Lokal routing på TDC-forbindelse
Fra : Kim Hansen

Dato : 23-11-04 14:50

Min internetforbindelse er via TDC hvor jeg kan få tildelt op til 4
IP-adresse via DHCP, de 4 adresser ligger i forskellige subnet så når
mine lokale maskiner kommunikerer sker det via min internetforbindelse
hvilket er ret langsomt og dermed usmart.

Problemet kan løses ved at jeg sætter statiske ruter ind i mine
computeres routing-tabeller, men det er lidt besværligt da de tildelte
IP-numre skifter fra gang til gang.

Er det muligt at en af de kendte routing-programmer (RIP/OSPF?) kan
bruges til at sætte nogen lokale ruter for enkelte maskiner? Det skal
hovedsageligt køre på Linux, men må meget gerne også virker på
MS-Windows.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 23-11-04 15:25

On 23 Nov 2004 14:50:15 +0100, Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> wrote:

> [...]
>mine lokale maskiner kommunikerer sker det via min internetforbindelse
>hvilket er ret langsomt og dermed usmart.

Problemet løses med en billig bredbåndsrouter til 2 - 400 kroner....

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 23-11-04 15:58

Madhatter@dk.invalid wrote:

> Problemet løses med en billig bredbåndsrouter til 2 - 400 kroner....

Tror du ikke han vil bruge de 4 inet IP han har købt ved TDC?
Mig bekendt findes der ikke nogen bredbåndsrouter til 2-400kr som kan
modtage 4 iper på WAN.

Mvh Morten Fjendbo.

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-11-04 16:23

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> writes:

> Tror du ikke han vil bruge de 4 inet IP han har købt ved TDC?
> Mig bekendt findes der ikke nogen bredbåndsrouter til 2-400kr som kan
> modtage 4 iper på WAN.

Lige præcis.

Men hvis sådan en router fandtes ville jeg da gerne høre om den.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-11-04 18:44

Kim Hansen wrote:
> Men hvis sådan en router fandtes ville jeg da gerne høre om den.

Det gør den helt sikkert, hvis man vil betale en mindre bondegård

Med en almindelig router får du kun en IP ud af huset - men ligeså mange
interne, som du har brug for (ja ja der en grænse, men hvis 4 er nok, så er
er langt op til max).

Alternativet er så at bruge en alternativ protokol til lokalnettet f.x. IPX
eller Netbeui - de bliver ikke routet ud på internettet, så du skal stadig
have TCP/IP til internettet.

Et andet alternativ virker vist kun med Windows XP (?) - der kan du give
hvert netkort 2 IP-adresser under avancerede indstillinger - dels den
dynamiske til internettet og dels en fast, der så kan bruges til lokalnet.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Knud

Dato : 24-11-04 08:26

Kim Hansen wrote:

> Lige præcis.
>
> Men hvis sådan en router fandtes ville jeg da gerne høre om den.

Det lyder måske underligt men en NorthQ 9100 (jeg gav 248 kr i aldi) har
vist noget der ligner prøv at kigge i manualen
http://www.northq.com/faq/da/attachments/47/NQ9100UK.pdf

Knud

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 24-11-04 08:32

Kim Hansen wrote:
> Lige præcis.
>
> Men hvis sådan en router fandtes ville jeg da gerne høre om den.

Zyxel har nogle meget fornuftigt prissatte routere som klarer mere end
én WAN IP - Prestige 324 og Prestige 334

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-11-04 11:53

Uffe S. Callesen <anon@anon.local> skrev 2004-11-24:

> Zyxel har nogle meget fornuftigt prissatte routere som klarer mere end
> én WAN IP - Prestige 324 og Prestige 334

De fleste af Cisco's IOS routere kan det også, dog er de lidt
dyere end Zyxels udstyr.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-04 17:00

> [...]

>mine lokale maskiner kommunikerer sker det via min internetforbindelse
>hvilket er ret langsomt og dermed usmart.

Har du virkelig behov for fire globale ip-adresser ?!?!

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-04 17:15

Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> mine lokale maskiner kommunikerer sker det via min internetforbindelse
> hvilket er ret langsomt og dermed usmart.

Nemme løsning, installér sekundær protokol som NetBEUI eller IPX

Sværere men imho bedre løsning, konfigurer dine maskiner med sekundær
statisk ip-adresse.

--
Bjarke Andersen

Fra : NoOne

Dato : 24-11-04 13:48

hejsa .........

her er løsningen :

køb en billig bredbåndsrouter og sæt WAN siden til DHCP ..... så
bruger du kun en af de "offentlige" ip adresser som TDC giver dig

Derefter sætter du LAN siden op til at kører med fx 192.168.1.0 /
255.255.255.0
fx DHCP scope 192.168.1.10 - 20

.... og sætter dine pc'er på routeren ... så skulle du være kørende

RaZoR .............

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 24-11-04 14:08

NoOne wrote:
> [...]
> 255.255.255.0
> fx DHCP scope 192.168.1.10 - 20
>
> ... og sætter dine pc'er på routeren ... så skulle du være kørende

OMG !

