Røde myggelarver
Fra : Thomas Hedberg

Dato : 21-11-04 23:18

Jeg har købt nogle frosne røde myggelarver, som er frosset i små terninger.
"Desværre" er der voldsomt mange myggelarver i hver terning, alt for mange
til at de kan spises inden for 5 minutter.

Kan man optø en terning af gangen i en kop med vand og så opbevare resten i
køleskabet til dagen efter?

Mvh,

Thomas

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 21-11-04 23:59

"Thomas Hedberg" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at de kan spises inden for 5 minutter.
>
> Kan man optø en terning af gangen i en kop med vand og så opbevare resten

Her er jeg lige med på en "lytter" - har tænkt over det samme.
Bør man iøvrigt hakke dem i stykker når man fodrer små fisk (neon og gubbyer
f.eks.)?

MvHans

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 22-11-04 20:24

> Her er jeg lige med på en "lytter" - har tænkt over det samme.
> Bør man iøvrigt hakke dem i stykker når man fodrer små fisk (neon og
gubbyer
> f.eks.)?

Jeg har prøvet at fodre med levene myggelarver i mit blandede akvarie.
og selv de mindste neon spiste af dem, selv om de kun er 150% af
myggelervernes længde,
men det så også ud til at en enkelt var nok til at denne ikke skulle have
mere.
Thomas

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 22-11-04 22:00

"Thomas Scherrer" <mitfornavn@webx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> myggelervernes længde,
> men det så også ud til at en enkelt var nok til at denne ikke skulle have

Den må næsten have været på vej ud i gattet samtidig med at den sidste bid
stadig var i munden..... fæl tanke, men dyr er jo forunderlige.

Fra : Kasper friis

Dato : 23-11-04 18:11

> [...]
> myggelervernes længde,
> men det så også ud til at en enkelt var nok til at denne ikke skulle have

Småting, har set en gede (fra de danske ferskvandsøer) i fangeskab, angribe
og prøve og spise en fisk større end sig selv.. det gik naturligvis ikke *G*

Fra : Alex W

Dato : 22-11-04 09:21

> Kan man optø en terning af gangen i en kop med vand og så opbevare resten
> køleskabet til dagen efter?

Det er ikke nogen god idé at gemme myggelarver i køleskabet, faren for at
foderet bliver fordærvet er at frygte. Klip/knæk hellere små bidder af, som
du putter i akvariet. På den måde undgår du spild!

Røde myggelarver kan også købes som en tynd plade. Man kan skære
/klippe/knække små bidder af, derved undgåes spild. De er samtidigt nemmere
at arbejde med!

Mvh.
Alex W

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-04 09:40

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Røde myggelarver kan også købes som en tynd plade. Man kan skære
> /klippe/knække små bidder af, derved undgåes spild. De er samtidigt

Når man køber foder i terninger, plejer det meste desværre at være vand,
hvorimod
pladerne som regel ikke indeholder så meget vand, bevares, de er også
noget dyrere.
Men i det lange løb tror jeg nok at man sparer en del.

Carsten

Fra : Fessor

Dato : 21-11-04 11:29

Min erfaring med myggelarver er at de ikke fouler vandet nær så meget som
flagefoder, de består af Ca 98 % vand altså larverne, jeg har et net
liggende i over fladen hvor jeg putter terningerne i og har aldrig oplevet
problemer med dette, selvfølgelig skal nettet tømmes hvis det ikke er tomt
næste dag. Mine fisk kan mere eller mindre spise af myggelarverne hele dagen
lang. Flagefoder er meget "farligere" da det er meget koncentreret 98%
tørstof og samtidig går i meget små stykker, hvorefter det suges ind i
filtret og rådner der under voldsomt iltforbrug. Et andet plus ved mygge
larver er at fiskene vokser hurtigere end med flagefoder.
Man skal dog huske at myggelarver ikke er et fuldfoder og derfor supplere
med flagefoder af og til.

Claus

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-04 13:58

"Fessor" <cnielsen@NOSPAMesenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> larver er at fiskene vokser hurtigere end med flagefoder.
> Man skal dog huske at myggelarver ikke er et fuldfoder og derfor supplere

Inden de røde myggelarver udråbes til superforder, skal vi lige kigge på
hvor de lever i naturen!
De røde myggelarver kan forekomme i fuldstændigt sindsygt antal pr. m2 op
i mod 1 million -
men det kun i stærkt forurenet vand, forurentet med naturligt affald, så
som almindeligt kloakaffald.
Samtigt skal der frarådes mod at fodre for meget med rødemyggelarver, da
foderet bliver meget ensidigt,
og at en alt for ofte håndtering kan medføre en allergi overfor dem.

Carsten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-11-04 16:54

> [...]
> til at de kan spises inden for 5 minutter.
>
> Kan man optø en terning af gangen i en kop med vand og så opbevare resten

Jeg har en metode jeg selv finder rigtigt god. Den er godt nok anvendt til
cyklops så måske størrelsen kan have en indfyldelse - men anyhows her er
den.

Det kræver et indvendigt filter med luftindtag (jeg har en Fluval2+) en
stump passende slange og en beholder (jeg har sådan en høj "firkantet
cylinder" folk har cornflakes i og sådan) på en 2 liters penge.

Cylinder op på akvariet - terning ned i cylinderen - slange fra luftindtag
og ned i cylinderen - vand i til at pumpens tryk kan sætte vandløbet i gang.
Nu er det muligt at styre portionernes størrelse ved at stoppe/fylde vand i
som man lyster. Når man hen ad vejen smider vand i fortynder man meget
passende mad-opløsningen efterhånden som fiskene bliver mættere.
En terning kan dermed smides ned i fiskenes tempo - holdbarheden sætter
selvfølgelig grænsen - men når en terning kommer stille og roligt plejer jeg
godt at kunne få den afsat på en dag. Ellers har jeg prøvet at strække det
over op til tre dage uden negative konsekvenser.