sol-problem
Fra : Martin Bak

Dato : 23-11-04 19:11

Jeg har det problem, at det eneste hjørne i min stue, der er absolut solfri
året rundt, er der hvor min brændeovn står. Mit akvarium står så på den
næstbedste plads, men alligevel kæmper jeg en ulige kamp mod alger konstant.
Nu har jeg overvejet at lave en slags alkove af gardiner til akvariet, så
der kan være "trukket for" når solen står på, eller jeg ikke er hjemme. Men
jeg er lidt bekymret for, at fiskene måske vil blive stressede af den
skiftenede omverden udenfor glasset? Er der nogen der ved noget om det vil
kunne lade sig gøre?

Martin

Fra : Fessor

Dato : 22-11-04 21:23

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er hjemme. Men jeg er lidt bekymret for, at fiskene måske vil blive
> stressede af den skiftenede omverden udenfor glasset? Er der nogen der ved

Hvis det kun er sideruderne kan du beklæde dem med noget DC-fix
(selvklæbende folie) Jeg har ingen erfaring med alkover desværre

Claus

Fra : Jørgen

Dato : 23-11-04 22:02

> [...]
> er hjemme. Men jeg er lidt bekymret for, at fiskene måske vil blive
> stressede af den skiftenede omverden udenfor glasset? Er der nogen der ved

Hej Martin
Jeg tror ikke , at du vil få nogle problemer.
Hvis du yderligere kan indføre en vis konstant rytme, (gerne døgnrytme) i
dine reguleringer, vil både planter og fisk vænne sig til det.
Hilsen
Jørgen

Fra : Per W.

Dato : 23-11-04 22:32

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i melding
> [...]
> er hjemme. Men jeg er lidt bekymret for, at fiskene måske vil blive
> stressede af den skiftenede omverden udenfor glasset? Er der nogen der ved

Og hvorfor skulle de det? Det måtte i såfall bli til det positive, eller går
du aldri forbi akvariet eller stikker hode borti for å se på fiskene? De vil
jo da få mere ro når dette er trukket for.

/Per W.

Fra : Jasper Norman

Dato : 23-11-04 22:48

Man må jo også gå ud fra, at der i naturen, er en tydelig forskel mellem sol
/ skygge

I stedet for gardiner, ville jeg først forsøge med nogle af de der
selvklæbende "plastic-gardiner" man kan få til sideruderne i bilen. De er
beregnet til at hive af og på, og er meget nemme at have med at gøre.

/Jasper

Fra : Martin Bak

Dato : 24-11-04 13:52

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse

Jeg takker for svar. Gør forsøget og håber at jeg snart kan se ind i baljen
igen

Martin