hvor stor harddisk
Fra : karsten pedersen

Dato : 19-11-04 22:53

er der grænser for hvor stor en harddisk man kan sætte i

min pc er en gammel 450er

Fra : L[x]

Dato : 20-11-04 03:19

karsten pedersen wrote:
> er der grænser for hvor stor en harddisk man kan sætte i
>
> min pc er en gammel 450er

BIOS på motherboard'et kan sætte en grænse for hd størrelser. Info?

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-04 10:53

"karsten pedersen" <kpunited@privat.dk> wrote:

>er der grænser for hvor stor en harddisk man kan sætte i
>min pc er en gammel 450er

Afhængig af BIOS's alder kan grænsen være 32 Gb eller 128 Gb - Men ofte
kan man på bundkort fabrikantens site finde en BIOS opgradering med
understøttelse af store diske,

Men iøvrigt kan du altid løse problemet ved at købe en PCI
IDE-controller, den slags fås fra omkring 150,- kroner.

Windows kan også have problemer med store diske. Diskværktøjerne fra W98
har det ihvert fald svært med diske over 60 Gb - Men når først disken er
formatteret er der ingen problemer....

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-04 11:19

Michael Rasmussen wrote:

> Windows kan også have problemer med store diske. Diskværktøjerne fra
> W98 har det ihvert fald svært med diske over 60 Gb - Men når først

Det skal du ikke fortælle min W98-installation. Den partitionerede og
formatterede uden problemer 100GiB.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-04 11:30

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Det skal du ikke fortælle min W98-installation. Den partitionerede og
>formatterede uden problemer 100GiB.

Jeg fik vist også formuleret det forkert...

Det er længe siden jeg har siddet ved en 98'er, men er der ikke noget om
at den har problemer med at vise korrekt størrelse på diske over 60 Gb ?

Jeg mener at kunne huske W98 påstod min 80 Gb disk kun var på 16-20
Gb...

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-04 12:49

Michael Rasmussen wrote:

> Det er længe siden jeg har siddet ved en 98'er, men er der ikke noget
> om at den har problemer med at vise korrekt størrelse på diske over
> 60 Gb ?

Fdisk har problemet med at vise det, men ikke med at skrive det

> Jeg mener at kunne huske W98 påstod min 80 Gb disk kun var på 16-20
> Gb...

Det lyder som begrænsningen i fdisk.

Jesper G. Poulsen

Fra : Palle

Dato : 20-11-04 13:11

"karsten pedersen" <kpunited@privat.dk> skrev i en meddelelse
> er der grænser for hvor stor en harddisk man kan sætte i
>
> min pc er en gammel 450er

Ja.