Codegen kabinet og ASRock bundkort
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-11-04 10:29

Efter at have læst en f*nd*ns masse ting og sager, og blive mere og mere
snotforvirret og frustreret, så konstaterer jeg at det muligvis kan være
min PSU den er gal med, jvf. tråden "Er det PSU'en ?"

Så hvis jeg nu skal til at købe en ny PSU, hvad i dælen skal man så have
fat i, når nu man er på et budget (der allerede er overskredet ?

Systemet består af:

Bundkort   ASRock K7VT6
CPU      AMD Athlon XP 3000+ (FSB400)
Køler      ----- Kan jeg ikke huske, og sidder pt. på arbejde -----
Ram      512MB Kingston Value FSB400
Grafikkort   Palit Daytona Ti4200 8x 128MB
Lydkort      Soundblaster Live 5.1
HD1      Seagate Barracuda 80Gb ATA-100
HD2      Maxtor Bigfoot 6,4Gb
CD-brænder   Lite-On
DVD      LG
Floppy      ?

SÅ skulle der vist ikke være mere, der er ikke nogen kabinetblæsere
eller lignende.

Men kan simpelthent ikke finde ud af hvordan jeg regner ud, eller bare
nogenlunde finder ud af, hvor meget strøm jeg skal bruge.

Har kunnet finde ud af følgende på CPU'en:

   Vcc_core         1,65V
   Working state Co   Max   41,4A
            Typical   32,5A
   Stop Grant S1      Max.   12,1A
            Typical    7,2A
   Thermal Power      Max.   68,3W
            Typical   53,7W

Men hvad kan jeg bruge ovenstående til?
Der tales jo om 1,5V, 5V, 12V, +/- og hvad ved jeg, men det står der jo
ikke noget om?

Har ikke kunnet finde ud af noget på grafikkortet - Der står intet på
pakken, og kan slet ikke finde produktet mere på Palits hjemmeside.

Harddiske og øvrige drev står (vel) på drevene, så det burde jeg kunne
finde ud af
Men resten?
Og kan jeg ikke finde ud af resten, så er det da ikke til at finde ud af
hvor meget spænding (er det ikke det?) der skal være på PSU'en?
Og derved hvilke PSU'er der er mulige indkøb.

Forudsat naturligvis, at det i det hele taget er min PSU der er problemet.

For fanden da hvor er jeg frustreret, forvirret, bombet og alt muligt
efterhånden

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-11-04 08:53

CPU'en bruger max 41.4A@1.65V. CPU'en sidder typisk på 12V, så det
giver ca. 6A@12V - læg lidt til som flg. af tab ~ 8A.

> Der tales jo om 1,5V, 5V, 12V, +/- og hvad ved jeg, men det står der
> jo ikke noget om?

Du kigger på de dele du har i din PC.

> Har ikke kunnet finde ud af noget på grafikkortet - Der står intet på
> pakken, og kan slet ikke finde produktet mere på Palits hjemmeside.

Det sidder på enten 3.3V eller 5V. Også dér er der en strømforsyning på
bundkortet (typisk en switchmode), så max 12A@3.3V til det.

> Harddiske og øvrige drev står (vel) på drevene, så det burde jeg
> kunne finde ud af

Harddiske forbruger ca. 1A på 12V og ditto på 5V. CD-drev, ca. det
halve.

> Men resten?

Det bliver et velkvalificeret gæt på denne tid af døgnet.

Regn med et par ampere til 5V og 3.3V.

> Og kan jeg ikke finde ud af resten, så er det da ikke til at finde ud
> af hvor meget spænding (er det ikke det?) der skal være på PSU'en?

Spændingerne har alle PSU'erne, indtil de bliver overbelastning. Da
stiger strømtrækket nemlig over det niveau som PSU'en kan levere og så
siger Ohm's Lov at så må spændingen falde (den ohm'ske belastning er
nemlig konstant).

> Og derved hvilke PSU'er der er mulige indkøb.

Du skal bruge en PSU der kan levere:

3.3V: 15-20A
5V: 20-25A
12: 6-10A

> Forudsat naturligvis, at det i det hele taget er min PSU der er
> problemet.

