer de lidt tid der.

jeg har bestemt intet imod, at hun gav ham tøj på.. det er helt fint
for at spare tid, men det var den demonstrative måde at fortælle det
på..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 13:05

"Bo Kamp Dudek" skrev i en meddelelse

> joe, men ville du brokke dig åbenlyst og skarpt over at have have 1x6
> minutter samt 1x3 minutters overarbejde på 5 måneder?

Uden varsel og hvis det betød jeg skulle stå og vente en halv time på min
bus, og dermed, at jeg kom senere hjem, fik lavet senere aftensmad, og fik
puttet ungerne en halv time senere, sådan de næste morgen var svære at
vække? Ja!
KL. 17 er rimelig sent at få fri, når man skal hjem og lave mad og gerne nå
at spise kl. 18, sådan ungerne ikke skal skal vælte fra middagsbordet og i
seng.
Nu er der vel flere børn i den dagpleje? - Måske de andre forældre oftere
kommer for sent? Så er det jo ikke kun to gange på fem måneder.

> hun må gerne reagere med det samme.. men en blidere opstart ville give
> en mere behagelig oplevelse..

Jamen, det vil jeg da give dig helt ret i! - Det er slet ikke det.

> [...]
> de kommer for sent'? så kan folk få selvindsigt og sige 'nåeg ja, det
> er mig, der er et fjols' eller alternativt 'der var kø på motorvejen

Nej, det gør jeg af princip ikke. Jeg er ikke skolelærer og de skal ikke stå
ret overfor mig. Hvad de bruger deres tid til, kommer slet ikke mig ved.
Nogle forældre ville også føle, det var at gå for tæt på.

> du har ret, at det kan gøre en forskel, når det er i eget hjem, men
> forskellen er kun synlig for hende.. jeg har ikke et sekund tænkt
> over, at hun altid er der.. ehm..

Nej, men det har hun måske erfaring med fra tidligere, at folk tænker?

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 26-11-04 12:08

On 26/11/04 10:58, in article 41a6feb0$0$66410$14726298@news.sunsite.dk,
"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> [...]
> børnehaven, kommer de også senere hjem til madlavning, indkøb osv., og ved
> at barnet er klædt på, sparer de lidt tid der.

Ja men hvis det er en aftale og det fungerer er der vel heller ingen der
bliver sure over det?
Det er vel først et problem der hvor barnet bliver gidsel.
Jeg ville forøvrigt aldrig bruge DP.
Jeg ved godt at der findes mange rigtigt gode DPere og det er fint nok, jeg
vil bare helst have uddannet personale der oplever at være i et fællessakb
hvor man holder øje med hinanden og støtter hinanden når der opstår
problemer.
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 12:18

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

, jeg
> vil bare helst have uddannet personale der oplever at være i et fællessakb
> hvor man holder øje med hinanden og støtter hinanden når der opstår
> problemer.

Sådan er det altså også i de gode dagplejer: Der er en håndfuld, der går
sammen - nogle gange i legestue/gymnastiksal, andre gange to og to hos
hinanden.
Og MANGE middagspauser bliver brugt til faglig støtte og supervision (det
vidste vi bare ikke, det hed, dengang).

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 26-11-04 12:59

"Kevin Vilhelmsen" skrev

> Ja men hvis det er en aftale og det fungerer er der vel heller ingen der
> bliver sure over det?

Nu er det ikke sådan, at man ligefrem aftaler med forældrene, hvad man gør,
hvis de en dag skulle komme for sent.

> [...]
> vil bare helst have uddannet personale der oplever at være i et fællessakb
> hvor man holder øje med hinanden og støtter hinanden når der opstår

Jeg vil give dig ret i det der med at fællesskab og støtte er vigtigt, men
om de er uddannede eller ej, det betyder meget mindre!
Jeg vil hellere lade mine børn passe af en 32 årig pædagogmedhjælper end af
en 22 årig nyuddannet pædagog.
For mig tæller erfaring meget mere end skoling.

