baggrunde til akvarier
Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 12:19

Hej gruppe
Jeg sad og tænkte over hvordan de forskellige her har lavet deres baggrunde
til deres akvarier ???
Jeg har lavet min af en tyk plade flamingo som jeg skar ud i samme størrelse
som min balje, derefter penslede jeg den med acetone hvilket gav en masse
uregelmæssige kratere, dernæst købte jeg nogle spåner (dem til kaniner og
marsvin) + noget træbejdse blandede ca ½ liter bejdse puttede spåner +
bejdse i en plastikpose for at farve dem. lagde spånerne til tørre. tilsidst
brugte jeg spaylim på flamingopladen og dryssede de farvede spåner ud over
hele overfladen, resultatet synes jeg selv er ret pænt, men jeg kunne
alligevel godt tænke mig at høre hvilke løsninger I har valgt ?
MVH
Claus

Fra : Mikkel Munk

Dato : 25-11-04 12:36

Har du et billede af den baggrund?

Mikkel

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 12:48

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Har du et billede af den baggrund?
>
> Mikkel

Nej men jeg kan da tage et og sende det til dig, jeg mangler bare en E-mail
addresse

MVH
Claus

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-04 13:05

> [...]
>
> "Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Nej men jeg kan da tage et og sende det til dig, jeg mangler bare en

Ku du så ikk smide det i binaer? så kan vi andre også se...

Martin>

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 13:23

> Ku du så ikk smide det i binaer? så kan vi andre også se...
>
> Martin>

Jo med Glæde, men hvordan gør jeg det ????

Claus

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-04 15:03

> Jo med Glæde, men hvordan gør jeg det ????

Opret en ny meddelelse i dk.binaer. vedhæft billedfilen. Giv besked her i
gruppen om id på meddelelsen.

Martin

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 18:32

> Opret en ny meddelelse i dk.binaer. vedhæft billedfilen. Giv besked her i
> gruppen om id på meddelelsen.
>
> Martin

Så skulle de være lagt op de hedder akvariebaggrund og akvariebaggrund(uden
akvarie)
jeg synes ikke kvaliteten er optimal men der er åbenbart en grænse for hvo
stort det må være, hvis I vil have det i fuld størrelse så giv bare besked
sammen med addresse
MVH
Claus

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 13:57

"
> Nej men jeg kan da tage et og sende det til dig, jeg mangler bare en
> E-mail addresse

Hej igen
jeg har lige brugt den sidste ½-1 time på at tage et billede, det er sværere
end jeg regnede med !
skal det være med akvarie eller uden ?
Det er meget svært at få det 3 diminsionelle med på et fladt foto
Er der nogle der har nogle gode råd ??
mit kamera er ret nyt og har et hav af indstillings muligheder som jeg ikke
aner noget om
HJÆLP
Claus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-11-04 13:24

Fessor wrote:
> Hej gruppe
> Jeg sad og tænkte over hvordan de forskellige her har lavet deres baggrunde
> til deres akvarier ???

Jeg maler bagruden udvendigt i en meget mørk grå, koksgrå om man vil.
Jeg bruger ikke fancy skumting eller lignende, hverken indvendigt eller
udvendigt.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-04 15:11

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg maler bagruden udvendigt i en meget mørk grå, koksgrå om man vil.
> Jeg bruger ikke fancy skumting eller lignende, hverken indvendigt eller
> udvendigt.

Jeg har lavet en baggrundskasse, ca. 10 cm. dyb. Den kan jeg så more mig med
at lave forskellige "udstillinger" i. Jeg forsøger som regel, at få
dekorationen til at fortsætte fra akvariet og ind i baggrundskassen. Jeg har
nogen planer om, at skaffe et modelskib som jeg kan smadre og således
placere en del af i akvariet og en mindre del i bagrundskassen. Målet er at
få så stor en dybdevirkning som muligt. (Ja jeg er gal. -ved det godt..)

Martin

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 18:01

.. (Ja jeg er gal. -ved det godt..)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-11-04 22:03

Steen Suder, privat wrote:

> Jeg maler bagruden udvendigt i en meget mørk grå, koksgrå om man vil.
> Jeg bruger ikke fancy skumting eller lignende, hverken indvendigt eller
> udvendigt.