Meget kunne tyde på det. Din PSU er garanteret ikke gearet til at
trække en Barton.

> For fanden da hvor er jeg frustreret, forvirret, bombet og alt muligt
> efterhånden

Jeg kender det...

Selv har jeg en NorthQ NQ 4001. Den kostede 399,- hos den lokale
hardwarepusher. Den trækker min Barton 2500+, mine 3 harddiske, mit GF4
og min DVD-brænder uden at kny. Den er samtidig støjsvag og så er den
blevet anbefalet af professionelle IT-folk på en større dansk
industrivirksomhed...

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-11-04 09:40

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det sidder på enten 3.3V eller 5V. Også dér er der en strømforsyning på
> bundkortet (typisk en switchmode), så max 12A@3.3V til det.

Når du skriver noget med 3.3V i forbindelse med grafikkortet, så får jeg
altså dårlig mave
Ifølge et mærkat på M/B, så må man ikke bruge et 3.3V grafikkort i AGP
porten - Det skulle kunne ødelægge M/B.
Da jeg købte delene (M/B, CPU, blæser, ram) spurgte jeg om det kunne
køre et Ti4200 grafikkort (da jeg kunne huske at have læst omkring M/B's
der ikke vil have 3.3V grafikkort i AGP), og fik at vide det var helt fint.
en det passer så måske overhovedet ikke?

> Du skal bruge en PSU der kan levere:
>
> 3.3V: 15-20A
> 5V: 20-25A
> 12: 6-10A

Det burde min PSU altså kunne, vel endda uden at overanstrenge sig, og
stadigvæk have power tilbage.
Ifølge PSU'en, en Chieftec model HPC-360-202, købe for vel en 4-5 år
siden, leverer den;

   +5V      35A
   +3.3V      28A   Tilsammen 202W
   +12V      17A   204W

Disse 3 må højest være 340W tilsammen.

Desuden leveres der;

   -5V      0,3A    1,5W
   -12V      0,8A    9,6W
   +5VSB      2A   10,0W

MAX LOAD 360W

> Meget kunne tyde på det. Din PSU er garanteret ikke gearet til at
> trække en Barton.

Jvf. ovenstående så burde den da kunne - Eller er der noget jeg overser?
Spørgsmålet er så, om den måske er "kørt ned"?

Efter hvad jeg kan se i en anden tråd, så kan man godt have en delvist
fungerende PSU, der således godt kan give lidt strøm, så f.eks. blæsere
kan køre og dioder kan lyse.
Men den er i stykker never-the-less og skal udskiftes.

Gad vide om det i det hele taget var mit gamle M/B der brændte sammen?!
Måske det i virkeligheden var min PSU der brændte delvis sammen?!

Men hvis det er tilfældet, så burde den vel også nu lugte brændt - For
det var hvad der gjorde da mit gamle system "røg ned".

Men måske røg PSU'en også (delvist), da(hvis) mit gamle M/B brændte af?!

Hmmm ..... Må vist prøve om jeg kan bruge min gamle PSU (eller er den
røget ud da vi flyttede?????!!!!!)

Har jo ikke lyst til at bruge mere af mit allerede overskredne budget på
en ny PSU, hvis det alligevel ikke er PSU'en den er gal med.

Men bliver nok ikke lige nu, skal ned og sove for jeg skal sgu' snart op
igen

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 10:24

Jan Allan Andersen wrote:

> Når du skriver noget med 3.3V i forbindelse med grafikkortet, så får

Læs nu hvad jeg skriver

> og stadigvæk have power tilbage. Ifølge PSU'en, en Chieftec model
> HPC-360-202, købe for vel en 4-5 år siden, leverer den;

Siden den er så gammel, så er den _slidt_ op. Elektrolytkondensatorer
holder ikke længe i switchmode-omgivelser. De høje switch-frekvenser
opvarmer dem, så de tørrer ud.

> Jvf. ovenstående så burde den da kunne - Eller er der noget jeg
> overser? Spørgsmålet er så, om den måske er "kørt ned"?

Du overser alderen

> Gad vide om det i det hele taget var mit gamle M/B der brændte
> sammen?! Måske det i virkeligheden var min PSU der brændte delvis
> sammen?!