Når jeg har været med til at ansætte, har jeg altid lagt vægt på, hvem jeg
kunne tænke mig at lade mine børn alene med i længere tid. - Hvem jeg var
mest tryg ved.
Men sådan tænker alle ikke.
Jeg undrer mig over, at pædagoger, der skal ansætte medhjælpere, ofte vælger
dem, der er helt unge og uerfarende. I stedet for at tage nogle, der ved
noget, som har noget erfaring og som måske endda selv har børn.
Som begrundelse bruger de det nuancerende i personalegruppen. Noget jeg
aldrig mener, vi på min arbejdsplads har bremset for, selvom der ingen helt
unge er ansat.
- Men måske er det de samme pædagoger, som mener deres faglighed er i fare?

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 13:11

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig over, at pædagoger, der skal ansætte medhjælpere, ofte
> vælger
> dem, der er helt unge og uerfarende.

- klip -

> - Men måske er det de samme pædagoger, som mener deres faglighed er i
> fare?

Her tror jeg da helt klart, du har en pointe.

Jeg har på nogle daginstitutioner oplevet nogle rappenskralder af
modne/erfarne medhjælpere, som fik lov til at sætte dagsordenen for hele
institutionen, alene ud fra praktiske hensyn, regler og stringens - og hvor
tilsyneladende hverken pædagoger eller ledere turde gå i clinch med dem.
Og er man bange for ikke at være nok "selv hjemme", er det jo nemmere helt
at undgå dem.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 27-11-04 09:25

"Inger Pedersen" skrev

> [...]
> Og er man bange for ikke at være nok "selv hjemme", er det jo nemmere helt

Det har jeg så aldrig oplevet. Jeg har, de steder, hvor der har været modne
medhjælpere, altid kun arbejdet sammen med kompetente og ligeværdige
kollegaer.
Men til gengæld har jeg oplevet uddannede pædagoger, som har opført sig
præcist som du nævner her.
- Og eftersom jeg ikke hoppede med på den vogn,- så blev jeg nærmest frosset
ud.

Hvis nogle tryner eller styrer for meget, så er der en dårlig ledelse, for
det er jo den, der står med det overordnede.

Men,- er man bange for ikke at være tydelig nok og kryber man langs
husmuren,- bør man så overhovedet arbejde sammen med andre mennesker?
- Og her mener jeg jo altså ikke det direkte modsatte, som det du beskriver,
er nødvendigt.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-11-04 09:34

> [...]

> Hvis nogle tryner eller styrer for meget, så er der en dårlig ledelse, for
> det er jo den, der står med det overordnede.

Kender det.

> Men,- er man bange for ikke at være tydelig nok og kryber man langs
> husmuren,- bør man så overhovedet arbejde sammen med andre mennesker?

Tja, det er man jo på en eller anden måde nødt til.
Men måske burde man være lidt mere obs. på motiverne til at ville ansættes i
"hjælpe-andre-mennesker-fagene" - og som ledelse.

> - Og her mener jeg jo altså ikke det direkte modsatte, som det du
> beskriver,
> er nødvendigt.

Enig.

Hilsen Inger

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 26-11-04 13:49

On 26/11/04 12:59, in article 41a71b17$0$66398$14726298@news.sunsite.dk,

> [...]
> en 22 årig nyuddannet pædagog.
> For mig tæller erfaring meget mere end skoling.

Sådan er der jo forskllige holdninger, det er bare ret morsomt, at det lige
på pædagogområdet er så svært at se fordelene ved en uddannelse.
På lærerområdet og på sygeplejerskeområdet er ikke så svært og ej heller på
psykolog eller lægeområdet.
Måske fordi pædagogik for udenfostående og dem der ikke er uddannede ikke er
konkret nok?
Elller er det fordi at alle kan passe børn?
Det mener jeg slet ikke er rigtigt, det svarer jo til at alle er gode
forældre, der er meget stor forskel på at have ansvar for sine egne børn og
så passe mine.

Fra : Nette

Dato : 27-11-04 09:34

"Kevin Vilhelmsen" skrev

> [...]