Hvis nogen skulle være i tvivl om denne metode virker:
<http://showcase.aquatic-gardeners.org/2004.cgi>

--
Steen Suder

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-11-04 19:33

"Fessor" <cnielsen@NOSPAMesenet.dk> wrote in message
resultatet synes jeg selv er ret pænt, men jeg kunne
> alligevel godt tænke mig at høre hvilke løsninger I har valgt ?

660L inden der kommer vand i. http://www.cmnielsen.dk/1.jpg
Med vand og nytilplantet http://www.cmnielsen.dk/akvarium1.JPG og
http://www.cmnielsen.dk/akvarium2.JPG
Med fisk og planter ca. 10 mdr. efter. http://www.cmnielsen.dk/akvarium3.JPG

Det er lavet af 22cm. flamingo der er forarbejdet med en stålbørste (ja det
sviner meget) og en sav. Efterfølgende er det penslet med hvid cement
iblandet noget farve.

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 25-11-04 20:09

wauw........!

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 26-11-04 20:08

"PyroStorm_DK" <pyrostorm_dk@slet.hotmail.com> wrote in message
> wauw........!

Mange tak

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 25-11-04 20:23

> [...]
> hele overfladen, resultatet synes jeg selv er ret pænt, men jeg kunne
> alligevel godt tænke mig at høre hvilke løsninger I har valgt ?

Næsten som at du har læst mine tanker..... så jeg er lige med på en "lytter"

Jeg går lidt med allemulige overvejelser til spændende / utraditionel /
naturtro indretning af mit næste akvarium. Jeg her læst om en der også
lavede det i flamingo, men kan ikke lade være med at spekulere over om alle
de der kemikalier og kunstoffer ikke langsomt opløses i tanken og forgifter
fiskene? Du bruger bejse og der var en der brugte acetone og spraylim......
Uhadada det lyder farligt - hvordan behandler I det så det ikke er giftigt?
Jeg har også overvejelser omkring flamingo udskæring og efterfølgende
bemaling, men hvilken slags maling kan man bruge når det hele skal dyppes i
kassen? Og er der ikke problemer med at holde baggrunden på plads, det
flyder jo sådan noget flamingo....?
Kunne også være interessant at høre om hvad man kan stoppe ned i et akvarie
som dekoration, keramik, glas, e.t.c. Men det skal nok i en ny tråd.
MvHans

Fra : Davidsen

Dato : 25-11-04 20:42

"PyroStorm_DK" <pyrostorm_dk@slet.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> akvarie
> som dekoration, keramik, glas, e.t.c. Men det skal nok i en ny tråd.

Der er mange gode sider om emnet; fx.
http://www.chamberlain.dk/?eid=2&seid=&overskr=Baggrund

Google har også nogle hits på 'akvarie bagrund' og.lign.

Mvh
Davidsen

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 25-11-04 21:32

"Davidsen" <davidsen@FJERNDETTEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.chamberlain.dk/?eid=2&seid=&overskr=Baggrund
>
> Google har også nogle hits på 'akvarie bagrund' og.lign.

Det var jo lige den side jeg havde set engang men ikke fundet igen.... TAK

Fra : Jasper Norman

Dato : 25-11-04 23:07

Kig engang på www.aquaa.dk og søg på baggrund. Der er mange der selv bygger
dem af flamingo samt PU-skum, og dermed sparer de 2.000,- en "rigtig"
baggrund koster. På siden er der både meget nemme projekter, og de lidt mere
tidskrævende.

De fleste bruger flamingo, fliseklæb, og noget maling. Dette er giftfrit...
jeg må indrømme at det "gibbede" i mig, da jeg læste om acetone, bejse osv.
Det er sgu skrappe sager. Men det er da muligt at det ikke afgiver noget til
vandet. Men måske bliver det nogel "sjove" unger der kommer derfra senere

Mvh

Jasper

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 25-11-04 23:28

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> vandet. Men måske bliver det nogel "sjove" unger der kommer derfra senere

Jeg har netop meldt mig ind på aquaa.dk - man har nogle problemer med at
komme rundt - det tager laaaaang tid for siderne at loade og mange gange er
der fejl på siden så den slet ikke loader. Jeg vil finde det når det kører
bedre.

