Husdyr og børn, allergi
Fra : dpl

Dato : 22-11-04 19:44

Hejsa
Er ikke så aktiv herinde for tiden, men det kniber med tiden mellem dyr,
plejestation og nåh jo, så lige et fuldtidsjob i "fritiden". *smil* Men
jeg læser stadig langt de fleste indlæg...

Efterhånden kan jeg ikke snyde nogen mere, maven vokser, og de fleste
kan se, at vi venter det første menneskebarn her i huset. Om alt går
vel, skulle det gerne ankomme i starten af marts. *smil*

Og hermed melder problemet sig, for jeg har efterhånden fået utallige
kommentarer om vores hunde og katte. "Hundene skal vel bo ude så?",
"Kattene, dem skal I da af med ikke??", "Hvor skal dyrene hen?", og
sågar en enkelt "Kan kattene komme et andet sted hen, eller skal de
aflives???".

NEJ! Vores hunde skal ingen steder hen, de bor her, og det skal de sku'
da blive ved med! Og ja, hvem kan dog være i tvivl om, at det også
gælder vores elskede katte!!? Er det virkeligt så umuligt at have små
børn og dyr i samme hus? Eller har folk ret, når de antyder at der
nærmest er 100% garanti for at barnet bliver allergiker, astmatiker osv.
osv..? Visse folk kan virkelig få mig til at føle mig som verdens
absolut dårligste mor, og så er barnet ikke engang født endnu!?

Selvfølgelig tager vi vores forholdsregler. Ingen dyr i børneværelse,
badeværelse, soveværelse. Hundene er vi allerede ved at vænne til at
være mere ude, og kattene elsker jo alligevel deres løbegård. Vi har
ikke tæpper på gulvene, og lufter til og ofte og grundigt ud. Godtnok
har vi mange dyr i et lille hus, i alt 147 kg talte vi op i går
(*grin*), men er der ikke nogle søde mennesker herinde, der kan fortælle
lidt om hvordan de har jongleret husdyr og familieforøgelse uden at
aflive hverken børn eller dyr??

Venlig hilsen Dorthe,
- ejer af to sofa-hunde, 3 udekatte og 5 inde/løbegårdskatte...

Fra : Elwarth

Dato : 22-11-04 19:52

Hej Dorthe
Nu har jeg godt nok ikke selv børn, men alligevel...
Lad være med at lytte til sådan en gang vrøvl!!!!
Der er faktisk undersøgelser, der viser, at hvis børn vokser op med MIN. 2
dyr i huset, så har de betydeligt MINDRE risiko for at udvikle allergi (og
nej, jeg har desværre ikke lige et link )
Så lad du bare dine dyr blive boende, også indendørs.

Venligst
Dorthe

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-11-04 19:53

Hej Dorthe

*G* velkommen i klubben af verdens dårligste mødre

Tænk jeg troede faktisk at folk var blevet klogere siden
jeg havde småbørn. Ingen af mine 4 unger har taget
skade af at vokse op med dyr, der er faktisk lavet en undersøgelse der
vidste det stik modsatte, jeg vil prøve at grave lidt i pc og papirer og se
om jeg kan finde den.

Ps. ja jeg er helt sikker på at mine unger ikke har taget skade af dyrene,
det _må_ ha' en anden årsag, at de er som der er.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 22-11-04 21:04

> [...]
> osv..? Visse folk kan virkelig få mig til at føle mig som verdens
> absolut dårligste mor, og så er barnet ikke engang født endnu!?

Hej
Du kan være helt rolig......jeg har haft kat begge de gange jeg har
været gravid og der er ingen af mine børn der har allergi. Jeg er selv
vokset op på en bondegård med mange dyr.....hund og katte indendørs og
de større dyr ude i stalden, hverken jeg eller mine søskende havde nogen
problemer med allergi.....sjovt nok er der et par stykker af dem som har
fået allergi nu....og det er dem uden kæledyr
Så behold du bare alle dine dyr......så gør du dit barn en tjeneste.

