Spørgsmål om kable modemmer...
Fra : N_B_DK

Dato : 23-11-04 06:35

Normalt hvor sættes begrænsningen for ens DL/UL hastighed, i modemmet eller
på centralen ? (tænker på stofanets og TDC kable modemmer)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-11-04 08:57

N_B_DK wrote:
> Normalt hvor sættes begrænsningen for ens DL/UL hastighed, i modemmet
> eller på centralen ? (tænker på stofanets og TDC kable modemmer)

I cmts'en(centralen), eller var der helt sikkert en del som ville justere
lidt .. :)

Lidt om dte/dce:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dte

Fra : N_B_DK

Dato : 23-11-04 09:20

Sune Storgaard wrote:

> I cmts'en(centralen), eller var der helt sikkert en del som ville
> justere lidt .. :)

Det mente jeg nok, havde nemlig en diskution med en da jeg spurgte og han
påstod at han kunne tweake sit modem, og kunne ikke få det til at passe ;)

> Lidt om dte/dce:
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dte

Kigger jeg på ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : jamen

Dato : 23-11-04 15:13

N_B_DK wrote:
> [...]

Ved DOCSIS standarden, som er den alle benytter idag, er det modemet som
sætter hasigheden.

Ved boot henter modemet en konfigurationsfil fra udbyderens tftp-server,
hvori der bestemmes hvor hurtigt modemet må down- og uploade.

Fra : NoOne

Dato : 24-11-04 13:50

ok ... det vil sige at man kan godt tweeke sit modem .... hvis man
sætter en TFPT server op .... med en anden konfiguration ?

RaZoR

Fra : Lars Angus Lyons

Dato : 11-12-04 18:33

NoOne wrote:
> ok ... det vil sige at man kan godt tweeke sit modem .... hvis man
> sætter en TFPT server op .... med en anden konfiguration ?

> [...]
Eftersom CMTS'en ( den store router i den anden ende ) i et kabelnet
bestemmer ( læs evt. beskrivelsen af DocSis ) kan du sårn set tweake dit
modem fra nu og til påske

Alle pakker der kommer ud af dit modem har bedt om lov til at blive
sendt - hos CMTS'en, som ikke kender noget som helst til at dit modem
mener at der har platinum-status, og følgelig behandler dig som du har
betalt for,- hvis du er heldig !

Skulle CMTS'en bestemme sig for at dit modem har været uartigt sender
den bare en besked til dit modem om at finde en anden frekvens at
"larme" på, og så begynder dit modem stille og roligt at afsøge hele
båndet for en mere venligt-sindet router - sikkert uden held.

Iøvrigt kan jeg for god ordens skyld lige bemærke at den slags opførsel
fra et modem vil blive logget på en server et sted, og formodentlig vil
der tændes et lille orange lys på en skærm.

Kort sagt hvis man vil have mere båndbredde - så køber man det !