> psykolog eller lægeområdet.
> Måske fordi pædagogik for udenfostående og dem der ikke er uddannede ikke

Naa, det tror jeg såmænd ikke.
Jeg tror det enten er noget, der ligger til een eller så er det noget, man
er nød til at lære sig til. Jeg tror ikke på, man kan læse sig til, hvordan
man skal passe børn, når det er "almindelig begavede" børn, vi snakker om.
Dertil skal siges, at taler vi om svære børn, tidlig skadede, børn med store
fysisk/psykiske lidelser osv., så synes jeg specialpædagogik er svært
nødvendigt. - Men i dagligdagen i en insitutiton, mener jeg ikke det er
nødvendigt. - Netop fordi der er mange om det og mange til at holde hinanden
ajour og oppe på et niveau.
Selvfølgelig kan man udvikle sig hele tiden, og det kan man også gøre,
uanset om man har taget en treårig uddannelse eller ej. (Pædagoguddannelsen
blevet til en barcelorudd. i dag, jeg ved ikke om den tager længere tid, end
da jeg læste).

> [...]
> Det mener jeg slet ikke er rigtigt, det svarer jo til at alle er gode
> forældre, der er meget stor forskel på at have ansvar for sine egne børn

Nej, det mener jeg så sandelig heller ikke!!! Jeg kender mange forældre,
medhjælpere men så sandelig også uddannede pædagoger, som slet ikke burde
være i nærheden af børns dagligdag.
- Jeg tror bare ikke på, at man kan læse sig til, hvordan man skal passe
børn. Hvert barn er så unikt og specielt, at man ikke kan læse sig til,
hvordan det er. - Der er jo heller ingen drejebog til, hvordan man børn være
forældre.
Alt det man lærer er teori, og så er det op til den enkelte at tage det ,
vedkommende synes er vigtigt at bruge. - Det behøver ikke være det rigtige i
andres øjne.
Der imod kan man læse sig til, hvad kroppen består af og hvad der sker, når
man giver en indsprøjtning.

Nette

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 27-11-04 12:35

On 27/11/04 9:33, in article 41a83c7a$0$66398$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> vedkommende synes er vigtigt at bruge. - Det behøver ikke være det rigtige i

Man bliver eksamineret
Det er altså ikke op til den enkelte, man skal rent faktisk vide en del om
pædagogik for at bestå eksamenerne, og inden for udviklinkslære er det for
mig at se en god ide at de pædagoger der passer mine børn har et vist
kendskab.
Dette er er hensigten med uddannelsen, jeg ved at du på det personlige nevau
har oplevet alt muligt der som enkelte tilfælde kan modsige dette, men det
er jeg ike så interesseret i, der findes jo igen en million andre eksemler
på det modsatte, jeg vil gerne diskuterer uddannelsen på et generalt plan.
Tak

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 28-11-04 13:06

> [...]
> nødvendigt. - Men i dagligdagen i en insitutiton, mener jeg ikke det er
> nødvendigt. - Netop fordi der er mange om det og mange til at holde

Sludder. I en institution uden uddannet personale er det kun de
grundlæggende samværskompetencer og det praktiske der bliver udviklet. Det
viser alt dokumentation klart. Uddannelse er helt åbenlyst en forudsætning,
men naturligvis ikke en garanti, for at personalet også udvikler de
kompetencer som ikke er så synlige for forældrene.

> [...]
> (Pædagoguddannelsen
> blevet til en barcelorudd. i dag, jeg ved ikke om den tager længere tid,

Den har taget 3½ år siden 1992. Det gør den også nu hvor det er en bachelor.

> [...]
> være i nærheden af børns dagligdag.
> - Jeg tror bare ikke på, at man kan læse sig til, hvordan man skal passe

Det er så sandelig heller ikke meningen! Næsten enhver 15-årig skolepige
eller 60-årig bedstemor kan passe børn! Hvis en pædagogstuderende starter på
seminiariet uden at kunne passe børn, er det næppe noget han/hun lærer
senere.

Personligt mener jeg ikke at medhjælpere hører hjemme i daginstitutioner,
udover måske i tilfælde hvor der ikke kan findes en pædagog med de
styrkeområder som institutionen mangler. Så må pædagogerne stå for den
vidensbaserede del af pædagogikken.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 26-11-04 13:53

> [...]

> "Kevin Vilhelmsen" skrev

> Nu er det ikke sådan, at man ligefrem aftaler med forældrene, hvad man gør,

Det er jeg helt med på, men at børnene er klædt på til klokken 17.00 er vel
en aftale? det tager i hvert fald mig 5-6 minutter at give mit barn
flyverdragt og støvler og hue på, barnet er i den der vidunderlige periode
hvor det kan vil og i øvrigt også helst selv skal.
Så personalet starter vel så lidt før kl.17.00, hvilket vel er helt fint
hvis alle parter er tifredse med det?