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-04 21:21

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Efterhånden kan jeg ikke snyde nogen mere, maven vokser, og de fleste
> kan se, at vi venter det første menneskebarn her i huset. Om alt går
> vel, skulle det gerne ankomme i starten af marts. *smil*

Hjertelig tillykke med den kommende familieforøgelse

> [...]
> "Kattene, dem skal I da af med ikke??", "Hvor skal dyrene hen?", og
> sågar en enkelt "Kan kattene komme et andet sted hen, eller skal de

Er ret forbavset over, at folk stadig kommer med den slags kommentarer.
Vi blev tudet ørene fulde med det samme vrøvl, da vi ventede vores første
barn, for snart 12 år siden:
Både fugl, kat og hund var forkert, at have i huset sammen med en baby, der
helt sikkert ville ende med, at blive multiallergiker.
Ingen af vores tre børn har allergi i dag.

Du skal ikke lytte til folks vrøvl, men bare tage det stille og roligt og
lade barn og dyr være sammen.
Jeg har også senere hørt om den undersøgelse, som Marianne og Dorthe nævner,
der faktisk siger noget med, at børn der er vokset op sammen med dyr og i et
hjem, hvor der godt kan være lidt støv rundt om i krogene ( vi snakker nok
ikke "rent hjem " beskidt , har mindre tilbøjelighed til at udvikle
allergi.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-11-04 22:23

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message
-sakse-
> [...]
> hjem, hvor der godt kan være lidt støv rundt om i krogene ( vi snakker nok
> ikke "rent hjem " beskidt , har mindre tilbøjelighed til at udvikle

Hejsa Buffy.

Helt enig.
Jeg er vokset op i et dyreglad hjem, hvor der både var diverse fugle (-
diverse parakitter og andre "næbdyr", samt høns), fisk, gnavere, katte og
gøjer (- nej, gøjer er ikke fugle, de er "gøjer"! ) , og den eneste
allergi jeg har, er græspollenallergi! (!) (- hvis altså man liiiige ser
bort fra mine andre 'allergier': Folkedans, suppe, lever og Dansk
Folkeantipati!)
Så det med at det skulle give allergi at vokse op i et hjem med dyr er noget
forp..æh, vrøvl!
At det så muligvis kan få en allergi til at bryde ud, der bare ligger og
venter på den 'rette lejlighed' vil jeg så absolut ikke udelukke, men at det
skulle forårsage det - man har sine tvivl.

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 23-11-04 01:45

"Aragorn Elessar" <aragorn@wellesK75.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> allergi jeg har, er græspollenallergi! (!) (- hvis altså man liiiige ser
> bort fra mine andre 'allergier': Folkedans, suppe, lever og Dansk

Loooooooooool nu ved jeg hvad der er i vejen med mig! Det er da selvfølgelig
allergi overfor folkedans... synes nok jeg begynder at nyse så voldsomt hver
gang jeg går forbi forsamlingshuset onsdag aften )) eller er det mon
banko-allergi?

> Så det med at det skulle give allergi at vokse op i et hjem med dyr er
> noget
> forp..æh, vrøvl!

Jeg kunne ikke være mere enig.
Det er SUNDT for børn at vokse op med dyr i hjemmet, og lære noget om
ansvarligt dyrehold fra de er helt små.
Det er den eneste måde (udover at holde kattene indendørs) hvorpå vi kan
komme de mange kattemishandlinger til livs.

Ja, det tror jeg du har ret i.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-11-04 22:44

Jeg vidste, at det engang var omtale af en doktordisputats om netop det
- som viste, at det tværtimod forebyggede allergi at børn ikke blev
holdt væk fra dyr. Selve artiklen kunne jeg ikke finde et link til, men
derimod til tråden fra dengang:

http://makeashorterlink.com/?N3A7328D9

Måske det kan lede dig på sporet
Og til lykke med familie-forøgelsen!