Hvis en prefabrikeret baggrund koster i nærheden af 2000.- så skal far her
nok få gang i hjemme-snedkeriet. Den maling du nævner hvad er det for en
slags?

Det kan være at de unger der kommer vil blive optaget som nye arter . . .
"Apistograma Tjernobyliis" . . .

MvHans

Fra : Jasper Norman

Dato : 26-11-04 00:51

Hehe. Håber ikke at der kommer nogle "atom" børn! Prisen kommer selvfølgelig
an på størrelsen på akvariet, men en baggrund til et 530l koster mindst
2.000,- hvis det skal være BTN. Carsten Gissel (Carstens dyrehandel) tager
ca. 1600,- for en baggrund til et 720l. (200x60) hvilket åbenbart er en
rimelig pris. Men det er stadig mange penge sammenlignet med de 2-400,- det
koster at lave den selv (incl. en ny varmepistol...set i dag til 129,- i Jem
& Fix). Men man skal være indstillet på, at hvis man er af den dovne type
der vil lave den på 5 timer, så kommer man ikke i nærheden af de prof.
fremstillede. Men hvis man har mod på det, er det da sjovere at lave det
selv. Og til den pris, har man jo altid mulighed for, at lave baggrunden om.
Varmepistolen har man jo. (hvis man vil spare de 125 kr. kan en gammel
loddekoble også bruges.) Jeg har endnu ikke selv lavet en baggrund, da det
jo ligesom kræver, at jeg tømmer akv. hvilket jeg ikke rigtigt har gidet
indtil nu.

Sammenlignet med det "klippe folie" jeg pt. har bag akvariet, er selv de
nemmeste og billigeste baggrunde, lavet af flamingo, flere længer bedre.

Mht. farven, kan jeg ikke huske hvad man bruger, men et hurtigt kig på
www.aqua.dk kan fortælle dig det. Det er en pulverfarve af en slags, som man
blander sammen med fliseklæben. De baggrunde jeg har bidt mærke i, er
overhovedet ikke "farvestålende". Tværimod. De er nærmest kedeligt lysegrå,
med en del "revner". Dette betyder at du kan nøjes med to farver... en
"kedelig" brun og en sort til at lave kontraster i sprækker mm. Men
selvfølgelig vil det give et ekstra "spil" hvis du er god til at sammensæte
forskellige grå/sort/brune/gule farver.

God fornøjelse.

/Jasper

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 26-11-04 20:08

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message

> Mht. farven, kan jeg ikke huske hvad man bruger, men et hurtigt kig på
> www.aqua.dk kan fortælle dig det. Det er en pulverfarve af en slags, som
> man blander sammen med fliseklæben.

Hvid cement er bedre end fliseklæb (har jeg hørt i Aalborg Akvarieklub hvor
de laver MANGE baggrunde). Fliseklæb bliver ved med at afgive giftstoffer
til vandet i et stykke tid, hvorimod den hvide cement er helt "ren"

Farvepulveret købes i byggemarkeder. Det er i murer afdelingen og er fra
Hygæa. Jeg mener 750g koster 80-100 kr. Det rækker til ca. 40-50 kvm.
baggrund, så én bøtte er nok.

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 23:48

"

> [...]
> acetone, bejse osv. Det er sgu skrappe sager. Men det er da muligt at det
> ikke afgiver noget til vandet. Men måske bliver det nogel "sjove" unger

Lige en gang mere min baggrund med kemikalir og andre giftige ting står bag
akvariet og ikke inde i det
MVH
claus

Fra : Fessor

Dato : 24-11-04 21:22

> [...]
> Jeg har også overvejelser omkring flamingo udskæring og efterfølgende
> bemaling, men hvilken slags maling kan man bruge når det hele skal dyppes

Min baggrund er bag akvariet så det er intet problem

Claus