Dual-ram problem ?
Fra : Steen

Dato : 22-11-04 02:04

Jeg kan ikke få 2 stk. Corsair CMX512-3200C2 a´512 MB til at køre
Dual-channel.
Mit bundkort er et Asus A8V DELUXE med en AMD Athlon 64 3200+.
Ramblokkene virke fint hver for sig og de registreres også hvis de sidder i
begge to i en sort og en blå sokkel men når jeg sætter dem begge i samtidigt
i de blå sokler, starter maskinen slet ikke op.
Jeg har været inde i BIOS og kan ikke finde noget at rette, men er der noget
jeg har overset ??? (jeg er ikke nogen "BIOS-nørd")

Mvh Steen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-04 09:12

Steen wrote:

> Jeg kan ikke få 2 stk. Corsair CMX512-3200C2 a´512 MB til at køre
> Dual-channel.

Der er ikke den store skade sket. Slå dual-channel fra; det giver ingen
mærkbar forskel på et AMD-system.

Dual-channel er et hype-fænomen skabt i Intel-verdenen, da Intel
baserer deres CPU'er på et ringe design.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 22-11-04 22:55

> Der er ikke den store skade sket. Slå dual-channel fra; det giver ingen
> mærkbar forskel på et AMD-system.

Sikke noget vås. Dette var rigtigt hvis der var tale om et Athlon XP system,
men i dette tilfælde snakker vi om et Socket 939 Athlon 64 system, og der er
der forskel.

> Dual-channel er et hype-fænomen skabt i Intel-verdenen, da Intel
> baserer deres CPU'er på et ringe design.

Nej. dual og quad channel er et MEGET gammelt begreb, og blev brugt helt
tilbage til da vi brugte 80386 processorer og 30 pins ram.
Det er en billig og nem måde at fordoble ramhastigheden på, og har iøvrigt
slet ikke noget med designet af cpu'en at gøre. Nogle af AMD's 486
processorer brugte også dual channel 72 pins ram dengang tilbage i starten
af 90'erne.

Det eneste nye der er ved dual channel, er at nogle systemmer både kan køre
single og dual channel. Før i tiden har det altid været et krav.

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-04 23:15

Peter Pan wrote:

> Nej. dual og quad channel er et MEGET gammelt begreb, og blev brugt
> helt tilbage til da vi brugte 80386 processorer og 30 pins ram.

Sikke da noget vrøvl.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 24-11-04 20:10

> Sikke da noget vrøvl.

Hvorfor mener du det?

Et par eksembler:

Alle 386 computere der bruger 30 pins ram kører quad channel, da processoren
krævede 32 bits ramadgang, og 30 pins ram er 8 bits bredde. Det vil de
fleste kunne nikke genkendende til, hvis de har haft en 386 pc'er. De
krævede 4 klodser ad gangen. Jeg har en 40 MHz af slagsen stående her ved
siden af mig, som du skal være velkommen til at komme forbi og tage et kig
på hvis du ikke tror på mig.

Mange 486 og Pentium maskiner kræver 2 moduler 72 pins FPM eller EDO ram.

De fleste Pentium Pro servere kører også dual channel på rammen. Og faktisk
de fleste servere generelt, der er udkommet efter Pentium Pro processoren.

Pentium 3 maskiner baseret på i840 chipsættet kræver også dual channel. Det
var tilbage i 1999/2000.

Jeg venter på et godt argument hvorfor det er noget vrøvl, at dual og quad
channel ram er et gammelt begreb. I min verden er 5 år gammelt, og vi
snakker her over 10 år tilbage i tiden, hvor det har været brugt i normale
hjemmecomputere.

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 23:49

Peter Pan wrote:

> Alle 386 computere der bruger 30 pins ram kører quad channel, da
> processoren krævede 32 bits ramadgang, og 30 pins ram er 8 bits

Det har ikke noget med quad-channel at gøre.

> Mange 486 og Pentium maskiner kræver 2 moduler 72 pins FPM eller EDO
> ram.

486, nej. Pentium, ja. Det har ikke noget med Dual-channel at gøre.

> De fleste Pentium Pro servere kører også dual channel på rammen. Og

Nej.

> [...]

> Jeg venter på et godt argument hvorfor det er noget vrøvl, at dual og
> quad channel ram er et gammelt begreb. I min verden er 5 år gammelt,

At der sidder flere moduler har intet med dual-channel/quadchanel at
gøre. Det har noget med _busbredden_ at gøre. Du blander begreberne
sammen.

> og vi snakker her over 10 år tilbage i tiden, hvor det har været
> brugt i normale hjemmecomputere.

Jeg har været med fra 386'ernes tid og lavet hardwaredesigns. Din smøre
har ingen hold i virkeligheden.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 25-11-04 18:06

> Det har ikke noget med quad-channel at gøre.

Det er netop hvad Quad channel er. Man har 4 kanaler ned til rammen, så man
tilgår 4 moduler ad gangen, og derved får 4-dobbelt hastighed.

> 486, nej. Pentium, ja. Det har ikke noget med Dual-channel at gøre.

