Emil kunne ikke tåle vaccinen
Fra : Helle Nielsen

Dato : 19-11-04 00:14

Ja så sidder jeg her og er pænt urolig. I eftermiddags var vi nede og få
vaccineret begge katte og få dem sundhedstjekket. Dyrlægen var meget
imponeret og synes virkelig det var nogle lækre katte.

Her i aften sidder jeg så med tæppe over mig og ser fjernsyn da Emil
pludselig skriger op og spræller helt vildt nede under tæppet (der ligger
han altid når jeg ser fjernsyn). Han ryger op og afsted og spræller helt
vild og jeg tror så det der fordi hans ben sover men det bliver ved...
Jeg ringer til dyrlægen og fortæller at det er helt vildt og han ryster,
spræller, kratter sig bag ørerne og ryster på hovedet mens han piver og
løber rundt. Jeg bliver naturligvis urolig og det er ikke bedre da han
vender det hvide ud af øjnene. Jeg ringer til dyrlægen og vi skal komme med
det samme. Han mener det er fordi han ikke kan tåle vaccinen (den har han
ellers fået før) og giver ham derfor en sprøjte med stesolid som skulle få
ham til at falde til ro. Kl. er på det tidspunkt 21.40. Vi kommer hjem og
han falder også lidt til ro men spræller stadig voldsomt i perioder. Kl. 23
ringer jeg så til dyrlægen igen som mener vi lige skal se det an. Han skal i
hvert fald ikke have denne vaccination mere siger han.

Jeg skal tjekke ham min hver 2.time hele natten igennem og ringe hvis der
sker ændringer i hans tilstand til det værre.

Knud har fået Emil til at falde til ro og det ser bedre ud nu. Emil spjætter
ikke sååå meget nu og ligger med lukkede øjne. Knud er den eneste der kan
komme til ham lige nu.

Puuuha hvor er jeg bange...det er virkelig ikke rart.

Nogen der har disse erfaringer med katte der ikke kunne tåle en normal
vaccination? den hedder noget med feliowax og er ikke levende men død
vaccine.

Mvh Helle

Fra : Flemming N.

Dato : 19-11-04 00:23

>Puuuha hvor er jeg bange...det er virkelig ikke rart.

Det kan jeg godt forstå det lyder bestemt ikke godt

Jeg har aldrig været ude for lignende men vores kat "Konken" bliver
altid syg og træt når han bliver vacineret, sidste gang (for ca. 2
uger siden) tog det ham omkring 2 dage at komme på dupperene igen....

Jeg krydser finger for den lille

Mvh,

Flemming
--
- Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure? (G.O'Dowd) -

Fra : Helle Nielsen

Dato : 19-11-04 00:33

"Flemming N." <culture@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altid syg og træt når han bliver vacineret, sidste gang (for ca. 2
> uger siden) tog det ham omkring 2 dage at komme på dupperene igen....

Ja Emil er jo to år og i al den tid jeg har haft ham har han også bare
blevet træt og slatten af vaccinen i nogle dage men det har dog aldrig været
som her i dag...

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 19-11-04 02:12

Helle Nielsen skrev i en meddelelse...

> Nogen der har disse erfaringer med katte der ikke kunne tåle en normal
> vaccination? den hedder noget med feliowax og er ikke levende men død
> vaccine.

Hej Helle

Min Freya var til revaccination sidste torsdag. Det er fjerde
vaccinationsstempel i den tid jeg har haft hende og bortset fra den
allerførste gang (hvor hun i forvejen havde det forfærdeligt) har hun aldrig
haft nogen problemer. Hun bliver ikke engang skidt. Hun ligger sig bare til
at sove rusen ud.

Den her gang var det dog lidt anderledes. Fredag morgen da jeg ville kigge
til hende, hylede hun i smerte da jeg ville løfte hende og da jeg forsigtigt
kælede ved hende bagefter knurrede hun og hvæste et par gange - og det kunne
hun ellers ikke drømme om at gøre til mig. Men værst af det hele var at hun
blev inkontinent. Hun tissede konsekvent på køkkengulvet og de to
gummimåtter foran kattebakkerne. Sådan gik der et par dage, så fik jeg det
gode råd at fjerne måtterne for ikke at få hende til at sidde fast i en
dårlig vane. Samtidig satte jeg en lille åben bakke frem også så der var
lidt flere muligheder.