Nå men hvad gør Kim så hvis han fx har 2 webservere der skal tilgåes på
port 80 ??

Der er som regel en grund til at man køber mere en 1 pub. IP

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 24-11-04 15:11

On Wed, 24 Nov 2004 14:08:10 +0100, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

>Nå men hvad gør Kim så hvis han fx har 2 webservere der skal tilgåes på
>port 80 ??

Det er vel ikke en naturlov at webservere skal ligge på port 80 -
Specielt da Kim åbenbart kører med dynamiske IP-adresser, og derfor
formentlig bruger Dyndns.dk eller ligende service, vil det ikke være
noget problem at lægge web-serveren på en alternativ port....

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-04 00:03

On Wed, 24 Nov 2004 15:10:32 +0100, Madhatter@dk.invalid wrote:

> Det er vel ikke en naturlov at webservere skal ligge på port 80 -

Nej, det er ikke en naturlov, men det er en rigtig god idé, hvis man
ikke ønsker, at brugeren skal taste fx. www.example.com:81 i stedet
for blot www.example.com.

> Specielt da Kim åbenbart kører med dynamiske IP-adresser, og derfor
> formentlig bruger Dyndns.dk eller ligende service, vil det ikke være
> noget problem at lægge web-serveren på en alternativ port....

En DNS-server fortæller ikke klienten noget om portnummeret i et
almindeligt A-opslag. Klienten får kun adressen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-11-04 19:07

Uffe S. Callesen <anon@anon.local> skrev 2004-11-24:

> OMG !
>
> Nå men hvad gør Kim så hvis han fx har 2 webservere der skal tilgåes på
> port 80 ??

Apache webserveren kan køre uendeligt mange virtualhosts på en enkelt IP,
bare du har sat DNS rigtigt op.

Jeg forstår godt problematikken, men det eksempel du kaster efter
problematikken er da ikke videre godt

Thomas

Fra : NoOne

Dato : 25-11-04 10:46

<anon@anon.local> wrote:

>OMG !
>
>Nå men hvad gør Kim så hvis han fx har 2 webservere der skal tilgåes på
>port 80 ??
>
>Der er som regel en grund til at man køber mere en 1 pub. IP

tja ....... den ene på port 80 og den anden på port 8000 eller 8080

.... 8000 og 8080 er også "standard" www porte .....

eller ;)

to bredbåndroutere .... hvor de hver især får en DHCP adresse på WAN
siden fra TDC .... men kører begge på samme LAN .... dog MÅ kun den
ene router udbyde DHCP til klient PC'erne .... :)

RaZoR

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-11-04 12:08

On Thu, 25 Nov 2004 10:46:02 +0100, NoOne <test@mail.org> wrote:

> ... 8000 og 8080 er også "standard" www porte .....

Måske, men så skal brugeren taste det.

> to bredbåndroutere .... hvor de hver især får en DHCP adresse på WAN
> siden fra TDC .... men kører begge på samme LAN .... dog MÅ kun den
> ene router udbyde DHCP til klient PC'erne .... :)

Så skal man da passe på, hvad man bruger som default gateway... Hvis
man får trafik ind via én router, må trafikken ikke sendes den anden
vej ud, for så virker NAT ikke. I praksis vil man nok være nødt til at
køre statisk konfigurerede adresser.

-A

Fra : NoOne

Dato : 29-11-04 11:18

On Thu, 25 Nov 2004 12:07:51 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>man får trafik ind via én router, må trafikken ikke sendes den anden
>vej ud, for så virker NAT ikke. I praksis vil man nok være nødt til at

.... nej det skal man ikke .... eftersom det kun er den ene router som
giver DHCP har pc'erne kun en default gateway .....

.... den anden router "er der bare" (ingen DHCP aktiv) ... da dens
eneste formål er at route trafik igennem til port 80 på Lan'et .....

RaZoR

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-11-04 11:32

On Mon, 29 Nov 2004 11:18:27 +0100, NoOne <test@mail.org> wrote:

> ... den anden router "er der bare" (ingen DHCP aktiv) ... da dens
> eneste formål er at route trafik igennem til port 80 på Lan'et .....

Hvis svaret på en forbindelse ikke sendes samme vej ud, som det kom in
(altså via 'den anden router'), går der fuck-up i NAT, og det vil ikke
virke.

-A

Fra : NoOne

Dato : 30-11-04 11:13

On Mon, 29 Nov 2004 11:31:51 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvis svaret på en forbindelse ikke sendes samme vej ud, som det kom in
>(altså via 'den anden router'), går der fuck-up i NAT, og det vil ikke
>virke.
>
>-A

ja ...... ups ...... det er rigtigt ..... trafikken skal ud at den
samme router som den kom ind af ....

..... så hvis man vælger "to-router" løsingen kan man bare hardcode
ip-konfigurationen ind i de maskiner som skal være "serverer" ..... så
man sikre at de har den rigtige default gateway .......

RaZoR