Puberteten, løbetid og sterilisation
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-11-04 18:12

Hej

Så er vores lille Sirimus ved at komme i puberteten, det er der vist
ingen tvivl om.

Og for jer, som ikke ved det, så er Siri en newfoundlænder.

Det er meningen at hun skal steriliseres på et tidspunkt, men hvornår?

For det er vel ikke en god ide at sterilisere hende nu, hvor hun til
tider er umulig og hormonerne farer rundt i kroppen på hende. Hun har
endnu ikke haft hendes første løbetid, men hun er jo også kun 6 1/2
måned gammel, det lille kræ.

Så to spørgsmål:

Hvornår kan vi regne med at hun får hendes første løbetid?
Hvornår ved man, at hunden er klar til at blive steriliseret?

Mit mareridt er en jul med hende i løbetid. Det bliver et mareridt
juleaften med en hanhund og en løbsk tæve, men det er også synd for
os, hvis ikke Siri må være med. Hvordan løser I andre den slags
problemer? For selvom vi evt. ville have hvalpe på hende engang, skal
det ikke være mens hun er 7 måneder(!) eller med en gammel dansk.

Mvh Trine

--
Juletræer, normanns 100 kroner og dekorationsgran 10 kroner pr. kg.
Adventskranse fra 25 kroner og kirkegårdskranse fra 40 kroner

Fra : Holm

Dato : 21-11-04 19:36

> [...]
>
> Og for jer, som ikke ved det, så er Siri en newfoundlænder.
>
> Det er meningen at hun skal steriliseres på et tidspunkt, men hvornår?

Det er bedst at lade hende få et par løbetider , men spørg dyrlægen , han
ved bedst ( som regel )
Klip

> Hvornår kan vi regne med at hun får hendes første løbetid?
Ca ved 10 mdr mere eller mindre

> Hvornår ved man, at hunden er klar til at blive steriliseret?

Det er noget ham dyrlægen er kanon god til at svare på )
se evt her :

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Neutralisering_hund/tema_neutraliserin
g_hund.html

Eller her :
http://www.hunde-info.dk/page54.shtml

> Mit mareridt er en jul med hende i løbetid. Det bliver et mareridt
> juleaften med en hanhund og en løbsk tæve, men det er også synd for
> os, hvis ikke Siri må være med.

Jeg synes absolut det er mere synd for hundene , de må kæmpe med deres
naturkræfter , så jeg ville med sikkerhed lade den ene hund være hjemme.

Hvordan løser I andre den slags
> problemer? For selvom vi evt. ville have hvalpe på hende engang, skal
> det ikke være mens hun er 7 måneder(!) eller med en gammel dansk.

Der findes jo P-sprøjter ( se i første link ) , selvom jeg ikke er fortaler
for den slags , men det kan gøre livet lettere for en enkelt gangs skyld ,
men det kan absolut ikke anbefales at gøre det ofte .

Med venlig hilsen
Holm

Fra : Birgitte

Dato : 22-11-04 07:20

> Hej
>
> Det er meningen at hun skal steriliseres på et tidspunkt, men hvornår?

Hej Trine

Da vores hund skulle steriliseres, blev vi rådet til at vente til hun var
midt mellem 2 løbetider.
Grunden skulle være, at så er hormonerne nogenlunde i ro.

Venlig hilsen
Birgitte

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 22-11-04 02:30

Alt det andet har du fået et godt svar på, men med hensyn til julen vil jeg
lige gi' mit besyv med.
Mine hunde er ikke alene hjemme juleaften. Der sker' så mange indbrud der og
hvis nogen brydder ind her ville jeg ha' det ganske forfærdeligt med at
hundene slipper ud!

Hvordan vi løser det ved jeg endnu ikke for der hvor vi holder jul kan de
ikke li' hunde, men det bliver højest sandsynligt hundepension.

Det kan du jo ikke når din tæve er i løbetid og det er heller ikke alle der
er i den lykkelige situation at de kender nogen som har en pension og som de
har det godt med at hundene er i.

Kan hun evt. ligge i bilen noget af aftenen og så bytte med din hanhund på
et tidspunkt eller et par gange i løbet af aftenen så de begge får
fornøjelsen af at være inde?

--
Rinnie Ilsøe
Litter planned Summer 2005

Fra : Karina

Dato : 22-11-04 10:46

> Så to spørgsmål:
>
> Hvornår kan vi regne med at hun får hendes første løbetid?
> Hvornår ved man, at hunden er klar til at blive steriliseret?

Hej Trine

Vi har jo lige fået en tæve som nu er 13 uger. Vi har jo en hanhund og er
sikre på at Aaliyah skal steriliseres. Jeg har spurgt dyrlægen hvornår det
er bedst at gøre det, og hun sagde mellem 1 og 2 løbetid.
Jo tidligere de bliver steriliseret jo mindre er chancen for at de udvikler
mælkekirtelkræft.

Vi har også fået at vide, at vi skal regne med, at 1 løbetid kommer mellem 6
og 9 måned.

Mange hilsner

Karina

Fra : qfha

Dato : 22-11-04 19:40

-------

> Hvornår kan vi regne med at hun får hendes første løbetid?
Dette kan variere alt efter race, men bestemt også indenfor racerne.
Hun kan komme i løbetid mellem 6 mdr. og 24 mdr. som det normale.
Du taler i andet indlæg om, at hun kun havde dryppet lidt blod i
forbindelse med første løbetid. Tja det er muligt, men ikke
almindeligt. De fleste tæver sviner temmelig meget de første par
løbetider, fordi de endnu ikke har check på at holde sig ren. Senere
vil det være helt normalt næsten ikke at kunne se at tæven er i
løbetid. Jeg tvivler på hun har været i løbetid.

>Mit mareridt er en jul med hende i løbetid.
Vi har altid lært vore hanhunde at være i et andet rum under
løbetider. Ikke hele tiden, men om natten og når det er nødvendigt. Og
hanhunden har altid sat pris på at få lidt fred og ro fra tæverne.
Tæverne er under løbetider ofte lidt mentalt ustabile, derfor er det
hanhunden som flyttes ikke tæven.

mvh
qfha