Sidst ændret
Fra : Niels

Dato : 23-11-04 15:22

Hvordan kan jeg se hvornår en fil sidst er blevet ændret?
Altså med PHP, så den viser det i dokumentet.
Hvis jeg foreksepel vil have den til at vise hvornår en *.txt-fil sidst er
blevet ændret.

--
Mvh. Niels (http://niels.spoweb.dk)
http://niels.spoweb.dk/noop - Søgemaskine

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-04 15:48

Niels skrev:

>Hvordan kan jeg se hvornår en fil sidst er blevet ændret?
>Altså med PHP, så den viser det i dokumentet.

   $filename='minheltegen.fil';
   $dato=date('j/n-Y.',filemtime($filename));
   echo "Sidst ændret: $dato\n";

Mere info: http://dk2.php.net/manual/en/function.date.php

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 23-11-04 16:06

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>   $dato=date('j/n-Y.',filemtime($filename));

Når det nu er ændringen du vil have tid på må det være filectime() du
skal bruge.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-04 16:18

Leonard skrev:

>Når det nu er ændringen du vil have tid på må det være filectime() du
>skal bruge.

Det kommer an på om man oversætter "ændret" til "changed" eller
"modified":

Fra manualen:
Note: In most Unix filesystems, a file is considered changed when
its inode data is changed; that is, when the permissions, owner,
group, or other metadata from the inode is updated. See also
filemtime() (which is what you want to use when you want to
create "Last Modified" footers on web pages) and fileatime().

Jeg tror det skal være "modified".

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-04 16:33

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev Tue, 23 Nov 2004
15:48:05 +0100

>   $filename='minheltegen.fil';
>   $dato=date('j/n-Y.',filemtime($filename));
>   echo "Sidst ændret: $dato\n";

Skal være: filectime($filename)

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-11-04 17:18

On Tue, 23 Nov 2004 16:33:28 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Skal være: filectime($filename)

Det er vel ikke interessant at datoen opdateres, blot fordi filen har
været flyttet rundt, rettighederne har været ændret eller lignende?
Jeg antager, at det ikke er inode-informationerne, der er de spændende
her.

Jeg ville bruge filemtime() i det tilfælde.

--
- Peter Brodersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-04 23:27

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev Tue, 23 Nov 2004 17:17:39 +0100

> [...]
>været flyttet rundt, rettighederne har været ændret eller lignende?
>Jeg antager, at det ikke er inode-informationerne, der er de spændende

Der er åbenbart lidt forskel på Unix og Windows her.

>Jeg ville bruge filemtime() i det tilfælde.

OK.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-11-04 23:47

On Tue, 23 Nov 2004 23:26:45 +0100, Arne Feldborg

>Der er åbenbart lidt forskel på Unix og Windows her.

Det oplever jeg ikke.

Jeg har lige oprettet en fil i Windows og testet med PHP4. Når jeg
retter i filen, ændrer outputtet af filemtime() sig, mens filectime()
ikke ændrer sig. Det er vel forventet - og her er det også outputtet
fra filemtime(), der er det ønskede.

Så filemtime() lader til at fungere tilsvarende på Windows og under
unix.

Derimod er der en forskel i opførslen på filectime(). Hvor den under
unix rigtigt nok rapporterer ændringen i inode'n, rapporterer den
under Windows blot oprettelsestidspunktet. Jeg kan ikke ændre
filectime()-tidspunktet under Windows, uanset om jeg ændrer flag,
omdøber filen, kopierer filen, etc.

Det hører nok med til historien, at Windows (eller NTFS om man vil)
blot noterer, hvornår filen er ændret, og ikke som under unix (for det
relevante filsystem) skelner mellem ændringer i filen eller ændringer
i filens metadata). Omvendt set er der ingen informationer om
oprettelsestidspunkt under unix (sikkert igen kun rigtigt for bestemte
filsystemer).

Så hvis man bruger filectime() under Windows, så vil den dato aldrig
ændre sig. Hvis man bruger filectime() under unix, risikerer man, at
den ændrer sig, hvis man ændrer i metadataen. Det er i begge tilfælde
noget rod - men heldigvis virker filemtime() som forventet både under
Windows og unix :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-11-04 00:11

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev Tue, 23 Nov 2004 23:47:13 +0100

> [...]
>den ændrer sig, hvis man ændrer i metadataen. Det er i begge tilfælde
>noget rod - men heldigvis virker filemtime() som forventet både under

Endnu engang OK.

Min pointe var sådan set bare at man vel normalvis ikke flytter rundt på
en fil medmindre det er fordi man enten har ændret indholdet i filen,
eller fordi man har ændret det overordnede layout. Og som sådan er det
vel acceptabelt at det bliver registreret som en ændring

Og at man under Windows ihvertfald ikke går rundt og ændrer
filerettigheder i tide og utide (om dét så er en fordel eller en ulempe
er jo en helt anden diskussion som ikke hører hjemme her).

Men ja, filemtime() vil være mere pålideligt under Unix og give ca. det
samme resultat under Windows - så fint nok.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-04 18:47

Arne Feldborg skrev:

>Skal være: filectime($filename)

Se mit svar til Leonard.

--
Bertel

Fra : Dennis Madsen

Dato : 02-12-04 15:47

Jeg bruger:

<?php
echo date ('H:i d-m-Y', getlastmod());
?>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-12-04 02:24

On 02 Dec 2004 14:46:58 GMT, Dennis Madsen <dennis61@get2net.dk>
wrote:

><?php
>echo date ('H:i d-m-Y', getlastmod());
>?>

Det virker dog kun for den aktuelle side, der hentes - den oprindelige
spørger ville gerne have tidspunktet for en anden fil, for eksempel en
tekstfil.

--
- Peter Brodersen