Hvilken betydning har forskellig FSB på CP~
Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 18-11-04 21:04

Jeg havde et MB (Asus P4S333) hvorpå jeg havde en
P4 1,6 NW og 512 MB PC 2700 ram.
MB, CPU og RAM kørte alle 333 på bussen.
Nu har jeg imidlertid fået et MB af svoger (Asus P4S8X)
og dette kan jo køre med højere FSB. Det skal lige siges at
CPU og RAM er flyttet over på dette MB og kører fint.
Jeg kunne dog godt tænke mig at sætte en størrer CPU på,
men er lidt i vilrede mht. FSB'en. Skal jeg fortsætte med
noget 333 CPU, eller betyder det mindre at FSB er forskellig??
Skal jeg feks. op i nærheden af P4 3GHz så kører det jo
ikke 333 mere, men snarrer 533 eller 800.
Www.asus.com siger max 2,56 GHz @ 533 men der er
sikkert kommet en biosupdate som har ændret på det
Hvad vil være best at gøre mht pris og opnået forbedring
hvis der skal ny fessor i???

Gode råd og vejledning modtages.

Fra : Brian Lund

Dato : 18-11-04 21:34

> Jeg havde et MB (Asus P4S333) hvorpå jeg havde en
> P4 1,6 NW og 512 MB PC 2700 ram.
> MB, CPU og RAM kørte alle 333 på bussen.

Der er ikke lavet nogen P4 CPU der kører 166/333!? - Så du har kørt
overclocked?

> [...]
> men er lidt i vilrede mht. FSB'en. Skal jeg fortsætte med
> noget 333 CPU, eller betyder det mindre at FSB er forskellig??

P4 er lavet i FSB 400, 533 og 800...
En P4 er "quad pumped", dvs. at du faktisk kun kører ved 1/4 af den "FSB"
som de skriver, altså:
100 MHz, 133 MHz og 200 MHz... (hhv 400,533 og 800)
DDR333 RAM kører ved 166 MHz, altså kan du bruge en FSB533 CPU helt uden
problemer med de RAM du har nu, de ville kunne køre en "FSB666" CPU hvis der
fandtes sådan en...

> Skal jeg feks. op i nærheden af P4 3GHz så kører det jo
> ikke 333 mere, men snarrer 533 eller 800.
> Www.asus.com siger max 2,56 GHz @ 533 men der er
> sikkert kommet en biosupdate som har ændret på det

På deres CPU support list står der også nye CPUer med hvis der er lavet BIOS
updates, så hvis der IKKE er listet nogen med FSB 800, ja så kan du ikke
bruge dem...

> Hvad vil være best at gøre mht pris og opnået forbedring
> hvis der skal ny fessor i???

En brugt 533 CPU i den hurtige ende ;)

Brian

Fra : JK

Dato : 18-11-04 21:45

On Thu, 18 Nov 2004 21:03:44 +0100, "Andersen \(3650\)"
<virkerikke@nospam.dk> wrote:

> [...]
>ikke 333 mere, men snarrer 533 eller 800.
>Www.asus.com siger max 2,56 GHz @ 533 men der er
>sikkert kommet en biosupdate som har ændret på det

Nej, det er chipset, der bestemmer fsb, - og ikke bios

>Hvad vil være best at gøre mht pris og opnået forbedring
>hvis der skal ny fessor i???

http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

siger at 2.8 GHz, fsb533, er max.

cache 512 kb, dvs. northwood.