Varme fødder...?
Fra : Morten Holst

Dato : 23-11-04 02:34

Hej NG

Der er ikke meget gang i den herinde hva :)

Jeg ville høre om der er nogen herinde der har gode råd til hvordan man kan
holde varmen på fødderne.

Det er ikke noget problem på resten af kroppen... men fødderne bliver så
kolde at man næsten får lyst til at afbryde jagten (Og det skulle man jo
nødig)

Derfor er jeg åben for alle gode forslag.

På forhånd tak.

Morten Holst

Fra : Kito

Dato : 23-11-04 07:28

Jeg har ikke selv prøvet dem, men jeg har set der findes nogle puder som kan
udvikle varme ved en kemisk reaktion. Nogle jeg kender har prøvet dem og de
virker. Prisen kender jeg ikke.

Vh
Poul

Fra : Aske

Dato : 25-11-04 20:46

Jeg har brugt radiatorsåler i flere år, de virker bare både på havjgt og
på rævejagt i sne, en havjagtdag er 7 - 8 timer og du har stadig tørre og
varme fødder hvad enten du bruger træsko, kondisko eller støvler.
De kan købes hos intersport og 3 sæt koster 49.95 kr

Fra : Morten Holst

Dato : 23-11-04 13:44

Er det mon dem her?

http://www.spejder-sport.dk/templates/Product_Variants.asp?ProductGuid=43247
3

Er der nogen der har erfaring med disse?

Morten Holst

Fra : Morten Holst

Dato : 23-11-04 13:52

HUSK at få 3-tallet men i ovenstående link:)

Morten Holst

Fra : JSC

Dato : 23-11-04 15:22

> [...]
>
> Det er ikke noget problem på resten af kroppen... men fødderne bliver så
> kolde at man næsten får lyst til at afbryde jagten (Og det skulle man jo

Neopren gummistøvler af god kvalitet og nogle gode sokker. Husk de skal ikke
være for små....

/Jørgen

Fra : Morten Holst

Dato : 23-11-04 18:15

Jeg ved ikke om støvler er at fortrække da det er jagt fra skydepram...

Nu bruger jeg et par alm. tennissokker og et par tykke uldsokker udover...
Og så selvfolgelig neopren waders men det er ikke nok.

Fra : Rene Knarhøj

Dato : 23-11-04 19:43

Prøv og bytte om på sokkerne det var et triks jeg fik af en svensker under
elgjagten iår og det virker helt utroligt altså først uld og så tennis og
husk ikke bruge de samme sokker to dage i træk jeg kan ikke sige hvorfor men
det virker bare.. Hilsen Festus Blans.

Fra : JSC-privat

Dato : 23-11-04 21:16

> [...]
>
> Nu bruger jeg et par alm. tennissokker og et par tykke uldsokker udover...
> Og så selvfolgelig neopren waders men det er ikke nok.

Når det er i skydepram ville jeg da mene at neoprenwaders var noget af det
bedste, da det "lukker" helt mellem bukser og støvler.

Et alternativ er disse canadiske vinterstøvler der fås under mange navne
f.eks Sorel - De er suverænt varme, men ikke så gode at gå i, hvilket ikke
betyder så meget i en pram.

Gå efter så store støvler at du faktisk har fornemmelsen af, at du kan
bevæge tæerne i dem.

Man bør/må aldrig have bomuld inderst på fødder/krop. Bomuld holder på
fugten og bliver koldt. Enten uld eller noget syntetisk inderst.

/Jørgen

Fra : Morten Holst

Dato : 23-11-04 20:36

Du mener altså at det skulle virke det jeg bruger nu?

Det er altså bare rækkefølgen der er gal :) Hva fa´n det er et forsøg
værd.

Morten Holst

Fra : lars

Dato : 24-11-04 14:00

hvoefor bruger du ikke neopren vaders ??

Fra : Tobester

Dato : 24-11-04 15:45

Jeg møgfryser osse mine fødder i mine neoprenwaders i prammen. Jeg har
fundet ud af, at det er fordi støvlen er smal på en dum måde om fødderne, så
det lukker for blodcirculationen = fryse! Jeg skubber støvler 5 cm. af
fødderne. Sådan kan man selvfølgelig ikke gå, men det gør jo ikke noget inde
i prammen.

De gyldne sokråd er allerede nævnt: Uld elign. inderst og gerne osse yderst.
Undgå bomuld (helt, min erfaring). Skift/vask sokkerne ofte.
Generelt er uld et uovertruffent stof, hvad angår varmekavliteter. Det
varmer osse, når det er vådt, i modsætning til det meste syntetiske. Men det
kradser......

K og B

Tobester

Fra : Morten Holst

Dato : 28-11-04 12:10

Så kom jeg afsted på jagt efter jeg skrev indlæget.
Jeg må tilstå at problemet er løst.2 par uldsokker af ren uld og et par
skridtstøvler var løsningen.

Jeg frøs overhovedet ikke på fødderne... Så jeg vil sige 1000 tak for de
gode råd.

Desværre blev det ikke til mere end en gråand og så fandt jeg en troldand
der var gået i et par ulovlige garn. Det ligger i øjeblikket i en lille
bunke halm nede i stalden men en skål vand og en skål hvede/havregryn/valset
havre så den kan komme til hægterne igen.

Morten Holst