Vinterklargøring af motor
Fra : Henrik B

Dato : 19-11-04 10:13

Hej,

Som nybagt bådejer har jeg for første gang vinterklargøre en båd.

Jeg er lidt i tvivl om hvor grundigt jeg bør konservere min Volvo Penta
MD11C.
I instruktionsbogen anbefaler de at jeg afmonterer dieseldyserne og hælder
motorolie i cylindrene, mens de i VPs Oplægnings- og søsætningsguide kun
foreskriver olieskift og kørsel med motoren efter olieskift.

Er det nødvendigt at hælde motorolie i cylindrene? Hvad gør I?

Tillige skal man iflg. instruktionsbogen sende sine dieseldyser til
kontrol og rengøring - er det også nødvendigt?

Mvh,
Henrik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-11-04 13:08

Henrik B <h@b.c> skrev:
> [...]
>instruktionsbogen sende sine
>dieseldyser til
>kontrol og rengøring - er det også nødvendigt?

Det virker lidt "Overdooing" vinteropbevaring er ikke at
sammeligne med langtidskonservering af motoren.
Herunder lidt information hentet fra B-31 Klubbens hjemmeside.

Inden båden tages på land om efteråret køres motoren godt varm
(driftstemperatur). Efter standsning skiftes oliefiler og olie.
Ventilspillerummet justeres og generator remmen strammes.
Når båden er kommet på land ordnes kølevandssystemet, se dette
punkt og er der monteret en sugeventil demonteres og renses den
efterfulgt af montering igen.
Huset til impelleren åbnes og impelleren udtages og inspiceres. Er
der revner udskiftes den ellers smøres den med silicone og gemmes
i skuffen i navigationsbordet sammen med dækslet og skruerne.

Kølevandssystemet til motoren findes i to hovedudformninger, enten
som et direkte saltvandskølesystem eller som ferskvandssystem med
en varmeveksler til saltvandskøling.

I direkte saltvandskølesystemet går det kølende vand gennem
indsugningskurv, bundventil, slange til filtersi, impellerpumpe og
til motorens blok. Fra blokken gennem udstødningsmanifolden til
udstødningssystemet.

I ferskvandssystemet går saltvandet fra impellerpumpen gennem
varmeveksleren til udstødningsmanifolden.

Ferskvandet kører rundt i et internt system drevet af en pumpe.

Ferskvandet skal være tilsat glykol. Det nedsætter fordampningen
lidt og vand/glykol blandingen nedsætter frysepunktet betydeligt.
Det kan ikke betale sig at eksperimentere med blandingsforholdet,
bland for opnåelse af lavest mulige frysepunkt for væsken.
Hvert andet år tappes væsken af og ny væskeblanding påfyldes.
Glykolens rustbeskyttende inhibitor nedbrydes efterhånden, derfor
skift væsken hvert andet år.

Når båden skal på land er det en god ide at køre den varm i vandet
og derefter skifte olie og oliefilter.
Når båden er kommet på land skal man sætte et stykke slange fra
impellerpumpens indsugningsside og ned i en spand med ferskvand.
Tilfør, medens motoren kører, ferskvand til spanden og afslut med
at hælde en 1 liter glykol i spanden på det tidspunkt hvor der kun
er en liter vand tilbage. I det øjeblik den sidste glykolblanding
suges op fra spanden standses motoren.
Hermed er nu hele motorblokken og udstødningssystemet tilsat denne
blanding og vil derfor ikke fryse før blandingens frysetemperatur
bliver nået. Og det er ca. – 21 grader Celcius.

Filtersien drænes og filtermassen renses for tangrester m.m.

Endeligt oversprøjtes motoren med f.eks. WD-40.
Om foråret et motoren let at aftørre.

Husk at sætte slangen fra filtersien tilbage på impellerpumpen og
efterspænd spændebåndene.

Gennem vinteren lav en aftale med de omkring liggende om at I
mødes hver den 1. kl.: XX.
Gå op i båden og drej startnøglen samtidigt med at stopknappen er
aktiveret. Lad motoren turne få omgange. Ikke mere.
Herefter kan I igen samles nede på bådepladsen og nyde den
medbragte øl.

Metoden gør at man kommer ned og får arbejdet gjort og man får en
hyggesnak med de andre sejlere.

mvh
Harding E. Larsen

Fra : Henrik B

Dato : 19-11-04 19:19

On 19 Nov 2004 12:07:36 GMT, Harding E. Larsen <harding@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> Det virker lidt "Overdooing" vinteropbevaring er ikke at
> sammeligne med langtidskonservering af motoren.
> Herunder lidt information hentet fra B-31 Klubbens hjemmeside.

OK, det er ca. det samme der står i Volvo Pentas
optagnings/søsætningsfolder,
og nogenlunde det jeg allerede har gjort.

Mvh,
Henrik.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-11-04 20:14

Jeg har skrevet en step-by-step vejledning på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm

Jeg ved ikke om alt passer på din model, men det angiver hvor grundigt det
skal gøres jf VP2001 manualen. Dog må jeg erkende, at jeg ikke tømte
S-drevet for olie *hvert* år, men blot checkede, at det ikke havde taget
vand ind.

Bjarke

Fra : povl gade

Dato : 22-11-04 11:58

Fra : Piet Jansen

Dato : 22-11-04 17:05

"Henrik B" <h@b.c> wrote in message newsshpfwdm71k3qd7@dtext.tele.dk...
> [...]
>
> Tillige skal man iflg. instruktionsbogen sende sine dieseldyser til
> kontrol og rengøring - er det også nødvendigt?

Hej Henrik

Vigtigst af alt er at skylle saltvandssystemet igennem med ferskvand og
derefter med køler væske ( 30%), så motoren ikke fryser i stykker.

Skift af motorolie og finter er nr. 2

Det sidste med dieseldyserne tør jeg ikke udtale mig om

Hilsen Piet Jansen