ASUS A7M266 -- Bedste hdd
Fra : CPUidle -- Cool Athl~

Dato : 25-11-04 13:42

Hvad er hurtigeste harddisk jeg kan køre på dette motherboard?
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7M266&langs=01

Er det ATA/100, ATA/133 eller hvad?

Skal købe en ny disk til at køre i det board... Raptor er kun SATA ikke? og
kan vel ikke køre i det bundkort?

--
Husk af Slette/Fjerne [NOPSPAM] og [FJERNES] fra Mail adressen!!

Fra : CPUidle -- Cool Athl~

Dato : 25-11-04 13:53

PS.. findes der virkelig ikke en 10.000rpm disk til IDE ata/100 ata/133...??

--
Husk af Slette/Fjerne [NOPSPAM] og [FJERNES] fra Mail adressen!!

Fra : Peter Pan

Dato : 25-11-04 17:05

"CPUidle -- Cool Athlon 1333" <millenium[NOPSPAM]@[FJERNES]stofanet.dk>
skrev i en meddelelse news:41a5d2d6$0$29435$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> PS.. findes der virkelig ikke en 10.000rpm disk til IDE ata/100
ata/133...??

Du kan sætte en SATA->PATA converter på disken, så du kan bruge den direkte
på dit bundkort. Men hvorfor ikke bare købe en PCI SATA controller?

En SCSI controller og en hurtig 15.000 rpm SCSI disk er nok det hurtigste
dit bundkort kan bruge.

Mvh
Anders

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 25-11-04 15:34

On Thu, 25 Nov 2004 13:41:58 +0100, "CPUidle -- Cool Athlon 1333"
<millenium[NOPSPAM]@[FJERNES]stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Er det ATA/100, ATA/133 eller hvad?
>
>Skal købe en ny disk til at køre i det board... Raptor er kun SATA ikke? og

Ja, raptor er sata.

Om du køber ata100 eller ata133 er ligegyldigt. En ata133 disk kan
køre på dit ata100, og forskellen er ikke værd at tale om.

Nej, der findes ikke noget 10000 rpm til IDE.

Det bedste er vel een 120'er eller 160'er med 8 Mb cache.

Du kan overveje en sata controller.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=48214&type=hardware

men sata300 er jo mindre end 2 måneder ude i fremtiden. Nu kan vi kun
få sata150.

mvh

John

Fra : Peter Pan

Dato : 25-11-04 17:03

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>---snip---
> men sata300 er jo mindre end 2 måneder ude i fremtiden. Nu kan vi kun

Synes du ikke det er lidt ironisk at du først siger at der ingen forskel er
på om TO harddiske deler 100 eller 133 MB/s, og så bagefter siger at man
skal vente 2 måneder, så EN harddisk får 300 MB/s istedet for 150 MB/s ???

Mvh
Anders

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 26-11-04 10:52

On Thu, 25 Nov 2004 17:02:33 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>på om TO harddiske deler 100 eller 133 MB/s, og så bagefter siger at man

Det er jo IDE

>skal vente 2 måneder, så EN harddisk får 300 MB/s istedet for 150 MB/s ???

Her er specs jo ændret 100%, med de andre er det kun 33%.

Tja, du har måske ret. Vi ved det jo ikke endnu.

Men faktisk _ved_ jeg, at sata150 er klart hurtigere end ata133, endda
uden at se på at raptor kan gøre det endnu bedre.

mvh

John

Fra : Peter Pan

Dato : 27-11-04 19:33

> Det er jo IDE

Ja, og? Det er SATA også.

> Her er specs jo ændret 100%, med de andre er det kun 33%.

Er det ikke ligemeget om den ændre sig 33%, 100% eller 100000%, når
udgangspunktet er rigeligt hurtigt? Der er ingen SATA diske der idag kan
levere mere end ca. 80 MB/s sustained data. Så de 150 MB/s må være mere end
rigeligt i et godt stykke tid endnu.

> Men faktisk _ved_ jeg, at sata150 er klart hurtigere end ata133, endda
> uden at se på at raptor kan gøre det endnu bedre.

SATA150 er fint. Men så længe du kun har 1 disk på en ATA133, er der ingen
nævneværdig forskel. Men har du 2 spritnye diske på en ATA133, begynder der
at opstå en flaskehals. Bemærk iøvrigt at mange SATA controllere sidder på
en PCI bus der begrænser til 133 MB/s. Heldigvis ser vi flere og flere SATA
controllere indbygget i sydbroen, så den flaskehals er væk. Men på f.eks
A7M266 som denne tråd startede med, vil en PCI SATA controller være
begrænset til 133 MB/s.

Mvh
Anders