Fra : Mette

Dato : 27-11-04 11:23

> [...]
af
> en 22 årig nyuddannet pædagog.
> For mig tæller erfaring meget mere end skoling.

Tja...i min datter børnehave, er der mange unge piger som "kommer ind fra
gaden", men de har efterhånden været der længe og de er bare SUPERgode, for
de har _lyst_ til at være der. Der er også en enkelt fyr som har været der
i 6-7 år og han har ingen uddannelse, men han kan sit kram.
Hvis man i alle organisationer/virksomheder/institutioner kun ansætter folk
med erfaring, så skal du se arbejdsløsheden stige, for så er der jo ikke
nogle NYE, der får chancen for at blive erfarne.

Fra : Anja

Dato : 27-11-04 21:47

> [...]
> dem, der er helt unge og uerfarende. I stedet for at tage nogle, der ved
> noget, som har noget erfaring og som måske endda selv har børn.

Nu er det sådan at tidligere var det ikke medhj. men praktikanter - det var
en måde at komme ind i faget på og finde ud af om det var et fag som man
ville uddanne sig indenfor. Hvordan skal man ellers få erfaring ?

> Som begrundelse bruger de det nuancerende i personalegruppen.

Ja men det gør det vel også... Hvis man ikke har en overvejende personale
gr. kun bestående af unge eller gamle eller rødhårede...

Noget jeg
> aldrig mener, vi på min arbejdsplads har bremset for, selvom der ingen
helt
> unge er ansat.

Hvordan kan du vide det når du ikke vil have unge ansat...

> - Men måske er det de samme pædagoger, som mener deres faglighed er i
fare?

Næ tværtimod... Jeg syntes faktisk at man kan lære meget af de unge..

Anja

Fra : Mette

Dato : 27-11-04 11:17

> [...]

> vil bare helst have uddannet personale der oplever at være i et fællessakb
> hvor man holder øje med hinanden og støtter hinanden når der opstår

Det kommer meget an på barnets behov. Min datter gik hjemme hos mig indtil
hun var 17 mdr. Da kunne jeg ikke forestille mig at sende hende i vuggestue
med mange børn og flere forskellige voksne, så DP var for mig og min datter
en meget mere blid overgang. Hun havde ingen problemer med det, men vi
skiftede undervejs, fordi den første DP'er efterhånden kun havde babyer og
ikke kunne stimulere hende så meget, da hun blev ældre. Og det var kun
mellem mig og den sidste DP'er, at der var problemer.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 27-11-04 12:43

On 27/11/04 11:17, in article
41a85422$0$56289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Mette" <Mette@nospam.dk>
wrote:

> Det kommer meget an på barnets behov.

Ja men jeg havde jo Marvi hjemme til han var 19mdr, og var alligevel helt
sikker på at han skulle i vuggestue, jeg ville simpelthen ikke ind i en
kultur der er så afhængig af een voksenes humør og holdninger og manglende
uddannelse.
I en vuggestue er der flere voksne til at samarbejde og der er et højt
fagligt nevau hvor de kommer hele vejen rundt om barnets udvikling grundet
deres faglighed.
Overgangen var hård, det havde jeg forberedt mig på, da han jo kun var
sammen med mig om dagen indtil han startede Men det var det hele værd, og
han elskede at komme der, husker stadig alle de voksnes navne, og alle
ungernes, og indkøringen i børnehavne, blev også forhildsvis gnidningsfri.

Fra : Anja

Dato : 27-11-04 21:36

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:BDCCCD0C.6186%skovalleen10fjerndette@stofanet.dk...
> [...]
> vil bare helst have uddannet personale der oplever at være i et fællessakb
> hvor man holder øje med hinanden og støtter hinanden når der opstår

Jeg vil også helst have vuggestue til mit barn... men vores kommune har
ingen vuggestuer kun dp. Så det er ikke alle som reelt har et valg.

Anja

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 28-11-04 13:09

> Jeg vil også helst have vuggestue til mit barn... men vores kommune har
> ingen vuggestuer kun dp. Så det er ikke alle som reelt har et valg.