Det kunne godt tænkes. Har du smidt det gamle ud?
Hvis ikke, så er der næsten til en ekstra maskine, så hele familien
ikke er afhængig af den samme...

> Men hvis det er tilfældet, så burde den vel også nu lugte brændt -

Nej. Den er slidt op, den er ikke brændt af.

> For det var hvad der gjorde da mit gamle system "røg ned".

Prøv at lugte til de gamle stumper. Stik næsen _helt ned_ og snus. Det
er gængs fejlfindingsteknik, når øjnene ikke kan overskue det

> Men måske røg PSU'en også (delvist), da(hvis) mit gamle M/B brændte
> af?!

Svært at sige.

Har du prøvet at måle spændingerne fra de PSU, når systemet er "startet
op"?

> Hmmm ..... Må vist prøve om jeg kan bruge min gamle PSU (eller er den
> røget ud da vi flyttede?????!!!!!)

Den er sikkert også for slidt.

> Har jo ikke lyst til at bruge mere af mit allerede overskredne budget
> på en ny PSU, hvis det alligevel ikke er PSU'en den er gal med.

Jeg havde en del kvaler i forsommeren og jeg endte med at købe en ny
PSU, for så var jeg sikker på at fejlen ikke lå dér og ikke kom til at
ligge dér.

Det er noget at det bedste jeg har gjort ved min PC i år (det
overstiger skiftet fra Duron 1400 til Barton 2500+).

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 24-11-04 14:35

Jesper G. Poulsen wrote:

> Læs nu hvad jeg skriver

Ja, ved det godt, liver bare forskrækket når der står sådan noget

> Siden den er så gammel, så er den _slidt_ op. Elektrolytkondensatorer
> holder ikke længe i switchmode-omgivelser. De høje switch-frekvenser
> opvarmer dem, så de tørrer ud.

Det var måske en smule overdrevent med alderen
Omkring 3½ år passer nok bedre - Mener at kune huske den blev købt i maj
2001.
Men derfor kan den måske stadigvæk være slidt ned?

Synes bare det er underligt sådan en PSU ikke skulle kunne holde bedre.
Jeg mener, de høje switch-frekvenser du taler om, kan jo lis'som ikke
komme som en overraskelse for producenten af PSU'en.

> Du overser alderen

Ja

> Det kunne godt tænkes. Har du smidt det gamle ud?
> Hvis ikke, så er der næsten til en ekstra maskine, så hele familien
> ikke er afhængig af den samme...

Nej, det har jeg ikke

> Prøv at lugte til de gamle stumper. Stik næsen _helt ned_ og snus. Det
> er gængs fejlfindingsteknik, når øjnene ikke kan overskue det

Hmmm - Synes nu ikke PSU'en på nogen måder lugter brændt - På den anden
side, det synes jeg så heller ikke at M/B gør.

> Har du prøvet at måle spændingerne fra de PSU, når systemet er "startet
> op"?

Det kræver vel noget special måleudstyr eller lignende?
Sådan noget er jeg slet ikke i besiddelse af.

> Den er sikkert også for slidt.

Den blev nu kun brugt i et par år. Til gengæld er det en Codegen ting,
så den er måske nok heller ikke særlig holdbar

> Jeg havde en del kvaler i forsommeren og jeg endte med at købe en ny
> PSU, for så var jeg sikker på at fejlen ikke lå dér og ikke kom til at
> ligge dér.

Det kan da også være det ender med at blive en ny PSU.
Har bare én gang før købt en ny PSU (Chieftec'en) fordi jeg havde et
problem nogen mente kunne være pga. manglende power i systemet - Det
hjalp bare ikke på mit problem.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 15:25

Jan Allan Andersen wrote:

> bedre. Jeg mener, de høje switch-frekvenser du taler om, kan jo
> lis'som ikke komme som en overraskelse for producenten af PSU'en.

Nej, og derfor anvender man komponenter med ekstra lang holdbarhed. Og
selvom man tager højde for disse faktorer, så kan man sagtens få en
sending dårlige komponenter. ECS havde en række problemer med lytterne
på visse udgaver af K7S5A.

