Skal akvarie være i vatter??
Fra : Kasper friis

Dato : 19-11-04 14:21

hvor vigtigt er det lige, mit akvarie står ude i min gang, og jeg kan da se
vandstanden er højere i den side som er ud mod midten af rummet, så det er
altså ikke i vatter...

er det helt skidt eller hva??

--
Kasper Friis

Fra : Martin Bak

Dato : 19-11-04 15:27

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> hvor vigtigt er det lige, mit akvarie står ude i min gang, og jeg kan da
> se vandstanden er højere i den side som er ud mod midten af rummet, så det
> er altså ikke i vatter...

Hvis bare vandet er i vatter, så går det nok!

-Sorry spøg til side. Hvis det ikke er så meget, at akvariet er i fare for
at vælte, har det vist ingen praktisk betydning. Volumen vil dog være ganske
lidt mindre på den måde. Hvad der derimod kan have betydning er, hvis det
står så der kommer vridninger i det. Det _kan_ medføre at akvariet bliver
læk.

Hvorfor retter du det ikke bare op? Det ser jo også pænere ud..

Martin

Fra : Kasper friis

Dato : 19-11-04 20:09

> Hvorfor retter du det ikke bare op? Det ser jo også pænere ud..
>
> Martin

det står på gulvet. det må være gulvet som hælder en smule, ud mod midten
af rummet.. ?? men det har stået der et par md, så mon ikke det holder, det
er jo kun et 128 l, hvis det var et 500-1000 l så kunne vægten nok betyde en
del mere..

retter op, hvordan ??

Fra : Martin Bak

Dato : 19-11-04 20:46

> retter op, hvordan ??

Det står vel på et stel af en art. Så en eller anden form for dut på de
forreste ben måske?
Eller et par stykke masonit under eller sådan noget..

Martin

Fra : Kasper friis

Dato : 19-11-04 21:27

står på et akvarieskab, der er ikke noget som kan justeres.. eneste måde jeg
kan tænke mig til er papir under hjørnerne, og det er nok ikke meget bedre
*G*

--
Kasper Friis
ZX6R 636 04 i Kawa grøn :)

Fra : Per W.

Dato : 19-11-04 23:54

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> skrev i melding

> [...]
> af rummet.. ?? men det har stået der et par md, så mon ikke det holder,
> det er jo kun et 128 l, hvis det var et 500-1000 l så kunne vægten nok

Ta ut litt vann på den siden hvor det er for mye Fra spøk til alvor,
hvis det ikke er mer enn noen mm så spiller det ingen rolle.

/Per W.

Fra : Jasper Norman

Dato : 20-11-04 00:06

Jeg mener ikke at der er forskel på, om det er et 128 eller et 900l der er
tale om. Glasset i dit 128 er betydeligt tyndere end i et 900l, og kan
derfor ikke modstå ret højt tryk. Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at
det kommer i vatter.

Mvh

Jasper

Fra : Jan F.

Dato : 20-11-04 08:48

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tale om. Glasset i dit 128 er betydeligt tyndere end i et 900l, og kan
> derfor ikke modstå ret højt tryk. Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at

Glastykkelsen har ingen betydning om et akvarium står i vatter, trykket på
ruden bliver aldrig større end når akvarium står i vatter. Står akvariumet
meget skævt løber vandet bare ud over kanten, eller glider det ned af bordet

--

Jan F.

Fra : Per W.

Dato : 20-11-04 15:34

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i melding
> Jeg mener ikke at der er forskel på, om det er et 128 eller et 900l der er
> tale om. Glasset i dit 128 er betydeligt tyndere end i et 900l, og kan
> derfor ikke modstå ret højt tryk.

<<klipp>>

Skal bli spennende å se din begrunnelse på dette. Vannet flyter skjønner du,
det er ikke som en fast blokk.

/Per W.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-11-04 22:43

Per W. wrote:
> "Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i melding

> <<klipp>>
>
> Skal bli spennende å se din begrunnelse på dette. Vannet flyter skjønner du,
> det er ikke som en fast blokk.

Et ord: "vandsøjle" (eng.: "water column" ?).

Hvor mange cm vandsøjle (tryk) er der på bunden af forruden i et vippet
akvarie sammenlignet med et akvarie, der står i water?

--
Steen Suder

Fra : Per W.

Dato : 20-11-04 23:44

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding

> Et ord: "vandsøjle" (eng.: "water column" ?).
>
> Hvor mange cm vandsøjle (tryk) er der på bunden af forruden i et vippet
> akvarie sammenlignet med et akvarie, der står i water?

he he. som sagt, vann er flytende.

/Per W.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-11-04 00:00

Per W. wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding

<KLIP>

> he he. som sagt, vann er flytende.

Og med det vil du sige?

--
Steen Suder

Fra : Jan F.

Dato : 21-11-04 08:16

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Og med det vil du sige?

Han mener sandsynligvis at vandet løber ud af akvariet, når det vippes.

--

Jan F.

Fra : Per W.

Dato : 21-11-04 10:51

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding

> <KLIP>

> Og med det vil du sige?

Du kan ikke tro at trykket vil oppføre seg som i en vannsøyle. Det vil ikke
være merkbart mer trykk på sideglasset fordi om akvariet ikke står i vater.

/Per W.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-11-04 22:38

Kasper friis wrote:
> [...]
> vandstanden er højere i den side som er ud mod midten af rummet, så det er

Hvis det ikke er mere end at akvariet stadig står stabilt, er det ikke
noget problem. Det har andre allerede skrevet i tråden.

Der er dog en lille bigevinst:
Hvis akvariet hælder en smule fremover, vil man ikke kunne se den
bagerste overrammes underkant under vandoverfladen, når akvariet er
fyldt korrekt.
Dette lille trick bruges af mange konkurrenceakvarister.

--
Steen Suder

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 21-11-04 21:44

> [...]
se
> vandstanden er højere i den side som er ud mod midten af rummet, så det er

Sikke en meningsudveksling din indlæg har afstedkommet..... med mange gode
teorier.

Mon ikke at man kan konkludere at der ikke er en forhøjet risiko ved at have
akvariet i vatter og at der måske er en forhøjet risiko hvis det ikke er. Så
må du overveje om du vil løbe den risiko.

MvHans