Nej :(

Det er en skandale er vuggestuer ikke er obligatoriske for kommunerne.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 26-11-04 12:02

On 26/11/04 8:41, in article dhmdq0ds8k1a60ceq6trrprbkja565o9tp@4ax.com, "Bo
Kamp Dudek" <bo@bodudekFJERN.dk> wrote:

> Hun reagerede kraftigt og spurgte dengang, om jeg 'egentlig godt
> kendte hendes åbningstider', samt at det var 'for dårligt og sløset'.

Uanset hvilke konflikter der er, synes jeg godt I kan prøve at blive enige
med hende om at de ikke tages, når børnene er til stede, de kan jo sagtens
mærke at noget er galt.
Hvis hun ikke er i stand til at beherske sig og evt ringe til jer dagen
efter eller tage den med jer på et andet tidspunkt i god ro og orden, så
skift, for så kan hun sansynligvis heller ikke styre sig over for børnene.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-11-04 12:05

[...]

> [...]
>skift, for så kan hun sansynligvis heller ikke styre sig over for børnene.

en ret god pointe, som jeg ikke har tænkt over.. ehm.. tak for det..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-11-04 12:24

> [...]

> skift, for så kan hun sansynligvis heller ikke styre sig over for børnene.

Jeg er enig i, at måden at samarbejde med forældre på oftest afspejler måden
at samarbejde med barnet på.
At flytte sit barn er ikke noget, man bør gøre sådan for sjovs skyld, først
kunne man jo tage en seriøs snak med dagplejepædagog + dagplejer.
Men jeg har da også haft kolleger, hvor jeg havde svært ved at forstå,
forældre ville have deres børn.

Hilsen Inger

Fra : pedellen

Dato : 26-11-04 13:08

Hej Bo

Jeg er dagplejer. Nu vil jeg fortælle hvordan jeg griber det an, når
forældrene kommer for sent. For det sker, og for nogen sker det meget
ofte, og for andre sker det aldrig.

Nogen forældre vælger at lade som ingenting (eller er måske ikke klar
over det). Til dem siger, jeg at da jeg i forvejen har 48 timer om ugen
+ eventuelle aftenmøder, møder m. psykologer osv., så gider jeg ikke at
arbejde over uden grund, fordi at tiden i den sidste ende bliver taget
fra børnene i form af afsp. Selvfølgelig siger jeg det på en ordentlig
måde. Vi skal jo helst kunne samarbejde i fremtiden.

Andre forældre kommer og er én stor undskyldning. Til dem siger jeg, at
det er i orden, det kan jo ske for os alle.

Jeg siger altid, at hvis de kan se, at de kommer for sent, vil jeg bede
dem om at ringe, så jeg ved besked, og kan fortælle lille Rasmus,
hvorfor mor og far ikke kommer på den tid, hvor de plejer at være her.

Nogen gange er der forældre, som kommer med en lille blomst eller kage
til børnene og mig næste dag, og det er jo rigtig dejligt

Så jo, jeg synes da, at din dagplejer overreagerer, og jeg tror, at jeg
som forælder ville overveje, hvordan mit barn trivedes der. Men det kan
jo også være at det lige er den dag, hvor hun skal til frisør, eller en
af hendes egne unger skal til læge, eller hvad ved jeg. For så er det da
surt, at man ikke kan nå sin aftale.

Mange hilsner
Pedellen

http://www.kandu.dk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-11-04 14:50

> [...]
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun

Tja, sådan en havde vi også sidst ...
det var ikke specielt spændende. Det endte
også med, at den sidste dag blev det vores
ældste datter, som hentede lillesøster, jeg anstrengte
mig i hvert fald ikke for at komme derned og sige farvel.
Det er kedeligt, og viser desværre alt for meget en
indstilling til, at det er lønarbejde, der udføres - ikke
service. Skammeligt, skulle jeg hilse og sige.
Hvordan mon en forælder ville reagere, hvis jeg nægtede
at tage en telefonsamtale, når jeg havde fri - under henvisning
til, at jeg havde fri (jeg er folkeskolelærer).

Mvh.Bodil.

Fra : Cat

Dato : 26-11-04 18:33

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41a73487$0$84535$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> at tage en telefonsamtale, når jeg havde fri - under henvisning
> til, at jeg havde fri (jeg er folkeskolelærer).