> Hmmm - Synes nu ikke PSU'en på nogen måder lugter brændt - På den
> anden side, det synes jeg så heller ikke at M/B gør.

Hmmm... :-/

> Det kræver vel noget special måleudstyr eller lignende?

Et voltmeter til 50-100,- er rigeligt til at danne et billede af
situationen. Der behøver ikke at stå Fluke på det

Hmmm...

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 24-11-04 21:30

Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
> selvom man tager højde for disse faktorer, så kan man sagtens få en
> sending dårlige komponenter. ECS havde en række problemer med lytterne

Hæ, det var jo lige netop den type mit gamle bundkort var.

> Et voltmeter til 50-100,- er rigeligt til at danne et billede af
> situationen. Der behøver ikke at stå Fluke på det

Aner ikke hvad Fluke er - Men går ud fra at det er et eller andet
mærkevarenavn indenfor den slags udstyr
Tjae, måske burde man anskaffe sig sådan et, det kan vel også komme
handy i andre situationer går jeg ud fra.

> Hmmm...

Bliver nok en ny PSU alligevel

Havde helt tilfældigt i e helt anden forbindelse en EDB gut på besøg her
til aften, og selvom det jo slet ikke var derfor han var her, "kaprede"
jeg ham straks jeg havde mulighed for det
Han kiggede på alt muligt, vi prøvede at skifte FSB på bundkortet, tog
ram ud o.a., men lige lidt kunne han få ud af det.
Så tog han et kig på mit gamle ECS bundkort, og så straks at nogle
rør-lignende ting (kondensator?) så mærkelige ud - Toppen buede opad på
en del af dem, og det sagde han sansynligvis skyldtes noget forkert
strøm. Så lagde han mærke til en lille (kondensator?)chip i nærheden,
den var "skubbet" ud af plads og et eller andet (spørg mig ikke om hvad)
på den ene side af den var helt blå. Det sagde han faktisk uden tvivl
skyldtes at den havde modtaget noget forkert strøm, eller spænding eller
hvad det nu var (jeg aner og fatter ikke en dyt af den slags), og derfor
sagde han det var det mere end overvejdende sansynligt, at det er
PSU'en den er gal med.
Og han ville i hvert fald anbefale mig, at jeg ikke mere prøvede at få
liv i mit system med den PSU - Han ville i hvert fald ikke gøre det hvis
han var mig.

Så jeg tror nok jeg alligevel satser på at få en ny PSU

Men du, og også andre der har svaret mig, skal herved have mange tak for
jeres svar og tålmodighed.

Mvh. Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 23:45

Jan Allan Andersen wrote:

> Hæ, det var jo lige netop den type mit gamle bundkort var.

Buler lytterne ud i toppen?

> Aner ikke hvad Fluke er - Men går ud fra at det er et eller andet
> mærkevarenavn indenfor den slags udstyr Tjae, måske burde man

Det er det ypperste indenfor den slags udstyr (svarer til DeWalt
indenfor elektrisk håndværktøj)

> anskaffe sig sådan et, det kan vel også komme handy i andre
> situationer går jeg ud fra.

Harald Nyborg og THansen har modeller som "almindelige" mennesker også
har råd til

> gamle ECS bundkort, og så straks at nogle rør-lignende ting
> (kondensator?) så mærkelige ud - Toppen buede opad på en del af dem,

Dét er fejlen.

> og det sagde han sansynligvis skyldtes noget forkert strøm. Så lagde

Og dét er noget sludder

Fejlen skyldes for dårlige komponeneter.

> den ene side af den var helt blå. Det sagde han faktisk uden tvivl
> skyldtes at den havde modtaget noget forkert strøm, eller spænding

Lyder som noget sludder i mine ører...

> og derfor sagde han det var det mere end overvejdende sansynligt,
> at det er PSU'en den er gal med. Og han ville i hvert fald anbefale

Jeg vil vove den påstand at bundkortet har ødelagt PSU'en.

> Men du, og også andre der har svaret mig, skal herved have mange tak
> for jeres svar og tålmodighed.

Velbekomme - en dag hjælper du mig nok med et aller andet

Jesper G. Poulsen