Gode råd til at få stoppet natbleen:
Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 14:18

Hej med jer,

Har I nogle gode råd således at vores 4 årige pige snart kan stoppe med
natbleen.

(Hun siger at hun ikke kan mærke at hun tisser)

Dagbleen har været stoppet i næsten 2 år!

MVH

Bo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 14:52

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nogle gode råd således at vores 4 årige pige snart kan stoppe med
> natbleen.
>
> (Hun siger at hun ikke kan mærke at hun tisser)

Øh altså:
Pigen er fire år, og et umiddelbart sjus er, at 75% af alle børn tisser om
natten i den alder.
Hun siger, hun ikke kan mærke det - og det er jo så det.

Så ser jeg to muligheder:
1. I affinder jer med, at jeres datter har brug for bleen et stykke tid
endnu - oig accepterer det i ord og handling
2. I affinder jer ikke med det - fjerner bleen - og affinder jer med en våd
seng.

Altså: Der ER altså nogle områder, forældre eller andre voksne ikke kan
styre.
Hvis et barn ikke VIL tale eller spise, og hvis det VIL tisse i bukserne
eller andre steder - så kan vi altså bare sige nå.
Hvis det så oven i købet ikke KAN, kan vi jo stå der med alle vore talenter.
Mit gode råd er, at I accepterer situationen og lader være med at gøre det
til et problem.

Hilsen Inger

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 15:23

On 21/11/04 14:51, in article 41a09d75$0$33745$14726298@news.sunsite.dk,
"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> wrote:

> Hvis et barn ikke VIL tale eller spise, og hvis det VIL tisse i bukserne
> eller andre steder - så kan vi altså bare sige nå.

Det hænger jo ikke sammen.
Hvis børn ikke vil tale eller spise er det da et problem.
Pigen vælger jo ikke at tisse i sengen, hun kan ikke mærke det, man kan ikke
vælge noget er bevidst om endnu.
Og som udgangspunkt er det jo vigtigt at vide at børm samarbejder, hun vil
gerne holde op med at tisse i sengen når hun kan, hvis det det der forventes
af hende.
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : Madsen

Dato : 21-11-04 15:32

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:BDC66369.59AD%skovalleen10fjerndette@stofanet.dk...

> [...]
> vil
> gerne holde op med at tisse i sengen når hun kan, hvis det det der

Pladder. Jeg giver Inger ret. HUn holder jo op med at tisse i natbleen på et
tidpunkt - og dermed er den ikke nødvendig. SÅdan er det.
Slap dog af!

Jacob

i øvrigt far til 6 !

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 18:33

> Pladder. Jeg giver Inger ret. HUn holder jo op med at tisse i natbleen på et
> tidpunkt - og dermed er den ikke nødvendig. SÅdan er det.
> Slap dog af!
Hvad mener du?
Hvad er pladder og hvad giver du Inger ret i?

> Jacob
>
> i øvrigt far til 6 !
Tillykke, men er det et argument?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 15:39

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Det hænger jo ikke sammen.
> Hvis børn ikke vil tale eller spise er det da et problem.

Ja, men du kan dæleme ikke styre det.

> Pigen vælger jo ikke at tisse i sengen, hun kan ikke mærke det, man kan
> ikke
> vælge noget er bevidst om endnu.

Netop.
Og derfor skriver jeg altså også:

> [...]

> vil
> gerne holde op med at tisse i sengen når hun kan, hvis det det der

Hm.
Ja, hvis hun KAN
Hun er stadig fire år og ikke mere.

- Og hvad er scenariet så, hvis det forventes - og hun gerne vil - men ikke
kan?
Hvordan er det liige, børn bliver stressede?

Hilsen Inger

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 18:45

On 21/11/04 15:39, in article 41a0a883$0$33731$14726298@news.sunsite.dk,
"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> wrote:

> "Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse

> Ja, men du kan dæleme ikke styre det.

Nej du kan jo ikke styre hverken tisseri eller tale, jeg mente bare at der
er stor forskel på problemet.

> [...]
> talenter.
> Mit gode råd er, at I accepterer situationen og lader være med at gøre det

Jeg er helt med, men du skriver at det kunne være at hun VALGTE at tisse i
sengen derfor min kommentar om valg og bevidsthed.