Hun er heldigvis holdt op med at tisse på gulvet nu, og smerten ved berøring
var der også kun om fredagen. Der er kommet nye klistermærker til
vaccinationskortet og der står ikke om det er levende eller død vaccine hun
har fået, så jeg er faktisk lidt i tvivl. Men det er det første klistermærke
der ser sådan ud i kortet og den hedder det samme som den du har fået.

Jeg vil gå i seng med krydsede fingre, tæer og får lige min fodvarmer Gizmo
til at krydse et par poter også, for at Emil har det tip top i morgen og er
kommet sig helt.

Kram til dig og Emil fra Tina og den døsige trio Gizmo, Freya og Devi.
--
www.1001kat.dk
- Ophør - kun en uge tilbage

Fra : Denise

Dato : 19-11-04 07:23

Hej Helle
Puha, det lyder ikke godt. Gud ved om de har lavet om på vaccinen. Felovax
burde være en gammel, gennemtestet, død vaccine, den brugte vi også, da vi
vaccinerede vores katte, det gør vi ikke mere. Men måske kan der være ændret
i den, det må dyrlægen kunne undersøge.
Det er klart du bliver bange, det var jeg sandelig også blevet. Håber Emil
har det bedre nu og god bedring med ham.

--
Hilsen Denise

Fra : Freedom

Dato : 19-11-04 10:05

Bare af nysgerighed, hvorfor vaccinere i ikke jeres katte mere?

Min ene killing blev meget påvirket af sin vaccine, men det var træthed og
sløvhed som varrede en uge!

Iben

Fra : Denise

Dato : 19-11-04 11:56

"Freedom" <nomail@nomail.dk> wrote in message
> Bare af nysgerighed, hvorfor vaccinere i ikke jeres katte mere?
>
> Min ene killing blev meget påvirket af sin vaccine, men det var træthed og
> sløvhed som varrede en uge!
>
> Iben

Hej
Vi har snakket om det herinde før. Du kan måske finde indlæg på Google. Der
er for og imod værdien af vaccinen, der er diskussioner om hvor store
intervaller man skal have - altså hvor længe den holder, der er hvad der
vaccineres imod, der er inde og ude katte osv osv. Jeg gør det ikke, da min
ene kat har allergi og min anden kat havde mange problemer med vaccinen i
sine unge år. De nu er oppe i årene og jeg vil ikke udsætte deres
immumsystem for belastningen af en vaccine. Desuden kommer mine katte ikke
ud (venligst undlad at forklare at indekatte også kan få sygdomme
Det er mit valg, og jeg ønsker absolut ikke starte en diskussion om for og
imod

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-11-04 12:57

> Det er mit valg, og jeg ønsker absolut ikke starte en diskussion om for og
> imod
>
> --
> Hilsen Denise

Helt i orden med mig
Der blev faktisk offentliggjort en undersøgelse for et stykke tid siden, der
viste at hvis man giver de to killigevacciner med 4 ugers mellemrum og en
mere 6 måneder efter det, så er katten dækket ind for livet.
Min mening er også at vi overvaccinerer, men reglerne siger for mig som
opdrætter at jeg skal vaccinere kattene hvert år, så jeg har ikke
valgmuligheden.

Prøver lige at finde undersøgelsen.

Hilsen Nina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-11-04 13:00

Fandt den
Forw. fra en anden liste

This letter appeared in the Veterinary Times (UK) January
2004;-----------------------------

Dear Editor

We, the undersigned, would like to bring to your attention our concerns in
the light of recent new evidence regarding vaccination protocol.

The American Veterinary Medical Association Committee report this year
states that 'the one year revaccination recommendation frequently found on
many vaccination labels is based on historical precedent, not scientific
data'.

