ADVARSEL
Fra : Crazy Camilla

Dato : 24-11-04 11:26

Hej.

Jeg vil bare lige sige at min kat nær var blevet kvalt i dag, da den legede
med én af de der mus i elastik, der er beregnet til at hænge ned fra en
dørkarm, bjælke el.lign.

Jeg hørte katten larme og tænkte at den nok havde gang i en god leg, men
pludselig kom den spænende med 300 km/t gennem lejligheden med høj lyd på og
tydeligvis meget aggressiv. Jeg kunne ikke se hvad der skete, men da katten
endelig stod stille kunne jeg se hvad der var galt.

Katten var fuldstængig viklet ind i elastiksnoren.
Rundt om halsen, om maven, om benene.
Ophænget slæbte pænt ½ meter efter katten.

Katten ville selvfølgelig ikke røres ved, så jeg måtte bruge saksen.
Der røg godt nok et par pelstotter med, men hellere en halvskaldet kat end
en død...

Hold da op hvor var det en ÆKEL oplevelse.

Så husk lad kun jeres katte lege med sådan nogle ting når I holder øje med
dem!!!

MVH Camilla.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 24-11-04 12:30

Vil lige sige at nogle katte også kan finde på at æde elastiksnoren og det
kan også give grimme skader da elastikken kan vikle sig om kattens tarme.
Her i huset ligger der aldrig elastikker og snor fremme da mine katte syntes
det er en fryd at gå og gumle i dem.

Linda

Fra : Anette

Dato : 25-11-04 00:06

Linda Hedegaard Jensen <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> kattens tarme. Her i huset ligger der aldrig elastikker og snor
> fremme da mine katte syntes det er en fryd at gå og gumle i dem.

Hej Linda

Jeg vil liiige venligt protestere en smule mod det du skriver her.
Hvad en kat (eller et hvilket som helst andet dyr eller menneske) spiser
kan ganske enkelt ikke komme til at "vikle sig omkring tarmene". Alt hvad
katten spiser bliver inde i tarmen, medmindre der er hul på tarmen, dermed
åbent ud til bughulen og så er katten mildest talt grumme syg. Tarme er et
"lukket rørsystem" der kun har åbninger i hver sin ende.
Derudover har de mange katte vi har haft gennem de sidste nogle og tyve år,
med største fornøjelse
"myrdet" op til flere ruller garn og snor - uden at tage skade af det.
Legetøj med elastikker har de aldrig haft, så hvordan de reagerer på at
spise elastik, ved jeg ikke.

/ Anette

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-11-04 00:52

Anette skrev
<Hvad en kat (eller et hvilket som helst andet dyr eller menneske) spiser
kan ganske enkelt ikke komme til at "vikle sig omkring tarmene". >

Måske fik Linda udtrykt det lidt uklart, men der er faktisk mange katte der
har måtte lade livet på grund af sådanne
"spisevaner" og andre igen har måtte igennem operationer efter at have spist
garn,bånd, tråd og elastikker, og det er bestemt ikke sjovt. Det er rigtigt
at en tarm kun har åbning i enderne, men den ligger altså ikke som et glat
rør hvor alt bare glider igennem, så Linda's råd om at være påpasselig vil
jeg tilslutte mig 100%, især hvis man opdager at ens kat har hæng til at
spise den slags ting.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 26-11-04 10:42

Ja jeg fik vist skrevet noget kludder men mente at nogle katte kan finde på
at sluge elastikker og snor og derved kan blive kvalt. Har selv stået og
skulle rykke 2 mtr garn ud af gabet på en kat og det var absolut ikke
morsomt.

Fra : Denise

Dato : 25-11-04 09:45

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in message

> [...]
> "myrdet" op til flere ruller garn og snor - uden at tage skade af det.

> Legetøj med elastikker har de aldrig haft, så hvordan de reagerer på at

Hej
Linda mener selvfølgelig de sætter sig fast i tarmen. Det er måske på plads
her med en advarsel nu når julen står for døren, bla. om gavebånd og snor og
andet info:
http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_dec_2003/Kat_sikkert_gennem_julen_dec_2/kat_sikkert_gennem_julen_dec_2.html

--
Hilsen Denise

Fra : DK-Pisik

Dato : 24-11-04 16:14

<klip>
Hold da op hvor var det en ÆKEL oplevelse.
<klip>

Hej Camilla
Vi har engang haft en lignende oplevelse her i huset. Siden har jeg altid
klippet alt der ligner snor væk. Jeg tør simpelthen ikke andet. Tinka havde
nemlig også fået den omkring halsen og prøvede i panik at spæne fra det.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
http://www.pisik.dk

Fra : Tournesol

Dato : 24-11-04 19:02

Hejsa

jeg har haft en ligende oplevelse dog ikke om halsen "kun" om bagbenet og
katten forsøgte at stikke af med snoren viklet om benet ,jeg havde fået sat
elastikken for fast og dermed fik katten er ordenlig ryk i bagbenet og vi
måtte en tur til dyrlæge den var dog "kun" letter forstuvet stakels kat.
Så her i huset er den slags også bandlyst medmindre der er menneske hænder
involdveret .

Knus Henriette.

--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 24-11-04 20:32

"Tournesol" <bankehytten@kattebakkeyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Så her i huset er den slags også bandlyst medmindre der er menneske hænder
> involdveret .

Hej.

Jeg tør nu godt hænge den op igen, men den kommer kun op i døren indtil
kontoret og kun mens jeg er herinde... hvilket jeg er sådan cirka 10 timer
om dagen.

Så kan jeg hele tiden se og høre hvad der sker og gribe ind inden det går så
galt som i eftermiddags.

MVH Camilla.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-11-04 21:05

"Crazy" == Crazy Camilla <findes@ikke.dk> writes:

> [...]

> om dagen.

> Så kan jeg hele tiden se og høre hvad der sker og gribe ind inden

Så skal du også passe på julepynten. Sidste år endte jeg med at jagte
efter en kat, der havde stukket hovedet igennem silkebåndet på en
klokke. Katten blev bange for klokken, og jo mere den stakkels kat
forsøgt at slippe væk fra ringeriet, jo mere ringede klokken.

Desværre slap han ud, så jeg endte på et udhusloft hvor der sad en
meget bange kat ude i det yderste hjørne

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Crazy Camilla

Dato : 25-11-04 12:14

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Desværre slap han ud, så jeg endte på et udhusloft hvor der sad en
> meget bange kat ude i det yderste hjørne

PERFEKT jeg hader julepynt, især nisser og klokker, og nu har jeg en god
undskyldning for ikke at hænge det op.

MVH Camilla.

Fra : Kate

Dato : 27-11-04 16:03

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> wrote in

> Så husk lad kun jeres katte lege med sådan nogle ting når I holder
> øje med dem!!!

Jeps, jeg oplevede noget lignende da Mowgli var killing. Heldigvis ikke
så slemt, men stadig noget som jeg lærte af.

Jeg hevde også sådan en legeting til at hænge på dørkarmen. Mowgli
kunne få laaang tid til at gå med at lege med den, indtil en dag jeg
sat i sofaen og Mows legede, den fik viklet sig rundt om han krop og
ene forben og ene bagben. Katten blev temmeligt forskrækket, men
heldigvis knækkede snoren og jeg fik fat i ham og viklet ham ud igen.
Jeg tror faktisk den var designet til at knække, men en grim oplevelse
var det. Da jeg hængte den op igen senere ville han slet ikke lege med
den mere og den røg så senere ud.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.