Nikons programmer - hvilken CPU er bedst
Fra : Steen

Dato : 22-11-04 19:56

Hejsa

Jeg har en Athlon XP2200+ (1,8 GHz), og jeg synes at PictureProject kører
besynderligt langsomt. I forhold til andre programmer er den længe om at
gemme en .jpg i samme størrelse.

Et par af mine kolleger kører Pentium, og synes at PictureProject kører OK.

Kan det tænkes, at Nikons programmer er kodet, så de kører bedre på en
Pentium end på en Athlon?

--
/Steen

Fra : Thomas G

Dato : 22-11-04 20:15

> [...]
> OK.
>
> Kan det tænkes, at Nikons programmer er kodet, så de kører bedre på en

Det kan også være at hans Pentium er meget hurtigere end din Athlon (ikke
fordi det er en Pentium men bare fordi den nu er hurtigere).
Det kan også være at han bare har en anden holdning til hvad der er langsomt
(tag tid på en specifik opgave for at vurderer om norget er langsomt ... med
mindre du sidder ved siden af og rent faktisk kan vurderer om det går
hurtigere).
Det kan også være at programmet kræver mere RAM og ahn har mere end dig ...
osv ...

Du kan nok se at der mangler en del oplysninger for at man kan give et
fornuftigt svar

mvh Thomas G

p.s. dfet kan selvfølgelig også være at sandheden er at netop dette program
er optimeret til en Pentium

p.p.s Hvilken Pentium er det ?

Fra : Steen

Dato : 22-11-04 20:22

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> p.p.s Hvilken Pentium er det ?

Jeg ved godt, at det er en fornemmelsessag, og det er subjektive udsagn.

Jeg har 1GB ram, og den ene kollega har en 3.0GHz og den anden en 1.4GHz
Pentium. Så jeg ved godt, at det er svært at sammenligne.

/Steen

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-11-04 20:23

Steen wrote:
> [...]
> kører OK.
> Kan det tænkes, at Nikons programmer er kodet, så de kører bedre på en
Det er ikke utænkeligt - men langt mere sandsynligt er det, at det er et
spørgsmål om mængden af RAM. Da jeg havde ½ GB RAM tog det omkring et minut
at køre en speciel action i Photoshop, da jeg opgraderede til 1½ GB RAM tog
det omkring et halvt minut. Til billedbehandling er store mængder RAM
lykken.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Anders F

Dato : 23-11-04 13:25

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Det er ikke utænkeligt

På den anden side heller ikke særligt sandsynligt... Jeg tror "bare" det er
subjektivt og at kollegernes tærskel/cpuhastighed er større

Mvh.
Anders

> [...]
> modspil, og det får jeg kun sjældent, løsningen er så, at jeg samtidigt
> deltager i en 3-4 debatter." - Niels Riis Ebbesen

He, jeg fik mig også den onde griner da jeg så den første gang i fritid.foto

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 22-11-04 23:06

Steen skrev:
> Jeg har en Athlon XP2200+ (1,8 GHz), og jeg synes at PictureProject kører
> besynderligt langsomt. I forhold til andre programmer er den længe om at
> gemme en .jpg i samme størrelse.

Nu ved jeg ikke hvor let PictureProjects installation kan "gå i stykker",
men det hænder en gang i mellem i Windows at programmer, som opfører sig
"mærkeligt", kan fikses op med en reinstallation (evt. gennem Tilføj/Fjern
programmer i kontrolpanelet, hvor man i visse programmer har mulighed for at
vælge "reparer").

> Et par af mine kolleger kører Pentium, og synes at PictureProject kører
OK.

Pentium med eller uden hyperthreading? (Hvor hvor hver CPU emulerer to
CPU'er.)

> Kan det tænkes, at Nikons programmer er kodet, så de kører bedre på en
> Pentium end på en Athlon?

Det KAN jo også være noget personligt (lad os nu se... Steen - hele TO
e'er - så kører vi langsomt).

Hvad med at få fat på et CPU-benchmark program - eller rettere et
computer-benchmark program?
Det vil nemlig være rigtig interessant at checke hastigheden på CPU,
systembus, RAM og disk, og så sammenligne disse resultater med hvor hurtigt
en given opgave tager i PictureProject. Hvis du er heldig, kan du ud af
testresultaterne på de tre computere, kunne udlede hvilke enheder som har
størst betydning for PictureProjects performance. Mængden af RAM i og for
sig kun betydning, hvis der er for lidt af den (overvåg mængden af fri
memory i task manager under en opgave).

-------
Tomas

Fra : Peter Hansen

Dato : 23-11-04 11:23

Ser lige debatten her.
Om det er en Atlon, eller pentium 4 er underordnet, når det kun drejer sig
om Fotoredigering. Det vigtigste er, at du har mange ram helst 1gb, så
skulle det køre. Sagt på en anden måde, billedredigering kræver ikke den
mest moderne og største Pcer, men mange ram.
Hilsen
Peter