In JAVMA in 1995, Smith notes that 'there is evidence that some vaccines
provide immunity beyond one year. In fact, according to research there is
no proof that many of the yearly vaccinations are necessary and that
protection in many instances may be life long'; also, 'Vaccination is a
potent medical procedure with both benefits and risks for the patient';
further that, 'Revaccination of patients with sufficient immunity does not
add measurably to their disease resistance, and may increase their risk of
adverse post-vaccination events.'

Finally, he states that: 'Adverse events may be associated with the
antigen, adjuvant, carrier, preservative or combination thereof. Possible
adverse events include failure to immunise, anaphylaxis, immunosuppression,
autoimmune disorders, transient infections and/or long-term infected carrier
states.'

The report of the American Animal Hospital Association Canine Vaccine
Taskforce in JAAHA (39 March/April 2003) is also interesting reading:
'Current knowledgte supports the statement that no vaccine is always safe,
no vaccine is always protective and no vaccine is always indicated';
'Misunderstanding, misinformation and the conservative nature of our
profession have largely slowed adoption of protocols advocating decreased
frequency of vaccination'; 'Immunological memory provides durations of
immunity for core infectious diseases that far exceed the traditional
recommendations for annual vaccination. This is supported by a growing body
of veterinary information as well as well-developed epidemiological
vigilance in human medicine that indicates immunity induced by vaccination
is extremely long lasting and, in .most cases, lifelong.'

Further, the evidence shows that the duration of immunity for rabies
vaccine, canine distemper vaccine, canine parvovirus vaccine, feline
panleukopaenia vaccine, feline rhinotracheitis and feline calicivurus have
all been demonstrated to be a minimum of seven years, by serology for rabies
and challenge studies for all others.

The veterinary surgeons below fully accept that no single achievement has
had greater impact on the lives and well-being of our patients, our clients
and our ability to prevent infectious diseases than the developments in
annual vaccines. We, however, fully support the recommendations and
guidelines of the American Animal Hospitals Association Taskforce, to reduce
vaccine protocols for dogs and cats such that booster vaccinations are only
given every three years, and only for core vaccines unless otherwise
scientifically justified.

We further suggest that the evidence currently available will soon lead to
the following facts being accepted:

* The immune systems of dogs and cats mature fully at six months and any
modified live virus (MLV) vaccine given after that age produces immunity
that is good for the life of that pet.

* If another MLV vaccine is given a year later, the antibodies from the
first vaccine neutralise the antigens from the subsequent so there is little
or no effect; the pet is not 'boosted', nor are more memory cells induced.

* Not only are annual boosters for canine parvovirus and distemper
unnecessary, they subject the pet to potential risks of allergic reactions
and immune-mediated haemolytic anaemia.

* There is no scientific documentation to back up label claims for annual
administration of MLV vaccines.

* Puppies and kittens receive antibodies through their mothers' milk.
This natural protection can last eight to 14 weeks.

* Puppies and kittens should NOT be vaccinated at less than eight weeks.
Maternal immunity will neutralise the vaccine and little protection will be
produced.

* Vaccination at six weeks will, however, DELAY the timing of the first
effective vaccine.

* Vaccines given two weeks apart SUPPRESS rather than stimulate the
immune system.

This would give possible new guidelines as follows:

1. A series of vaccinations is given starting at eight weeks of age (or
preferably later) and given three to four weeks apart, up to 16 weeks of
age.

2. One further booster is given sometime after six months of age and will
then provide life-long immunity.

In light of data now available showing the needless use and potential harm
of annual vaccination, we call on our profession to cease the policy of
annual vaccination.

Can we wonder that clients are losing faith in vaccination and researching
the issue themselves? We think they are right to do so. Politics,
tradition or the economic well-being of veterinary surgeons and
pharmaceutical companies should not be a factor in making medical decisions.

It is accepted that the annual examination of a pet is advisable. We
undervalue ourselves, however, if we hang this essential service on the back
of vaccination and will ultimately suffer the consequences. Do we need to
wait until we see actions against vets, such as those launched in the state
of Texas by Dr Robert Rogers? He asserts that the present practice of
marketing vaccinations for companion animals constitutes fraud by
misrepresentation, fraud by silence and theft by deception.

