Asp hjælp
Fra : Miagy

Dato : 25-11-04 23:06

På flg. hjemmeside:
http://www.journet.sdu.dk/~sunni04/mit_studie.asp
har jeg et lille problem ang. tekst placering. I det gule felt
skal min tekst placeres. I højre side er der 4 links. Når jeg
trykker på disse link, skal KUN teksten og ikke hele siden
udskiftes. Hvordan kan det lade sig gøre. På nuværende tidspunkt
henviser de 4 links, bare til en ny side - dette håber jeg dog på
at lave om (men mangler lidt hjælp). Endvidere vil jerg gerne
have en scroll bar i det gule felt.

Cheers
Sune

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tonni H Rasmussen

Dato : 25-11-04 23:35

For det første er det en enormt dårlig overskrift du har lavet på
dit spørgsmål. For det andet så har det du gerne vil vide ikke noget
med asp at gøre.

> [...]
> udskiftes. Hvordan kan det lade sig gøre. På nuværende tidspunkt
> henviser de 4 links, bare til en ny side - dette håber jeg dog på
Du skal dele hele din side op i Frames (rammer der kan skifte
uafhængigt af hinanden). Hvis det ikke lige siger dig så meget så
prøv at kig på lektion 12 i HTML tutorialen på www.html.dk

> Endvidere vil jerg gerne have en scroll bar i det gule felt.
Der kommer helt automatisk scrolbar på når du har lavet det med
frames.

God arbejdslyst

Tonni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-11-04 23:54

Tonni H Rasmussen skrev:

> For det første er det en enormt dårlig overskrift du har lavet
> på dit spørgsmål.

Ja - den kunne bestemt være bedre.

> For det andet så har det du gerne vil vide ikke noget med asp at
> gøre.

Ikke umiddelbart, men man kan bruge asp til en bedre løsning. Men
Sunes side er slet ikke en asp-side - det er en html-side, gemt med
endelsen .asp på en server der ikke understøtter asp-sider.

I Firefox og Opera bliver siden ikke vist - man ser kun html-
koderne. Det er fordi siden sendes med mime-typen text/plain og
derfor ikke skal fortolkes som html.

Sune - gem din side som html og fjern den enlige asp-linje der står
øverst. Tjek evt. om du kan anvende php - det er ofte tilgængeligt
på en Apache-server.

> Du skal dele hele din side op i Frames (rammer der kan skifte
> uafhængigt af hinanden).

På en side som Sunes vil en iframe være let at implementere. Men
rammer er generelt problematiske at bruge - overvej at lave en
løsning med SSI (fx php) i stedet. Se lidt om problemerne med
rammer her: <http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Miagy

Dato : 26-11-04 01:04

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> rammer er generelt problematiske at bruge - overvej at lave en
> løsning med SSI (fx php) i stedet. Se lidt om problemerne med

Hej Drenge
Tak for hjælpen. Som jeg sikkert allerede har afsløret er dette min
første hjemmeside - derfor står jeg lidt på bar bund. Ang. iframes
tror jeg ikke det fungere. Skal jo stadig bevarer min baggrund (det
gule felt), men bare udskifte teksten.
Har lige opdateret siden:
http://www.journet.sdu.dk/~sunni04/mit_studie.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-11-04 11:11

Miagy skrev:

> Tak for hjælpen. Som jeg sikkert allerede har afsløret er dette min
> første hjemmeside - derfor står jeg lidt på bar bund. Ang. iframes
> tror jeg ikke det fungere. Skal jo stadig bevarer min baggrund

Læg baggrunden ind i de dokumenter du henter i iframen - det giver samme
effekt (pånær scrollbars).

> Har lige opdateret siden:
> http://www.journet.sdu.dk/~sunni04/mit_studie.html

Du har glemt at slette linjen her:
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>

Den skal ikke bruges til noget i et html-dokument.

NB: Læs venligst siden her: <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> -
afsnittet "Gælder der nogle regler for nyhedsgrupperne?".
--
Jens Gyldenkærne Clausen