> - Og hvad er scenariet så, hvis det forventes - og hun gerne vil - men ikke
> kan?
> Hvordan er det liige, børn bliver stressede?
Jeg ser ikke at Bo skriver noget om stress, og jeg taler om implicitte
forventninger, når man beder sin datter om at tisse inden sengetid eller
ikke at drikke så meget, ligger der vel en forventning om at konsekvensen
kommer, nemlig at de ikke tisser eller ?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 18:56

> [...]

> Jeg er helt med, men du skriver at det kunne være at hun VALGTE at tisse i
> sengen derfor min kommentar om valg og bevidsthed.

Nej, det skrev jeg nu ikke.

> [...]
> ikke at drikke så meget, ligger der vel en forventning om at konsekvensen
> kommer, nemlig at de ikke tisser eller ?

Da jeg skrev mit indlæg, havde Bo ikke skrevet noget om, hvad de gjorde.
Derfor var mit indlæg ikke et svar til Bo.

Men hvis forventninger og barnets evne ikke hænger sammen giver det nemt
stress hos barnet - og det var dig, der skrev om forventningerne:
"Og som udgangspunkt er det jo vigtigt at vide at børm samarbejder, hun vil
gerne holde op med at tisse i sengen når hun kan, hvis det det der forventes
af hende."

Ok?

Hilsen Inger

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 20:36

On 21/11/04 18:55, in article 41a0d6a0$0$33741$14726298@news.sunsite.dk,
"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> wrote:

> "Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10fjerndette@stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse

> Nej, det skrev jeg nu ikke.
Men jeg tolker det sådan at du mener at der en sammenhæng immellem at vælge
og vilje, når du skriver det sådan her:
"Hvis et barn ikke VIL tale eller spise, og hvis det VIL tisse i bukserne
eller andre steder - så kan vi altså bare sige nå."
Først skriver du at børn kan vælge IKKE at gøre noget, hvilket er meget
nemmere for børn end at vælge at gøre noget, forstået på den måde at et af
de få magtmidler børn jo har er at undlade at gøre noeget som forældrene
gerne vil have at de gør. Det er jeg enig I. Altså at her en den en eller
anden form for bevidsthed til stede.
Bernet benægter at der en bevdsthed til stede det mærker ikke at det skal
tisse derfor kan det heller ikke handle før denne bevidsthed er til stede.

> Da jeg skrev mit indlæg, havde Bo ikke skrevet noget om, hvad de gjorde.
nej det ved jeg godt, det var også bare et eksempel på forventninger, men
når pigen siger at hun ikke kan mærke at hun tisser i sengen er det jo en
forventning til hende om ikke at gøre det?
Ellers var der vel ikke et problem eller?

> Derfor var mit indlæg ikke et svar til Bo.

Hvem er det så du svarer?

"Øh altså:
Pigen er fire år, og et umiddelbart sjus er, at 75% af alle børn tisser om
natten i den alder.
Hun siger, hun ikke kan mærke det - og det er jo så det."

Jeg er med på at det selvfølgelig er en genralisering du er i gang med, og
at det ikke nødvendigvis er gældende i det spicefikke eksempel, men jeg
forholder mig også til generaliserringen så derfor er det ikke vigtigt hvem
du svarer, men at du står inde for at der er en sammnhæng, her er jeg uenig.

> [...]
> gerne holde op med at tisse i sengen når hun kan, hvis det det der forventes
Ja og jeg skrev til dig at det handler om specifikke forventninger, men her
drejer det sig jo ikke om forventningerrne, men om hvad børn gør, og min
overbevisning er at børn er født som samarbejdende subjekter.

> Ok?
Ja selvfølgelig er det OK at vi ikke er enige.

> Hilsen Inger

Vi du forsøgge ikke at klippe så meget at man ikke kan se hvad du svarer på?
Især første afsnit, hvor der er nogel argumenter der falder ud?

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 21-11-04 15:26

On 21/11/04 14:17, in article 41a09575$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Bo" <ejsmbaprivat.dk> wrote:

> Hej med jer,
>
> Har I nogle gode råd således at vores 4 årige pige snart kan stoppe med
> natbleen.
>
> (Hun siger at hun ikke kan mærke at hun tisser)
Men det lærer hun jo nok.
Måske skal I fortælle hende at hun meget gerne må vække jer og sige at hun
har tisset.
Derefter når hun tisser og til sidst inden hun skal tisse?
Aner det ikke, ? bare et forslag?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-04 15:28

Bo wrote:
> [...]
> med natbleen.
>
> (Hun siger at hun ikke kan mærke at hun tisser)
>
> Dagbleen har været stoppet i næsten 2 år!

det er nemt at komme med råd, men svært at vide hvad i allerede gør, når i
nu ikke skriver det;)

Mit umiddelbare råd vil være at i bare tager bleen af hende, og så
KONSEKVENT hver aften når i går i seng, lige bærer hende ud på toilettet og
sætter hende til at tisse, og så bærer hende ind i seng igen....
det kan også være at i skal prøve at tage hende ud en enkelt gang i løbet af
natte, hvis hun feks tisser meget...

den løsning, sammen med nedsat drikkeri efter aftensmaden, var hvad vi
brugte til min søn, da han skulle af med natbleen.....