The oath we take as newly-qualified veterinary surgeons is 'to help, or at
least do no harm'. We wish to maintain our position within society, and be
deserving of the trust placed in us as a profession. It is therefore our
contention that those who continue to give annual vaccinations in the light
of new evidence may well be acting contrary to the wefare of the animals
committed to their care.

Yours faithfully

Richard Allport, BVetMed, MRCVS
Sue Armstrong, MA BVetMed, MRCVS
Mark Carpenter, BVetMed, MRCVS
Sarah Fox-Chapman, MS, DVM, MRCVS
Nichola Cornish, BVetMed, MRCVS
Tim Couzens, BVetMed, MRCVS
Chris Day, MA, VetMB, MRCVS
Claire Davies, BVSc, MRCVS
Mark Elliott, BVSc, MRCVS
Peter Gregory, BVSc, MRCVS
Lise Hansen, DVM, MRCVS
John Hoare, BVSc, MRCVS
Graham Hines, BVSc, MRCVS
Megan Kearney, BVSc, MRCVS
Michelle L'oste Brown, BVetMed, MRCVS
Suzi McIntyre, BVSc, MRCVS
Siobhan Menzies, BVM&S, MRCVS
Nazrene Moosa, BVSc, MRCVS
Mike Nolan, BVSc, MRCVS
Ilse Pedler, MA, VetMB, BSc, MRCVS
John Saxton, BVetMed, MRCVS
Cheryl Sears, MVB, MRCVS
Jane Seymour, BVSc, MRCVS
Christine Shields, BVSc, MRCVS
Suzannah Stacey, BVSc, MRCVS
Phillip Stimpson, MA, VetMB, MRCVS
Nick Thompson, BSc, BVM&S, MRCVS
Lyn Thompson, BVSc, MRCVS
Wendy Vere, VetMB, MA, MRCVS
Anuska Viljoen, BVSc, MRCVS, and
Wendy Vink, BVSc, MRCVS

Fra : Denise

Dato : 19-11-04 13:51

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote in message
> Fandt den
> Forw. fra en anden liste
>
> This letter appeared in the Veterinary Times (UK) January
> 2004;-----------------------------

Tak )

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-11-04 13:49

On 2004-11-19 11:56:13 +0100, "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> said:

> [...]
> er for og imod værdien af vaccinen, der er diskussioner om hvor store
> intervaller man skal have - altså hvor længe den holder, der er hvad der

Jeg kan da lige oplyse, at der arbejdes på det med vaccinernes
forskellige "virketid".
Problemet er, at man pt. kun kan få en kombinationsvaccine her i
landet, der beskytter mod både kattesyge og de forskellige vira, man
kalder "katteinfluenza" under et. Det er bare sådan, at kattesyge
vaccinen holder lææænge, mens "influenza"-vaccinerne holder mindre end
et år. Derfor er det noget hø, at man kun kan få dem sammenblandet.
Resten af verden har indset dette, bare ikke de danske bestemmende
myndigheder Men måske det med tiden kan lykkes, så vi kan vaccinere
mod katte-influenza'erne uden at behøve at OVERvaccinere mod
kattesyge... *suk*
Rigtig god bedring til Emil - jeg synes også at jeg har hørt om flere,
hvis katte er blevet syge at den dræbte vaccine?
--
Knus fra Ann R

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-11-04 14:14

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> writes:

> Rigtig god bedring til Emil - jeg synes også at jeg har hørt om flere,
> hvis katte er blevet syge at den dræbte vaccine?

Hint DeKatten

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Denise

Dato : 19-11-04 14:47

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> wrote in message

> Hint DeKatten

Tak. Ja man kan jo ikke følge med i alle fora, selvom man gerne ville .
Der er åbenbart 2 katte der har været virkelig syge af samme vaccine (indlæg
vaccine uha da da). Sikke nogle chock. Der må da være en sending der er
noget galt med, skulle man tro. Det er så vidt jeg ved sket før, at de har
måtte kalde sendinger tilbage, når der blev rapporteret for mange problemer.
Man må håbe dyrlægerne giver besked videre om bivirkningerne, der jo er helt
unormale synes jeg, så voldsomme bivirkninger har jeg da aldrig hørt om. Det
er jo ingen sammenligning med at en kat er utilpas 1½ dags tid, det kan man
måske forstå lidt af.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-11-04 14:41