--
Knus fra Ann R

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-11-04 00:09

dpl wrote:
> [...]
> (*grin*), men er der ikke nogle søde mennesker herinde, der kan
> fortælle lidt om hvordan de har jongleret husdyr og familieforøgelse

Først tillykke med familieforøgelsen ;)

dernæst........

flaaaaaaaaaaaaaaah*G*

det er KUN ingnorante, allergikere og antidyremenesker der stadig tror at
det giver allergi at have dyr...

jeg fandt lige lidt materiale til dig ;)

Fra rødovre apotek:Er dit barn disponeret, d.v.s. hvis forældre eller
søskende har eller har haft allergi, er det specielt vigtigt at undgå at
udsætte barnet for faktorer, som kan provokere allergi i de første
levemåneder. Det gør du bedst ved at:
Amme fuldt de første 4 levemåneder, gerne længere
Undgå at ryge så længe du ammer
Undgå at dit barn udsættes for passiv rygning
Undgå at dit barn udsættes for kæledyr med pels
Give dit barn et godt indeklima

(bemærk der står "er dit barn disponeret")

lidt links:
http://www.farmorogborn.dk/artikler/artikel.asp?id=65
http://www.kvinde.finfo.dk/brevkasse/index.tkl?show-brev=/boern/_brevkasse/Min-kone-skal-snart-foede-og-vi-har-2-katte.xml
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/allergikaeledyr.htm
http://www.sitecenter.dk/anettemartinussen/allerginyt/
http://www.jalbert.dk/info.htm

Og sidst men ikke mindst..... den artikel folk snakker om ;)

http://www.mcg.edu/news/2002NewsRel/ownby.html

Citat: Children who grow up with dogs and cats in the home have a
significantly reduced risk of developing common allergies- some by 50
percent or more - a surprising finding resulting from a study following
hundreds of children from birth to nearly age 7.

et anden engelsk sproget site
http://www.21stcenturycares.org/allergies.htm
citat: 5 STUDIES SHOW THAT THIS CLEARLY DECREASES YOURS AND YOUR CHILDREN'S
CHANCES OF FUTURE ALLERGIES - CAN EVEN CURE EXISTING ONES.

så mit bud.... behold bare jeres elskede dyr.... men vær opmærksom
(naturligvis) på symptomer fra barnet ;)
--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : karsten & Pia

Dato : 23-11-04 09:05

> (bemærk der står "er dit barn disponeret")

To af mine tre børn er allergisk disponeret, vi har 1 hund og to katte som
vi ikke har afskaffet af den grund, ingen af børnene har udviklet allergi,
og sundhedspl. sagde også da vi ventede første barn at de dyr man har skal
man ikke afskaffe, men man behøver jo ikke få nye til, og har man ingen dyr
skal man vente til barnet er større.

Men en god ting er ikke at have dyrerne i det rum som barnet skal sove i.

MVH Pia

Fra : maz

Dato : 23-11-04 16:58

karsten & Pia wrote:

> [...]
> nye til, og har man ingen dyr skal man vente til barnet er større.
>
> Men en god ting er ikke at have dyrerne i det rum som barnet skal

Fornuftigt. Og man kan sagtens have katte selvom ens barn er allergisk over
for katte - det afhænger helt af graden af allergi og hvilke symptomer det
giver. Og langtfra alle allergier bliver værre ved kontinuerlig omgang med
allergener. Det er meget individuelt

Fra : maz

Dato : 23-11-04 16:54

dpl wrote:
> Efterhånden kan jeg ikke snyde nogen mere, maven vokser, og de fleste
> kan se, at vi venter det første menneskebarn her i huset. Om alt går
> vel, skulle det gerne ankomme i starten af marts. *smil*
Tillykke :)

> [...]
> "Kattene, dem skal I da af med ikke??", "Hvor skal dyrene hen?", og
> sågar en enkelt "Kan kattene komme et andet sted hen, eller skal de
Sygeligt! Folk er syge i hovedet, når de kan komme med sådan nogle
kommentarer..

