Ny hund
Fra : Mor Karen

Dato : 19-11-04 14:46

Hej i grp.

Min veninde forventer at flytte til foråret og der vil hun gerne have en
hund. Hun vil gerne have en "tæppetisser" (ja nu får jeg nok en masse
negative ting fra jer med den slags hunde) men det er sådan en chiovahva,
ved ikke om det er rigtigt stavet, men sådan en lille bitte en, jeg mener
der er flere herinde der har skrevet om den race.
Hvor skal hun købe den og hvor meget skal hun forvente at skulle give. Den
skal ikke bruges til avl eller udstilling, kun som hendes egen hunde hjemme.
Hun er alene.
Skal hun til en kennel eller er der nogen af jer der forventer at parre
jeres hund til foråret så hun af den vej kan købe en, uden at skulle give
den høje pris som en kennel tager, det skal nævnes at hun er pensionist, så
pengene er små.

Tak for jeres hjælp

Lonnies mor

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-11-04 15:57

"Mor Karen" <morhagen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den høje pris som en kennel tager, det skal nævnes at hun er pensionist,

Hejsa...

Det staves "chihuahua", udtales tjiwawa.

Vi skal have en her til december. Hende skal vi give 3500 for. Hun er uden
stamtavle. Vores anden chihuahua, Peanut, kostede 4500, også uden stamtavle.
Med stamtavler koster de alt fra 5000 til 11000.
Bare kig på www.dba.dk og søg på chihuahua i søgefeltet, når det er ved at
være oppe over. Der er masser af chihuahuas til salg, næsten hele tiden, i
begge prisklasser.
Husk at besøge kennele n eller det hjem i køber den fra. Bare så i ved at
der er ordentligt og at det ikke er en hvalpefabrik.

Mvh. Nana

Fra : nusta

Dato : 22-11-04 20:03

"Mor Karen" skrev d. 19-11-04 14:46 dette indlæg :
> [...]
give
> den høje pris som en kennel tager, det skal nævnes at hun er

Hej Lonnies mor.

Jeg vil selvfølgelig anbefale hende at købe en hund gennem en opdrætter
hos DKK. Den koster ca. 7 til 8000. Så er der stamtavle, mærkning,
sundhedsattest med og tæven samt hvalpen har fået ormekur og er blevet
dyrlæge kontrolleret. Hvis ikke hun vil give 7 til 8000 for hvalpen kan
hun måske ringe rundt og forhøre sig hos opdrætterne om de har en hvalp
eller undhund med en lille fejl. Den vil hun kunne købe til billigere
penge.

Selvom hun ikke skal bruge den til avl eller udstilling vil hun så ikke
gerne sikkre sig at hun får en rigtig Chihuahua. Med den for racen
specielle udtryk og sind. Det kan hun faktisk kun sikre sig ved at købe
ved en opdrætter der laver chihuahua med stamtavle.

Hvis man køber en Chihuahua hos en DKK opdrætter skal forældre hundene
være udstillet og opnået for racen anerkendt præmering hvis ikke kan man
ikke lave stambøger på hvalpene. På denne måde sikre man sig at der ikke
bliver avlet på hunde med fejl eller på hunde med sky eller aggresivt
temprement

Man skal jo huske på at en hund ikke kun er kostbar i købsøjemed men
også for resten af livet. Den kan jo blive syg. Den skal vacc og lign.

Jeg vil lige advarer jeg, da der for tiden er blevet og bliver
importeret mange hvalpe fra Polen og andre østlande. De bliver taget fra
deres mor langt før de er 8 uger og får ikke den vigtige prægning. De er
ofte for små for alder, har orm og andre parasitter og er i det hele
taget i en dårlig sundheds tilstand.

Så til alle sikre jer før I køber hvalp. En Chihuahua kan sagtens blive
15 år gammel. Og det er jo det vi gerne vil ikke?

Med venlig hilsen

Dorthe

http://www.kandu.dk/