- jeg synes også at jeg har hørt om flere,
> hvis katte er blevet syge at den dræbte vaccine?
> --
> Knus fra Ann R
> Donna og Dittes katteside: http://siamis.com

Jep Det har jeg også. Startede i år, ellers har jeg aldrig haft problemer.
Mit kuld fra december blev vaccineret i starten af det nye år. De gik alle
helt kolde. Sådan utilpas, feber, nedsat appetit. Ikke noget alvorligt, og
jeg vidste jo at det var vaccinen, men var alligevel overrasket over at et
helt kuld reagere sådan. Ergo ringede jeg til flere opdrættere der havde
kuld samtidig. Deres erfaringer var de samme. Killingerne var lidt hårdt
ramt.
Her i sidste måned vaccinerede jeg min hankat, og han har også haft en
reaktion på det. Men mit nye kuld har fået for 2 uger siden, og der har
intet været med dem.
Jeg har hørt at man ændre vacciner til mennesker år for år, for at ramme de
nye virus. Gør man også det med vacciner til dyr? ... så kan det jo have en
forklaring.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 19-11-04 12:00

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> writes:

> Nogen der har disse erfaringer med katte der ikke kunne tåle en normal
> vaccination? den hedder noget med feliowax og er ikke levende men død
> vaccine.

Ja du er ikke alene på det område... Mange har oplevet at katte
udviser allergiske reaktioner på felovax vaccinen.

Det skyldes de hjælpestoffer som er i den døde vaccine som skal booste
virkningen. Løsningen er at bruge felocell i stedet som ikke
indeholder disse hjælpestoffer.

Der sker gerne ikke noget første gang katten vaccineres, men ved
gentagen brug udviser de/den allergiske reaktioner...

Et stort trøstekram med spinnbrum til dig og Emil

Fra : Helle Nielsen

Dato : 19-11-04 12:13

"Henrik Pedersen" <misbams@edb.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> --
> Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
> Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

Puuha, så kom vi igennem natten. En meget hård nat med meget lidt søvn. Emil
havde kramper og spjættende bevægelser hele natten igennem, dog var det
stærkt aftagende. Han var faldet godt til ro kl. 24 hvor jeg tog ham med
iseng og hele natten har han ligget ved min brystkassen under dynen med mine
arme omkring sig, men hver gang han har spjættet er jeg jo vågnet udover
hver 2.time som jeg skulle tjekke ham ifølge dyrlægen. Da kl. er 5 til
morgen spjætter han ikke mere og bevæger sig ud og får lidt at drikke for
hurtigt at kravle ind under dynen til mig igen og nu er det helt overstået.
Han er dog meget træt og sløv. Han har det godt og har da også vasket mig
gevaldigt i ansigtet i dag og er enoooormt kælen det er dejligt men
puha, sikke en forskrækkelse! Jeg er sq glad for at kæresten var her ellers
havde jeg da slet ikke kunne bevare roen.

Nu kalder sengen på Emil og mig...z....tak for de søde ord fra jer
allesammen..

Mvh Helle

Fra : Kate

Dato : 20-11-04 12:13

"Helle Nielsen" <mail@hellenielsen.dk> wrote in

> Nu kalder sengen på Emil og mig...z....tak for de søde ord fra
> jer allesammen..

Håber Emil og dig har fået sovet ud og at han er sig selv igen. Sikke
dog en forskrækkelse, jeg kan godt forstå du var bange.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Helle Nielsen

Dato : 20-11-04 19:05

> Håber Emil og dig har fået sovet ud og at han er sig selv igen. Sikke
> dog en forskrækkelse, jeg kan godt forstå du var bange.

Jow tak, vi har sovet ud og Emil er på toppen igen - i dén grad!

Mvh Helle

Fra : Kate

Dato : 20-11-04 20:56

> Jow tak, vi har sovet ud og Emil er på toppen igen - i dén grad!

Det var godt Underligt så glad man kan blive for at de bliver
ballademagere igen