Mængden af vælling?
Fra : Dorthe

Dato : 21-11-04 07:36

Vores søn på snart 7 måneder får en flaske vælling, før han skal i seng.

Vi giver ham altid den store portion (180-200 ml) ifølge anvisningen bag på
pakken.
Han vågner dog ofte allerede kl 5.30 og er sulten igen (ja - det er jo nok
et lukusproblem

Men...vi kom til at tale om, hvor meget vælling de små mon må få ad gangen?
Må man ikke give dem mere end den angivne "store" størrelse eller kan man
godt give dem lidt mere?

/Dorthe

Fra : karsten & Pia

Dato : 21-11-04 08:17

"> Vores søn på snart 7 måneder får en flaske vælling, før han skal i seng.

Kender intet til vælling personligt, men sørger I for at give ham anden
"aftensmad" også, jeg har hørt fra andre der har brugt vælling at den ikke
mætter særlig godt, modermælkserstatning skulle mætte på samme måde. Han er
jo stor nok til grød og så lidt modermælkserstatning, i stedet for, det må
da mætte mere.

Og nogle børn er jo bare tidligt oppe, vi har tre af slagsen, de vågner
altid mellem 5:45 og 6:00, anset dag i ugen, men de sover så også klokken
20:00 hver aften.

MVH Pia

Fra : Dorthe

Dato : 21-11-04 09:49

"karsten & Pia" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er jo stor nok til grød og så lidt modermælkserstatning, i stedet for, det

Han vil ikke have grød og nej - vælling mætter mere end MME!

> Og nogle børn er jo bare tidligt oppe, vi har tre af slagsen, de vågner
> altid mellem 5:45 og 6:00, anset dag i ugen, men de sover så også klokken
> 20:00 hver aften.
>
> MVH Pia
Ja måske - men nu var det mængden af vælling, jeg var ude efter, ikke hvad
der er "normalt" mht. søvn

Fra : Nette

Dato : 21-11-04 10:59

"Dorthe" skrev

> [...]

> pakken.
> Han vågner dog ofte allerede kl 5.30 og er sulten igen (ja - det er jo nok

Men derfor er det da trælst alligevel. :-.)

Hvad tid putter i ham?

> Men...vi kom til at tale om, hvor meget vælling de små mon må få ad
gangen?
> Må man ikke give dem mere end den angivne "store" størrelse eller kan man
> godt give dem lidt mere?

Du må give ham, til han er mæt. Men ret ofte kan de ikke have mere end de
250 ml i maven af gangen, og derfor tror jeg i i stedet skal se på, hvornår
i giver ham flasken og hvornår i putter ham.

Jeg har meget gode erfaringer med at putte ved 20-21 tiden og så lige lave
en flaske inden mor og far skal i seng og give ham den. Det tager ca. 15
minutter og han når ikke rigtig at vågne op før han er puttet igen.

Nette

Fra : Dorthe

Dato : 21-11-04 13:25

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Dorthe" skrev

> på
>
> Men derfor er det da trælst alligevel. :-.)
>
> Hvad tid putter i ham?

Omkring kl. 19-19.30...der er han helt "færdig" *G*

> [...]
> hvornår
> i giver ham flasken og hvornår i putter ham.

Vi har max givet ham 180-200 ml afhængig af, hvilken slags vælling det
er....i går gav vi ham faktisk 225 ml hirsevælling og han sov fra 19 -
07.15!
Men vi ville lige være sikre på, at han kan tåle det hver dag

> [...]
> en flaske inden mor og far skal i seng og give ham den. Det tager ca. 15
> minutter og han når ikke rigtig at vågne op før han er puttet igen.

Og tak for svaret

/Dorthe

Fra : Nette

Dato : 21-11-04 19:24

"Dorthe" skrev

> Omkring kl. 19-19.30...der er han helt "færdig" *G*

Faktisk, skal vi bytte unge for et par uger?*G*
Min på 10 mdr. sover tidligst kl. 21, igår var den 22.45, før han faldt til
ro! Han har så også mulighed for at sove lige så længe om morgenen, som han
lyster.
I dag var det til 7.45. Kl. 10.30-11.10 snuppede han sig en lur og igen kl.
14.15-14.40. Han gik så helt kold kl. 16.30 og ja, lige nu har jeg lige
været inde og tjekke ham,- han sover endnu. Når han vågner op, skal han have
aftensmad, og ja, så kan han jo igen ikke nå at få en lille flaske inden
sengetid.
Vi har ingen fast rytme herhjemme.
Han skal tidligst starte i institution d. 1/2, hvis vi er heldige, så derfor
tage rjeg den med ro og lader ham styre det hele selv.
Men jeg vil da gerne bytte unge for en uge eller to, hvis det betyder fred
og ro efter kl. 19.30. Sikke meget jeg kunne nå, inden tvtid*G*

> [...]
> 07.15!
> Men vi ville lige være sikre på, at han kan tåle det hver dag

Det kan han sagtens.
Vi bruger majsvælling, ind imellem. Men tit og ofte får han faktisk ikke
noget efter aftensmaden. Dvs. vi så godt som sikkert er vænnet fra
natflasken. Når jeg har lavet majsvælling, har jeg ofte tilsat lidt mindre
majsmel end der står. - På den måde vil i kunne strække det lidt, hvis han
også får vælling på andet tidspunkt af dagen.

> Og tak for svaret

Det var da så lidt. :.-)

Nette

Fra : Dorthe

Dato : 22-11-04 10:04

> "Dorthe" skrev

> Faktisk, skal vi bytte unge for et par uger?*G*

Hmm...nej - det tror jeg ikke, jeg vil *G*
Vi nyder totalt, at han sover hele natten - for det meste....her i morges
vågnede han dog "allerede" kl. 06, fordi han ikke spiste mere end 170 ml
vælling i går. Men det er ok - vi har det vist godt, sådan i det store hele

../Dorthe

Fra : SE

Dato : 21-11-04 15:30

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

gangen?
> Må man ikke give dem mere end den angivne "store" størrelse eller kan man

Jeg ved ikke hvor meget de må få pr. gang, men de må max. få 400 ml i
døgnet.

/se

Fra : Milea

Dato : 21-11-04 17:05

> Jeg ved ikke hvor meget de må få pr. gang, men de må max. få 400 ml i
> døgnet.
>
> /se

Enig, også den mængde jeg erindrer, at mine børn fik i døgnet, nemlig 2x
200 ml. Mine fik altid en flaske vælling, lige inden de kom i seng, samt en
flaske om morgnen, for at tage den værste sult. Efter ca. 1 - 1½ time, har
den så stået på en portion grød.

/Milea

Fra : Mette & Jacob

Dato : 22-11-04 10:53

Hej. Jeg har også en søn på knap 7 mdr, som har en rigtig god appetit. For
at være sikker på at han sover igennem om natten, laver jeg en stor portion
kartoffel/gulerodsmos (en stor kartoffel og en gulerod som jeg moser sammen
med en gaffel) som han får ca kl 17.30. Når han så er ved at være klar til
at blive puttet ved 20.00 tiden, får han 200 ml vælling. Før jeg begyndte på
kartoffelmos fik han 250 ml ved sengetid, hvilket sundhedsplejersken havde
sagt god for, men det sov han ikke hele natten igennem på. Det er først
kommet efter han nu bliver mættet af andet end mælk/vælling om aftenen...

MVH

Mette