Hjælp til øre termometer godt og skidt
Fra : René Hansen

Dato : 21-11-04 19:01

Hej forældre

Vi snakker her i familien om at købe et øretermometer. Vi ved godt det er
mere præcist bagi. Øretermometeret er kun for at få en ide i "farten" om
hvilken temperatur barnet har.

Derfor ønsker jeg viden om der findes en test på nettet eller i blade
omkring disse øretermometere.

Jeg ville også gerne vide hvad i har haft held med godt og skidt.

mvh René Hansen

Fra : Nette

Dato : 21-11-04 19:09

"René Hansen" skrev

> [...]
> omkring disse øretermometere.
>
> Jeg ville også gerne vide hvad i har haft held med godt og skidt.

Kun dårlige erfaringer. Man kan slet ikke regne med det de måler og kan man
ikke det, så kan man jo heller ikke finde ud af om der overhovedet er feber
eller ej.

Vi har et billigt elektrisk termometer, som vi bruger, og det tager nu ikke
længere tid end at man lige kan synge en lille sang og vupti, så bipper
det.

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 19:14

"René Hansen" <lukathernospam@nospamtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville også gerne vide hvad i har haft held med godt og skidt.

Min - eneste! - erfaring handler om fejlvisning på ca. 2 grader.
Trods 4 - 5 målinger.
Jeg har læst noget om, at man skal ha ret stor erfaring og rutine for at
kunne måle blot nogenlunde nøjagtigt i øret.

Men jeg har set en reklame for en "pandestrip", tror jeg, de hedder.
Jeg har ingen erfaring med dem, men måske kunne det være en erstatning?

Hilsen Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-11-04 19:24

René Hansen wrote:
> Jeg ville også gerne vide hvad i har haft held med godt og skidt.

Jeg ved at man er ved at gå væk fra dem på sygehusene, Odense
universitetshispital har stoppet brugen.
For nogle år siden (4-5 år) blev min mor målt til 37,5 med
øretermometret og rektaltermometret viste 40,2. Hun havde en infektion i
bughulen.

I dag er rektaltermometrene så fine og tynde og med lidt vaseline på
mærkes det ikke.

Jeg ville ikke stole på øretermometret og de er desuden alt for dyre.
Hvis du gerne vil vide om dit barn har feber er det i mine øjne ligeså
vejledende at mærke efter om barnet føles for varmt på huden under tøjet.

Høj temperatur alene er heller ingen fare, med mindre barnet virker
apatisk,ikke vil drikke og man ikke kan få kontakt, børn får nemt høj
feber og den kan svinge meget over en dag (fra feberfri til 40 grader).

Marianne Feddersen

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 20:42

On 21/11/04 19:24, in article
41a0dc06$0$15175$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Marianne Feddersen"
<marianne@feddersen.dk> wrote:

> Jeg ved at man er ved at gå væk fra dem på sygehusene, Odense
> universitetshispital har stoppet brugen.
Nej det har vi nu ikke, men det er en diskussion der kører hele tiden, og jo
man skal have ret meget erfaring for at bruge dem, og samtidig skal man
kunne observere ret godt samtidig, jeg vil nu aldrig bruge andet end
rektaltermometer på mine børn.
Grunden til vi bruger dem er vi måler temperatur op til en gang hvert
kvarter, når patienterne er rigtigt dårlige, og da vil det måske ikke være
så smart at måle rektakt hver gang, men vi burrde nok bruge rektale
måleineger nogle gange.

Resten er jeg sådaan set enig I

--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-11-04 21:16

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Nej det har vi nu ikke,

Vi har et vennepar, hvis lille datter på 4 har leukæmi, hun har i et
lille årstid været tilknyttet OUH og den besked de fik var, at man var
gået bort fra det, da det var alt for upræcist, om det gælder for hele
OUH kan jeg kun gætte på.

Marianne Feddersen