> [...]
> (*grin*), men er der ikke nogle søde mennesker herinde, der kan
> fortælle lidt om hvordan de har jongleret husdyr og familieforøgelse

Ro på, Dorthe. Børn dør ikke af at omgås dyr - heller ikke som små. :) Og
medmindre de er disponerede for allergi, så udvikler de færreste allergi af
at omgås dyr. Medmindre din baby til den tid får alvorlige vedvarende
allergisymptomer som astma, svær eksem, udslæt eller lignende, så kan du
tage det helt roligt. Og skulle det ske, så slå lige koldt vand i blodet
først - kan være at det er forbigående :)
Jeg er selv allergiker (ej medfødt, men udviklet) og fik som 16årig
katteallergi. Men det skyldtes IKKE at jeg er født og opvokset med katte og
har været udsat for katteallergener hele livet, men fordi jeg pga mangl.
modermælk ikke havde antistoffer nok og derfor i første omgang udviklede
pollenallergi..
Så ro på :)

Fra : Tournesol

Dato : 23-11-04 17:18

Hejsa

Tillykke med den voksende mave

Du har fået mange tilkende givelser, jeg vil endenlig bare fortælle at begge
mine børn er vokset op med dyr helt fra Fødslen af og mængden af dyr er ikke
bleve mindre med årene >fnis<

Begge mine børn har haft atsma som små men er på trods af at vi har fået
flere og flere dyr er de vokset fra det.

Jeg selv er vokset op med dyr og jeg har også atsma men der desværre ikke
vokset fra det .
Men dyrene er igen gene for mig det er pollen deri mod om sommeren.

Så jeg ville ikke lytte til de hønisser der siger dyr er skadelige !!!!

Knus Henriette.
--
Dk Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Tove

Dato : 23-11-04 18:23

Hej
Jeg tror heller ikke at børn bliver allergikere af at vokse op med diverse
dyr.

Der er dog lige at mens du er gravid, skal du passe på med kattebakker, hvis
I har sådanne, jeg mener at have læst at (som fanden læser biblen), at der
kan være en lille risiko for toxoplasmose, eller hvad man førhen kaldte
haresyge. Jeg ved ikke om det er rigtigt, og ret mig endelig hvis jeg er
gået galt i byen,

Held og lykke med familieforøgelsen.

mvh
Tove

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-11-04 21:54

On 2004-11-23 18:22:55 +0100, "Tove" <tvp@ingenmail.tele.dk> said:

> [...]
> biblen), at der kan være en lille risiko for toxoplasmose, eller hvad
> man førhen kaldte haresyge. Jeg ved ikke om det er rigtigt, og ret mig

Jo - hvis katten er udekat eller får råt kød - og hvis man bærer sig
meget uhygiejnisk ad med bakken. Hvis katten skulle være smittet (via
råt kød), udskiller den smitte i afføringen i en kort periode. Dog skal
afføringen ligge i et døgns tid i bakken, før det smitter. Og det
fordrer at katteejeren aldrig før har været i berøring med smitten, for
har man det, er man immun for livet. Ret mange af os er immune.
Men det er bestemt en god forholdsregel at bruge handsker og vaske
hænder grundigt v. tømning af bakken, hvis man har en kat der kan være
smittet. Samtidig skal man så passe endnu mere på med at skylle
grøntsager ordentligt og stege kødet helt igennem, for det er her de
fleste mennesker bliver smittet - ikke af katten

--
Knus fra Ann R

Fra : dpl

Dato : 25-11-04 15:10

Tove wrote:
> [...]
> at der kan være en lille risiko for toxoplasmose, eller hvad man førhen
> kaldte haresyge. Jeg ved ikke om det er rigtigt, og ret mig endelig hvis

