ext3 -> fat32
Fra : Kristian Thy

Dato : 25-11-04 15:31

Jeg har et dualboot-system med WinXP på hda1 (16GB) og gentoo på hdb1
(26GB). XP ligger på en fat32-, gentoo på en ext3-partition. Nu vil jeg
gerne slette gentoo, men har et problem - de store mængder af data på
hdb2 som jeg gerne vil gemme kan formentlig ikke presses ned på hda1 før
en formatering af disken til fat32. Så er spørgsmålet - kan man skifte
filsystem og bevare data? Er der et ext3->fat32 konverteringsprogram?

\\kristian

Fra : Lasse Jensen

Dato : 25-11-04 16:05

Kristian Thy wrote:

> [...]
> en formatering af disken til fat32. Så er spørgsmålet - kan man skifte
> filsystem og bevare data? Er der et ext3->fat32 konverteringsprogram?

Det kan du ikke. Den eneste mulighed jeg kan komemr på er at flytte de data
du kan, ændre størrelsen på partitionerne med f.eks. PertitionMagic og
gentage processen til filsystemet er tomt.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Kristian Thy

Dato : 25-11-04 18:06

Lasse Jensen wrote:

> Det kan du ikke.

Tænkte det nok.

> Den eneste mulighed jeg kan komemr på er at flytte de data
> du kan, ændre størrelsen på partitionerne med f.eks. PertitionMagic og
> gentage processen til filsystemet er tomt.

Udemærket foreslag. Det kan også være jeg bare skulle se det som tid til
at rydde op i mp3-samlingen ;)

\\kristian

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-04 21:07

Kristian Thy wrote:

> [...]
> en formatering af disken til fat32. Så er spørgsmålet - kan man skifte
> filsystem og bevare data? Er der et ext3->fat32 konverteringsprogram?

Du kan bare formatere først og så restore fra backup.

Der findes også et konverteringsværktøj, der kan
konvertere næsten vilkårlige filsystemer. Det stille
nogle få krav til filsystemerne før og efter:

Før:
Read/write support
Sparse filer
BMAP

Efter:
Read/write support

Bemærk at det betyder, at det burde kunne konvertere
fra ext3 til fat32, men du kan ikke konvertere tilbage
igen. Og hvis der går noget galt undervejs, så er du
i øvrigt grusomt på spanden. Så du skal under alle
omstændigheder lave en backup først.

Hvorfor køber du ikke bare en større harddisk?

--
Kasper Dupont

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-11-04 02:05

Kasper Dupont wrote:
> Der findes også et konverteringsværktøj, der kan
> konvertere næsten vilkårlige filsystemer.

Vil du dele navnet på det med mig?

> Hvorfor køber du ikke bare en større harddisk?

Årets hardwarebudget er brugt ;)

\\kristian

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-11-04 06:42

Kristian Thy wrote:

> Vil du dele navnet på det med mig?

convertfs

--
Kasper Dupont

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-11-04 12:56

Kristian Thy <thy@itu.dk> writes:

> Årets hardwarebudget er brugt ;)

Vent en god måned, så har du et nyt budget at voldtage
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-11-04 21:24

> [...]

> hda1 før en formatering af disken til fat32. Så er spørgsmålet - kan
> man skifte filsystem og bevare data? Er der et ext3->fat32

Lyder som et godt tidspunkt at investere i en ny disk på :) Så kan du
have dine data på hdb og din installation på hdc, og kan skifte
distribution uden problemer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-11-04 22:33

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Lyder som et godt tidspunkt at investere i en ny disk på :)

Ja, og lige for tiden er harddiske billigere end de
nogensinde har været før. Man kan f.eks. købe en
40GB harddisk til 345kr, det ville være nok til at
kopiere de 26GB data. Men man får mest kapacitet
for pengene, hvis man køber en 200GB disk.

--
Kasper Dupont