Det ville jeg da bestemt mene, at du var i din gode ret til. Det ville være
rimeligt, at du havde telefontid hver dag i skolen. Du skal jo alligevel
forberede dig, så det kan da foregå samtidigt.

Det ville også være dejligt for os forældre, så vi ikke havde dårlig
samvittighed over at bede sekretæren finde læreren og bede ham/hende om at
ringe. Klare aftaler er en god ting.

Tine

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-11-04 09:25

"Cat" <dd@gg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det ville også være dejligt for os forældre, så vi ikke havde dårlig
> samvittighed over at bede sekretæren finde læreren og bede ham/hende om at

Ja, se, det er et fagforeningsanliggende.
Jeg går personligt ikke ind for fast kontortid, og
som regel fungerer det også godt. Men, men, men,
man kan komme ud for mange underligheder, det
værste var en forælder, som ringede kl. 22.30 for at
skælde mig ud, - højlydt - , men heldigvis var jeg så tilpas
træt, at jeg ikke gad hidse mig op, men sagde ja og jow,
og det endte med, at hun undskyldte det sene tidspunkt.

Men emnet var jo den kedelige dagplejer:
ring eller bedre: besøg kommunens dagplejekontor og
forelæg sagen for hende, det må rykke i forhold til sagen.

Vi har set en hel del af den slags her omkring, men har heldigvis
selv kun været udsat for den ene af slagsen, resten har været
elskelige og omgængelige kvinder i deres bedste alder.
Desværre er der de dp'ere, som føler sig fastklemte i deres
jobs, og tror, at de kan tillade sig alt, - en fik endda sin mand
til at skælde forældrene ud, når de ankom!, der er kun en ting
at sige: de skal ud, og de skal på en normal arbejdsplads med
flere voksne, de skal forholde sig til.

Mvh.Bodil.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 26-11-04 14:58

Bo Kamp Dudek <bo@bodudekFJERN.dk> wrote in message news:<dhmdq0ds8k1a60ceq6trrprbkja565o9tp@4ax.com>...
> Hejsa

<snip historien>

> [...]
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun

Nej, det er ikke kun dig, der mener det.

Jeg er fuldstændig enig med dig: Hun er smålig. Men for nogen
mennesker *er* overholdelse af tiden i forbindelse med aftaler *meget*
vigtigt.

Spørgsmålet er: Hvad vil I gøre ved det?
- I kan snakke med hende igen og bruge allehånde argumenter.
- I kan snakke med hendes supervisor/chef.
- I kan bede om en samtale med dem begge (dagplejeren og chefen) på en
gang.
- I kan indrette jer efter det og sørge for altid at indregne 15
minutters margen.
- I kan blæse på hendes indvendinger og vente og se, hvad *hun* vil
gøre.
- I kan bede om at få ændret hendes åbningstider, så de ligger senere.
- ...

Uanset hvad I gør, skal I imidlertid huske, at med mindre I er villige
til at acceptere et skift af dagplejer, så skal I også fremover kunne
samarbejde med hende pasningen om jeres barn.

VH
Kristian

Fra : vvv

Dato : 26-11-04 22:23

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vigtigt.
> - I kan blæse på hendes indvendinger og vente og se, hvad *hun* vil

Hvad er betydningen af de små *stjerner* egentlig, ud over forvirring af
læseren altså?
Hvis det er som understregning er det en frygtelig *belastende* måde at gøre
det på.

vv

Fra : Holst

Dato : 26-11-04 22:36

vvv wrote:

> Hvad er betydningen af de små *stjerner* egentlig, ud over forvirring af
> læseren altså?

Det er en metode til at fremhæve ord. Nogle programmer vil vise
ovenstående som fed skrift, herunder min mailklient. I lighed med, at
stjernerne viser *fed* skrift, vil en understregning anføre
_understreget_ skrift, og skråstreg viser /kursiv/ skrift. Jeg ved, at
de to førstnævnte virker i min mailklient, mon også den sidste virker.
Det bliver spænende at se.

> Hvis det er som understregning er det en frygtelig *belastende* måde at gøre
> det på.

Har du andre og bedre?

Personligt synes jeg ikke, at det er belastende. Men det skal
naturligvis ikke overdrives. Man skal fremhæve med måde.