Igen, dette er netop hvad dual channel er. Man udnytter at man kan bruge 2
moduler på samtid, og kan derved opnå dobbelt hastighed.

> Nej.

Ehhh, jo. Jeg skal gerne fremvise dig en masse Compaq og IBM servere der gør
det. Til dit forsvar skal det dog nævnes at en del Compaq 4-vejs Pentium Pro
servere kører quad channel. F.eks Compaq Proliant 5000 og 5500, som har
været meget populære her i Danmark.

> Nej.

Kan du komme med noget som helst argumentation for hvorfor i840 ikke kører
dual channel? Det ligefrem kræver dual channel, da det ikke kan køre med et
modul alene.
Og årstallet kan du da ikke være uenig i, selvom det var helt i slutningen
af 1999 at i840 kom. (December 1999)

Det er lidt nemmere at diskutere, hvis du skrev lidt mere end "Nej."

> At der sidder flere moduler har intet med dual-channel/quadchanel at
> gøre. Det har noget med _busbredden_ at gøre. Du blander begreberne
> sammen.

Nej, jeg blander ikke noget sammen. At busbredden er 128 bits, eller 2x64 er
jo det samme. Og det kaldes dual channel, 2-way interleaving og sikkert
meget andet. Men det er en og samme ting.

> Jeg har været med fra 386'ernes tid og lavet hardwaredesigns. Din smøre
> har ingen hold i virkeligheden.

Dine argumenter, eller manglen på samme, holder ikke helt ret langt i mine
øjne. Jeg har iøvrigt været med tilbage fra 8086'eren, og har den faktisk
stående her ved siden af mig endnu - 4.77 MHz, en dejlig computer . Jeg
lever iøvrigt af at reparere pc'ere og servere, og er f.eks HP certificeret
til at lave hele deres x86 server line op til 8-vejs servere. (og den
certificering kommer man ikke sovende til)

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-04 23:19

Peter Pan wrote:

> Sikke noget vås. Dette var rigtigt hvis der var tale om et Athlon XP
> system, men i dette tilfælde snakker vi om et Socket 939 Athlon 64
> system, og der er der forskel.

Nej. Dual Channel er tilføjet for ikke at stå bag Intel. Det er har i
praksis ingen mærkbar gevinst på et AMD-system, uanset.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 24-11-04 20:30

> Nej. Dual Channel er tilføjet for ikke at stå bag Intel. Det er har i
> praksis ingen mærkbar gevinst på et AMD-system, uanset.

Synes du så ikke det er lidt mærkeligt at AMD's Athlon 64 på socket 939 er
ca. 200 MHz langsommere end på Socket 754, når cachen er lige stor og PR
ratingen er identiske???
F.eks:
Athlon 64 3200+ m/512 KB L2 Socket 754 kører 2200 MHz
Athlon 64 3200+ m/512 KB L2 Socket 939 kører 2000 MHz
Eneste forskel er dual channel vs single channel, og processorerne performer
næsten identiskt. Altså en forskel på 10%

De eneste platforme jeg kan tænke på hvor dual channel ram er overflødigt er
SocketA (NForce2) og Socket370 (i840) Alle andre platforme giver det
betydelig bedre performance.

Mvh
Anders
(nogen der kan huske om Via egentlig ikke også fik lavet et dual channel
chipsæt til SocketA? Kan ikke lige huske specs på KT600...)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-11-04 23:51

Peter Pan wrote:

> Synes du så ikke det er lidt mærkeligt at AMD's Athlon 64 på socket
> 939 er ca. 200 MHz langsommere end på Socket 754, når cachen er lige
> stor og PR ratingen er identiske???

Nej. Indmaden er ikke den samme. Socket 939 er et nyt waferdesign.

RAM-setup'et har _ingen_ indflydelse på CPU'en rå ydelse, whatsoever.

Kom igen når du har lært lidt om hardwaredesign.

> overflødigt er SocketA (NForce2) og Socket370 (i840) Alle andre
> platforme giver det betydelig bedre performance.

Vrøvl!

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 25-11-04 17:50

> Nej. Indmaden er ikke den samme. Socket 939 er et nyt waferdesign.

Indmaden er næsten identisk. Nogle Socket 939 er dog 0.09 mikron. Men det
gør ikke den store forskel. Forskellen ligger i rammen, og processoren
arbejder ganske simpelt hurtigere, fordi den får dataene hurtigere. En
socket 754 processor vil oftere stå og vente på at få noget data at tygge på
end en tilsvarende 939'er.

> RAM-setup'et har _ingen_ indflydelse på CPU'en rå ydelse, whatsoever.
>
> Kom igen når du har lært lidt om hardwaredesign.

Når rå ydelse er afhængig af rammen, har rammen betydning. Hvis du sætter
CPU'en til at tygge på data, hvor det hele kan ligge i L1/L2 cachen, vil jeg
give dig helt ret, ellers ikke.

> Vrøvl!

Man diskutere ikke ved hjælp af ordet "Vrøvl". Kom med nogle argumenter,
eller lad være med at skrive noget overhovedet. Ovenstående jeg skrev er der
ikke noget vrøvl i.

Mvh
Anders