? KT880 og brug af Dual RAM
Fra : Jakob [8700]

Dato : 25-11-04 14:21

Kære NG bundkort.

PROBLEM:
Jeg har hørt, at ingen Socket A cpu'ere tillader, at man bruger Dual RAM
funktionen på KT880 boards.

Efter sigende er det kun AMD 64'ere, som gør det muligt at bruge Dual RAM.

Er det korrekt?

SITUATION:
Jeg skal udskifte mit mobo og forventer at erstatte det med et KT880 board.
Sandsynligvis: ASUS A7V880. Chipset og ASUS mobo understøtter Dual RAM.

Indtil der er råd til f.eks. en stor Barton, vil jeg nøjes med min 1700+
Palomino og håber at kunne udnytte Dual RAM.

Men hvis ikke Socket A processorer gør det muligt at bruge Dual RAM, så
kunne jeg jo bare nøjes med et ASrock med f.eks. nVidia chipset eller et
KT600/400. NVidia chipsettet er jo næsten lige så hurtigt som KT880, så vidt
jeg ved. Men Dual RAM ville jo være top najs at have :D

Det vil glæde mig at høre, hvis nogen kan hjælpe mig med spørgsmålet.

PFT!!

Mvh
Jakob

Fra : Brian Olsen

Dato : 25-11-04 15:08

"Jakob [8700]" <jakob.overgaard@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message news:41a5dc23$0$14247$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Efter sigende er det kun AMD 64'ere, som gør det muligt at bruge Dual RAM.

Nej, det er ikke CPU'en der afgør Dual-funktionen men derimod bundkortet.

Med en Socket A processor skal du finde et bundkort med KT880 el. nForce 2
chipset, disse kan du bruge Dual RAM på.

Mht. AMD 64 er det socket 939 boards der understøtter DUAL ram hvor imod
socket 754 ikke understøtter Dual RAM.

> [...]
> top najs at have :D
>
> Det vil glæde mig at høre, hvis nogen kan hjælpe mig med spørgsmålet.

Dual RAM giver kun ganske minimal forbedring i ydelsen med AMD processorer,
så Asus A7V880 vil være et glimrende valg til din CPU uanset om du vælger at
bruge DUAL funktionen på RAM eller ej.

Har selv samme board med en Barton 2500 og det kører ganske stabilt både
med og uden Dual-opsætning - eneste minus ved boardet er hvis du skal bruge
en S-ATA harddisk i computeren, så skal du først downloade en driver fra
Asus og lave en diskette med S-ATA driveren inden du kan installere Win XP
på dit system, da Asus ikke vedlægger en diskette med driveren. Hvis det er et
helt nyt system og du ikke har anden adgang til nettet er det ret dumt.

Mvh
Brian Olsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-11-04 15:35

Brian Olsen <nyhedFJERN@MIGdbmail.dk> skrev 2004-11-25:

> Nej, det er ikke CPU'en der afgør Dual-funktionen men derimod bundkortet.

Det afhænger lidt.

Med socket A er det bundkortet. Med S939 er det cpuen. Med 754 er det
bundkortet

Hele ideen i S939 er, at memory controlleren ikke længere sidder i
chipsettet men i CPUen og derfor er det cpuen der bestemmer hvad den kan
snakke med af ram osv.

Thomas

Fra : Jakob [8700]

Dato : 25-11-04 15:45

Hej Thomas og Brian.

Rigtig mange tak for hjælpen. Nu er jeg blevet en del klogere og glad for, I
havde mulighed for at hjælpe.

Fortsat god dag :D
/Jakob

Fra : Steen

Dato : 25-11-04 18:12

> [...]
> er et
> helt nyt system og du ikke har anden adgang til nettet er det ret dumt.

Jeg har et Asus A8V DELUXE bundkort og har problemer med at installere
Windows XP på en S-ATA harddisk
Er det fordi jeg ikke har sådan en driver ???

Mvh. Steen

Fra : Zulu

Dato : 26-11-04 17:37

"Steen" <steen.nissen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et Asus A8V DELUXE bundkort og har problemer med at installere
> Windows XP på en S-ATA harddisk
> Er det fordi jeg ikke har sådan en driver ???

Ja, læs i manualen hvordan du gør. Hvis manualen er væk kan denne og driver
hentes hos Asus.

Zulu