Fra : vvv

Dato : 26-11-04 22:52

[...]

Det viste jeg ikke, og det virker heller ikke i min outlook

Har du andre og bedre?

Personligt synes jeg ikke, at det er belastende. Men det skal
naturligvis ikke overdrives. Man skal fremhæve med måde.

Næ, jeg har nok ikke bedre, og måske var det at fremhæve med måde nok der
jeg ville hen, den omtalte tekst ville jeg have forstået helt uden de tre
stjerne-ord som jeg mener var helt overflødige.

Måske er jeg lidt hystrisk over fed skrift, understregning, gåseøjne og hvad
der ellers bruges i flæng. En tekst kan sagtens skrives så den kan forstås
uden.
Men nu er jeg vist kommet langt fra det egentlige emne

vv

Fra : Cat

Dato : 26-11-04 18:27

> [...]
> have kørt hjemmefra 20 minutter før og dermed have nået det, men hvor
> jeg kørte som altid, og desværre blev fanget imellem traktorer mm.

Jeg mener, at hun er helt i sin gode ret. Jeg ville også blive pissesur,
hvis det var mig. I min søns legestue (sfo) har de annonceret, at det koster
100 kr, hvis man kommer bare det mindste for sent. Helt rimeligt.

Jeg er 30 minutter om at køre fra arbejde til sfo - jeg kører altid en time
før, for at være sikker på at nå det. Det er vilkårene. Hvis trafikken så
ikke driller, så kan jeg nå at købe ind, før jeg henter.

Det er hændt (højst en gang om året) at jeg er lige ved at komme for sent
(eller er bange for, at jeg gør det). Så ringer jeg altid fra bilen og
meddeler, at det kan hænde, fordi jeg sidder fast i trafikken midt i
København.

Jeg synes, I skal blive bedre til at være der til tiden.

Tine

Fra : Nielsen

Dato : 26-11-04 19:31

Hej Bo,

Ja, jeg måtte altså lige give min mening med, og jeg har absolut ikke tænkt
mig at forsvare din dageplejemor. Hun er smålig!

Hvis I virkelig kun er kommet for sent de 2 gange, og det kun har drejet sig
om 5 minutter, så burde hun ikke overfalde jer på den måde. Dårligt humør,
begyndende sygdom, andre forældre eller ej. Jeg ville nok bede hende bemærke
at I altid er kommet til tiden eller endda før tiden, undtagen de 2 sølle
gange. Og jeg ville bestemt heller ikke have lyst til at give hende en
undskyldning.

Desuden, hvis du skulle have stoppet for at ringe og fortælle at du ville
være forsinket (man må jo trods alt ikke tale i mobil mens man kører i bil),
så havde du kommet endnu mere for sent.

Bare min mening

Nielsen

Fra : Lars Raaby

Dato : 26-11-04 20:02

Bo Kamp Dudek skrev bl.a.:
> Hejsa
>
> Vi har vores søn i dagpleje på 5 måned. Vi bor pt. 12km fra
> dagplejen, men flytter pr. 15. januar 9km tættere på.
>
>klip en lang historie>

Du skal kontakte pladsanvisningen i kommunen.

I sommerferien havde jeg problem med min gæste dagpleje. Jeg
kontaktede hende der snakker med dagplejerne og fortalte at min
søn ikke skulle til den dagplejer mere. Hun lovede at finde et
andet sted til gæste pleje.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Rasmussen

Dato : 27-11-04 16:30

> [...]
> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun

Ville du have taget skade af lige at give en undskyldning, det var jo dig
der kom for sent??

Hvis dit barn er glad for dagplejen,ser jeg ingen grund til at flytte barnet
til en anden DP, som nogen skriver.

Jeg var ikke specielt vild med den DP Jakob havde, men han syntes hun var
fantastisk, så jeg måtte også bide nogen ting i mig en gang imellem og da
det en dag blev for meget indkaldte jeg til møde mellem DP, pædagog og os.
Det viste sig så at det drejede sig om en misforståelse......Det kan jo ske.

Og som andre skriver, så kan det jo være at I ikke er det eneste forældrepar
der ind imellem kommer for sent, det var måske lige dråben, der fik bægeret
til at flyde over.

