opdaterbar tekst via database
Fra : Dj Uncas

Dato : 19-11-04 20:20

jeg har pt. et system hvor teksten til en side ligger i en txt-fil, men jeg
kunne godt tænke mig at flytte den til en database så jeg kan se oplysninger
om hvornår den er ændret osv. Er der nogen der har et forslag til strukturen
af databasen? Jeg bruger en MySQL database.

Jeg har før prøvet med Access, men det blev noget rod, så nu vil jeg prøve
at spørge mig frem. Et problem jeg havde dengang var at mine Update
statements ikke virkede, så hvis i har nogle forslag der, ville jeg blive
meget glad

Mads Godvin Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-11-04 23:32

Dj Uncas skrev:

> Er der nogen der har et forslag til strukturen af
> databasen? Jeg bruger en MySQL database.

Har du arbejdet med databaser før?

Hvis du er grøn i databasesammenhæng, vil jeg anbefale dig at låne
eller købe en bog eller et hæfte om databaser. Den tid det vil tage
dig at sætte dig ind i hvordan man arbejder med databaser, kan
hurtigt tjene sig ind når du skal omsætte det til praksis.

> Jeg har før prøvet med Access, men det blev noget rod, så nu
> vil jeg prøve at spørge mig frem. Et problem jeg havde dengang
> var at mine Update statements ikke virkede,

Nu er der mange måden en sql-forespørgsel ikke kan virke på - så
det er ikke umiddelbart til at sige hvad du gjorde galt i Access.
Men hvis du prøver at arbejde lidt med eksempeldatabaser i Access
(fx den medfølgende Northwind-database), så kan du formentlig få en
lidt større chance for at få forespørgslerne på plads.

MySQL kan sagtens være det rigtige valg til din webside (den
skalerer langt bedre end Access), men Access er til gengæld lettere
at gå til hvis du vil arbejde direkte i databasen.

Jeg vil foreslå at du arbejder lidt med Access helt uden brug af
asp. Du kan være ret ligeglad med mulighederne for formularer og
rapporter hvis du bare skal bruge databasen til nettet, men
undersøg hvordan man kan opbygge forespørgsler, og tjek hvilken
sql-kode der genereres når du har lavet en forespørgsel (man kan
skifte visning så man ser sql-koden i Access).

Hvis du har spørgsmål om databaser - opbygning, optimering,
forskelle mellem forskellige databaseprodukter eller hvilke gode
bøger der findes, kan du spørge i databasegruppen:
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dj Uncas

Dato : 20-11-04 17:33

> Har du arbejdet med databaser før?

Jeg har arbejdet jævnt meget med databaser, og det meste af det web arbejde
jeg laver bruger databaser!
Jeg er i gang med et stort emnearbejde om databaser i skolen, så jeg tror
ikke det er nødvendigt at læse noget yderligere.

> Nu er der mange måden en sql-forespørgsel ikke kan virke på - så
> det er ikke umiddelbart til at sige hvad du gjorde galt i Access.

Det der oftest var galt var "Syntax error", og den var altid i den linje
hvor man tager information fra formularen og sætter det ind i selve Update
statementet.

Er der eventuelt nogen der kender et link til en artikel om dette emne? Jeg
tror det vil hjælpe at læse lidt om selve asp siden af et sådant system!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-11-04 22:44

Dj Uncas skrev:

> Det der oftest var galt var "Syntax error", og den var altid i
> den linje hvor man tager information fra formularen og sætter
> det ind i selve Update statementet.

En god rettesnor ved problemer med sql-sætninger baseret på
variabelt input (fx formdata eller querystring): Udskriv den
færdige sql-sætning før den eksekveres.

Metoden er beskrevet på siden her:
   <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

Når man opbygger en sql-sætning med strengsammensætninger og input
"udefra", kan man let miste overblikket. En udskrift vil tit
afsløre hvor det går galt (fx ubalancerede anførselstegn, manglende
værdier eller lignende).
--
Jens Gyldenkærne Clausen