Hej Tove
Du har helt ret, der er en lille chance for at få toxoplasmose fra
kattene. Nu bestyrer jeg også en vildtplejestation, og kontakten med
vilde pindsvin, fugle, mår, harer osv. er faktisk en endnu større
risiko. Derfor blev jeg tjekket før graviditeten, men var desværre
negativ, dvs. havde ikke været udsat for infektion, og havde derfor
heller ikke udviklet resistens. Lige inden fødslen regner jeg med at
blive tjekket igen, bare for at kunne slappe helt af og glemme det.

Har spurgt flere læger, og ingen kan mindes nogensinde at være stødt på
et tilfælde af toxoplasmose. Så selv om det sker, er det åbentbart
virkeligt sjældent. Min læge mente endda at når jeg nu ikke havde haft
det endnu, så ville det da være næsten umuligt for mig at samle det op
de næste 9 måneder, om jeg så prøvede!

Men god hygiejne, rene kattebakker og mange, mange daglige vask af
hænder er nok slet ingen dårlig vane at få sig, toxoplasmose eller ej...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Kate

Dato : 25-11-04 22:35

dpl <dplahrmann@hotmail.com> wrote in

> [...]
> ikke havde haft det endnu, så ville det da være næsten umuligt for
> mig at samle det op de næste 9 måneder, om jeg så prøvede!

En af mine kollegers datter fik det da hun ventede deres andet barn.
Hun havde ikke været i kontakt med katte eller deres afføring, men
havde tilgengæld spist tatar. Hvordan de opdagede det ved jeg ikke, men
jeg husker at barnet kom i behandling straks efter fødslen og idag er
hun vel 5-6 år gammel og er sund, rask og lige så fræk som andre børn i
den alder.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Tyfon

Dato : 24-11-04 20:50

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
snip
snip

> [...]
> aflive hverken børn eller dyr??
>
> Venlig hilsen Dorthe,
> - ejer af to sofa-hunde, 3 udekatte og 5 inde/løbegårdskatte...

Så skulle jeg være multiallergiker idag
Er opvokset med 2 hunde et par katte kaniner marsvin tamrotter fugle og
krybdyr

Elbarto

Fra : dpl

Dato : 25-11-04 15:15

dpl wrote:

> [...]
> aflive hverken børn eller dyr??
>
> Venlig hilsen Dorthe,
> - ejer af to sofa-hunde, 3 udekatte og 5 inde/løbegårdskatte...

Hej Allesammen!
Hvor er I dog bare nogle dejlige damer, sådan at kunne fortælle en masse
positivt om børn og dyr. Jeg har nu lidt flere argumenter klar til
"brokkehovederne", og kan slappe lidt mere af.

Henning driller allerede med, at babyen slet ikke vil kunne falde i søvn
uden katte, fordi den de 9 måneder i maven vænner sig til en spindende
kat lige ude på den anden side hver aften *smil*.

Mange taknemmelige hilsner, Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : karsten & Pia

Dato : 26-11-04 09:44

> Henning driller allerede med, at babyen slet ikke vil kunne falde i søvn
> uden katte, fordi den de 9 måneder i maven vænner sig til en spindende kat
> lige ude på den anden side hver aften *smil*.

Og det kunne der da godt være noget om..................da mit første barn
blev født for 5 år siden havde vi også en kat der hver aften havde lagt på
mit skød, og da sønnike kom til verden vogtede den selvsamme kat over ham
når der kom gæster, for at de ikke skulle gøre ham noget, og sønnike faldt
også nemmere til ro når katten lå og spinnede i nærheden. Så helt galt på
den er ham Henning nok ikke.......*stort smil*. Mit tredie barn falder i
søvn til lille peter edderkop, for den sang vi meget da jeg ventede hende,
da mit mellemste barn er vild med den. Sådan er der så mange pusige ting.

MVH Pia