Med ønsket om en god Jul
Jakobs mor

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-11-04 16:22

[...]

nå, men tak for tankerne og kommentarerne alle sammen.. der er mange
mennesker og mange meninger..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-11-04 10:19

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudekFJERN.dk> skrev i en meddelelse

- snip en beskrivelse af en sur kælling (der godt nok heller ikke skal
arbejde gratis)

--> find en anden ... jeres kemi er vist en anelse uholdbar.

ras

Fra : Stine

Dato : 06-12-04 00:39

> [...]

> sammen kun med børn og væk fra det 'normale arbejdsmarked'. Det SKER,
> at ting strækker sig længere end PRÆCISE klokkeslet.. eller er det kun

Vi siger altid, at vi hellere vil stoppes af politiet for at køre for
hurtigt end komme for sent til børnehaven....

Pædagogers vrede og selvretfærdighed er ganske enkelt skræmmende :)

/Stine

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-12-04 10:26

"Stine" <stine@darmer.dk> wrote in message

> "Bo Kamp Dudek" <bo@bodudekFJERN.dk> wrote in message

Det er et svært spørgsmål. Principielt mener jeg, at såvel pædagoger som
forældre har krav på, at når arbejdstiden er slu på deres respektive
arbejdspladser, så kan de gå hjem.

Problemet er, ar holdningen til arbejde i de senere år - dels på grund af
den stigende arbejdsløshed, som gør folk bange for at miste jobbet, dels på
grund af alt det elektroniske lort, som gør grænsen mellem fritid og
arbejdstid illusorisj (man er altid "på", har computer og mobil tændt hele
tiden) - har ændret sig, så man ikke længere kan/vil/tør stå på sin ret til
at gå hjem til tiden.

Sammenholdt med den stadigt ringere kollektive trafik med deraf stigende
biltrafik betyder det, at alle "vi andres" manglende evne/lyst til at passe
tiden kommer til at gå ud over dem, der er afhængige af, at vi passer tiden,
nemlig dem, der passer vores børn.

Det bliver nok ikke anderledes, så længe det politiske flertal i Danmark er,
som det er.

> Vi siger altid, at vi hellere vil stoppes af politiet for at køre for
> hurtigt end komme for sent til børnehaven....

Du mener: hellere risikere at dræbe andres børn end komme for sent til at
hente sit eget? Det var dog en hjernedød holdning!

Per V.

Fra : Holst

Dato : 06-12-04 10:50

Per Vadmand wrote:

> [...]
> nemlig dem, der passer vores børn.
>
> Det bliver nok ikke anderledes, så længe det politiske flertal i Danmark er,

Det var nu ikke meget anderledes dengang det politiske flertal var modsat.

Netop for nogle år siden beklagede en af mine venner, som er pædagog i
en vuggestue/børnehave, sig netop over forældrenes manglende evne til at
afhente børnene til tiden.

Det var vist ganske normalt, at institutionen var nødt til at have åbent
en halv times tid ekstra hver dag, fordi der var ét eller flere børn,
der endnu ikke var afhentet.

Hun havde indtryk af, at forældrene anså dem for en serviceydelse, som
var til for deres skyld, og som naturligvis ikke havde noget imod at
blive en halv time længere, når de nu selv ikke lige kunne få sig
snøvlet færdig på arbejdet. Hun følte lidt, at forældrene nok nærmest
anså det for en belønning til pædagogerne og pædagogmedhjælperne, at de
kunne få lov til at blive en halv time ekstra på arbejdet sammen med
deres lille guldklump, som naturligvis er det dejligste på hele jorden.

Som hun tørt konstaterede: hvis guldklumpen er så dejlig, hvorfor fanden
henter de så ikke ungen til tiden, så de selv kan være sammen med ham/hende?

> Du mener: hellere risikere at dræbe andres børn end komme for sent til at
> hente sit eget? Det var dog en hjernedød holdning!

Ja, Per, der er mange mærkelige mennesker. Også her på Usenet.

Fra : Rasmussen

Dato : 06-12-04 16:25

"Stine" <stine@darmer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Stine
>
> Hø hø, det var vel bare skrevet for at provokerer og sætte lidt gang i
diskussionen.

Venlig hilsen
Jakobs mor OG pædagog