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 15:33

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> den løsning, sammen med nedsat drikkeri efter aftensmaden, var hvad vi
> brugte til min søn, da han skulle af med natbleen.....

som fire-årig?

Hilsen Inger

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-04 15:59

Inger Pedersen wrote:

> som fire-årig?

ja.... hvad da?

Fra : Cat

Dato : 21-11-04 16:01

"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> som fire-årig?

Vores søn brugte natble indtil kort før han kom i skole (5,5 år).

Indtil for nylig har vi ret strengt rationeret hans væskeindtag fra
aftensmaden og resten af dagen. Højst 2 dl - som oftest mindre.

Vi slapper lidt af nu, da det er længe siden, han har tisset i sengen, men
nu er han også over 7 år.

Sådan er der bare nogle børn, der er.

Til OP: er der tradition i enten mors eller fars familie for at være
vådliggere - det er ofte arveligt. Man gør fra lægelig side intet før barnet
er 7-8 år.

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-11-04 13:07

"Inger Pedersen" <inger_mp@hotmail.com> wrote in message news:<41a0a6ff$0$33737$14726298@news.sunsite.dk>...

> som fire-årig?

Jeg kan ikke svare for Sabina.

Men det er præcis hvad vi har gjort med vores søn i to-tre måneder nu.
Han fylder 4 om et par uger, og har kun haft et eller to uheld siden
vi begyndte på det.

Der var i øvrigt ikke noget valg. Når han tissede i sengen, så var der
ingen ble, der kunne nå at opsuge strømmen hurtigt nok, så ble eller
ikke ble: Sengen blev våd! Så hellere give ham successen med at være
stor nok til slet ikke at bruge ble.

VH
Kristian

Fra : Milea

Dato : 21-11-04 17:17

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> [...]

Vores yngste er også 4 år, og bruger ble om natten

Her smed hun dagbleen sommeren 2003.

> [...]
> igen.... det kan også være at i skal prøve at tage hende ud en enkelt
> gang i løbet af natte, hvis hun feks tisser meget...

Den metode har vi prøvet her, men hjalp ikke. Så har vi haft nogle
enkelte nætter, hvor vi har haft lagt plastik under lagenet, fjernet
bleen, og sat hendes potte ved sengen, så hun ikke skulle ned i
stueetagen, når hun vågnede om natten. Selvom at vi har haft hende på
toilet, når vi gik i seng, vågnede hun ikke senere, når hun skulle tisse,
først når uheldet var sket.

> den løsning, sammen med nedsat drikkeri efter aftensmaden, var hvad vi
> brugte til min søn, da han skulle af med natbleen.....

Drikkeri inden sengetid er nedsat her, men de andre tricks har stadig
ikke hjulpet.

Vores datter vil også meget gerne af med natbleen, men vi er nået til den
konklusion, at det ikke hjælper bare at fjerne den, da hun helt klart
ikke kan mærke at hun skal tisse, når hun sover.
Vi vil langt hellere ha' en våd ble, end en våd seng - samt bliver datter
heller ikke ulykkelig, når uheldet sker.

Mine 2 ældste var blefri både dag og nat, da de var ca. 3½ år, og det var
med samme metoder. Men børn er bare ikke ens, og det må man respektere,
medmindre man virkelig vil gøre sit barn "stresset", og ked af det inden
sengetid. Giv tid, en natble er da kun et lille problem, som vil
overstået på et tidspunkt. *S*

/Milea

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-04 21:06

> [...]
> ked af det inden sengetid. Giv tid, en natble er da kun et lille
> problem, som vil overstået på et tidspunkt. *S*

dcet er jo netop derfor jeg starter med at sige, det der står øverst i dette
indlæg ;)

man kan altid plapre råd af sig, men når man ikke kender HELE situationen,
hvad der har været forsøgt og hvor længe og hvor længe siden.... så bliver
det bare en bunke "random" råd, som man kan tage til sig eller lade være ;)

det gør det ofte MEGET nemmere at komme med specifikke råd, når man får en
specifik baggrund... ;)

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 16:05

> [...]
> natbleen.
>
> (Hun siger at hun ikke kan mærke at hun tisser)
>
> Dagbleen har været stoppet i næsten 2 år!

