Athlon 64
Fra : Lasse Dalegaard

Dato : 22-11-04 20:45

Hej!

Jeg overvejer at købe en server, men er lidt i tvivl om at en Athlon 64
er bagud kompatibel med de "almindelige" x86'ere? Regner med at bruge
Gentoo Linux hvis det betyder noget. Men der skulle ikke lige være en
der kunne afklare om det er kompatibelt. Vild jo nødigt købe en Athlon
64 samt et motherboard hvis det ikke er bagud kompatibelt, så jeg ikke
kan køre de mest almindelige server applikationer. På forhånd tak.

MVH.
Lasse Dalegaard

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 22-11-04 22:59

Det kommer meget an på, hvilken software du påtænker at bruge.

Det meste OS software er testet i 64 bit mode (solaris, HP-UX osv).

Hvis det er closed source, så skal det portes. Hvis det er open source
kan du givetvis nøjes med at compile softwaren på den nye platform.

mvh

Nikolaj

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-11-04 23:46

Lasse Dalegaard wrote:

> Hej!
>
> Jeg overvejer at købe en server, men er lidt i tvivl om at en Athlon 64
> er bagud kompatibel med de "almindelige" x86'ere?

AMD 64 kan køre i en række forskellige modes. Den kan køre
i alle de modes, som almindelige x86'ere kan køre i. Desuden
kan den køre i en ny 64 bits mode (hvis korrekte navn jeg
ikke lige kan huske). De gamle modes er kompatible, det vil
sige at man kan køre et gammelt OS, og alt fungerer som
hidtil. Man får bare ikke ret meget glæde af sine nye CPU
hvis man gør det.

Et 64 bits OS til AMD 64 kører i den nye mode. Her kan dine
user mode programmer køre som enten 16, 32 eller 64 bits
kode. I 16 og 32 bits kode er den nye mode kompatibel med
protected mode som man kender den fra 386 og fremefter.
Kører man 64 bits user mode er der adgang til flere general
purpose registre, så kode kompileret til at udnytte det
burde være hurtigere. Til gengæld kan 64 bits kode ikke
gøre brug af segmentering, men det er alligevel ikke noget
som Linux har gjort væsentlig brug af i de sidste tusinde
versioner.

Ud over segmentering er der en anden ting, som er fjernet
fra den nye mode, det er virtual 86 mode. Det betyder, at
du skal ikke regne med at få DOS programmer til at køre
under en 64 bits kerne. Men alle 32 bits programmer burde
fungere uden ændringer på din nye kerne, det er naturligvis
under forbehold for fejl i kernen.

> Regner med at bruge
> Gentoo Linux hvis det betyder noget.

Det betyder vel at alle dine programmer bliver compileret
til AMD 64, så der skulle ikke være nogen is på koen. Jeg
håber du har prøvet at sætte Gentoo op før.

--
Kasper Dupont

Fra : Lasse Dalegaard

Dato : 23-11-04 13:30

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> til AMD 64, så der skulle ikke være nogen is på koen. Jeg
> håber du har prøvet at sætte Gentoo op før.

Mange mange tak for hjælpen...

Med hensyn til om jeg har sat Gentoo op før, kan jeg fortælle at det har
jeg, så det burde ikke være noget problem. Endnu engang, tak for hjælpen.

MVH.
Lasse Dalegaard