Hold fest en respons, tak for det

Hun vil gerne selv og vi har også nedsat mængden af drikke efter aftensmaden
osv.

Vi forsøger også med toiletbesøg inden hun skal sove, det er selvfølgelig
ikke altid muligt!

Hendes storesøster smed natbleen 2-3 uger efter dagbleen som hun iøvrigt
smed før hun blev 2 år, derfor vores spørgsmål nu

Vi presser overhovedet ikke men hvis der nu var et par gode råd
sååååååååååå.

MVH

Bo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-11-04 16:18

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hendes storesøster smed natbleen 2-3 uger efter dagbleen som hun iøvrigt
> smed før hun blev 2 år, derfor vores spørgsmål nu

Det var MEGET tidligt for begge dele, og det kan altså ikke nytte noget, at
I tror, det altid er sådan.
I har været usædvanligt "heldige" med storesøster.

> Vi presser overhovedet ikke men hvis der nu var et par gode råd
> sååååååååååå.

Igen: Tag det roligt og dæmp forventningerne.

Så vidt jeg husker, tisser ca. halvdelen af drengene og 25 - 30% af pigerne
stadig om natten, når de går i børnehaveklasse.
Det kan I ikke bruge til ret meget - kun som en illustration af, at det er
mere almindeligt at tisse om natten som fire-årig, end det er at være tør
som under-to-årig.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 17:09

> [...]
> smed før hun blev 2 år, derfor vores spørgsmål nu
>
> Vi presser overhovedet ikke men hvis der nu var et par gode råd

To af vores tre børn var helt renlige både dag og nat på en gang. Vores den
mellemste smed dagbleen som 3 årig, men var vådligger indtil han blev 8 år.
I nogle perioder var der flere uheld, end andre gange, men pludselig kunne
han holde sig eller vågnede selv, hvis han skulle tisse om natten.

I gør vist hvad i kan, så der er nok ikke andet, at gøre nu end at vente.
Det skal nok komme på et tidspunkt.

Fandt ud af dengang, at hvis barnet drikker mest mælk om aftnen skal det
ikke på wc så mange gange, som hvis det drikker vand eller saftevand. Det
kan måske hjælpe lidt til, at jeres datter nemmere kan holde sig tør igennem
natten, hvis hun da kan tåle og lide mælk.
Det er så det eneste jeg lige kan komme på, udover at være tålmodig...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-11-04 17:47

Bo wrote:
> Har I nogle gode råd således at vores 4 årige pige snart kan stoppe med
> natbleen.

Tid og tålmodighed.
Vores søn på knapt 7 år arbejder på at blive nattør og det går vældigt
fint. Dagbleen smed han da han var 2½, men han mærkede simpelthen ikke
at han tissede om natten. Igennem det sidste halve år er det langsomt
blevet bedre og der er nu et par uger imellem uheldene, somme tider lidt
mere .

> (Hun siger at hun ikke kan mærke at hun tisser)

Det kan hun sikkert heller ikke.
Det er meget sandsynligt at hun danner for lidt af det hormon der skal
nedsætte urinmængden om natten og det kan desværre ikke fremskyndes.

Som en trøst kan jeg fortælle at sundhedsplejersken på vores søns skole
fortalte, at i en normal BH-klasse er ca 20% ikke nattørre og problemet
er reduceret til ca. 10 % i 1. klasse. Sagt på en anden måde: Jeres
datter er langt fra den eneste og tiden vil hjælpe hende med at løse
problemet, voksne vådliggere er meget sjældne

Marianne Feddersen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-11-04 13:53

Bo (a) wrote:

> [...]
aftensmaden
> osv.
>
> Vi forsøger også med toiletbesøg inden hun skal sove, det er

I kunne prøve at tage hende op lige inden I selv går i seng.

Men det er selvfølgelig en afvejning af hvor meget man får ud af det
kontra hvor meget det generer hende.

Det er hvad vi gør, eftersom alternativet er en våd seng med meget
korte mellemrum. Han tager det med stoisk ro, og når knap nok at
vågne før han ligger under dynen igen.

VH
Kristian