Mødre afgør far-status
Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-04 16:09

Mødre afgør far-status

"Å forføre ens neste til en god oppfatning om en og senere selv tro fullt og
fast på nestens oppfatning. Hvem kan gjøre kvinnene et slikt kunststykke
etter?"Nietzsche

Kvinder former mænds sind langt mere end vi kan lide at anerkende. Når et
par er sammen om deres nyfødte siger mor til den lille "se det er din far"
og det bliver hun ved med de næste mange år. Meget smigrende. Og en foræring
af lidt af den enorme loylitet og forgudelse som børn har til mor. Siden
foræres sådan loyalitet fra mor til skolelærer, til de kammerater som
moderen kan lide, til børnehavepædagogen, til klasselæreren, til
spejderføreren, til håndboldtræneren, til militærets officerer.

Første gang min 7-årige søn var på ferie hos mig, efter jeg var blevet skilt
fra moderen, bragte han emnet op i S-toget på vej til Tivoli og sagde "Mor
er bange for, at jeg kommer til at ligne dig". Nu hed hendes projekt at
pille min status ned.

Idag tror moderen fuldt og fast på, at det er min søn selv, der har fundet
på at betragte mig som en ensom, gammel, venneløs tosse som man skal besøge
af medlidenhed. Jvf. ovenstående Nietzsche-citat.

Og at medlidenhed er en dyd, og at når man gør noget godt for nogen, så har
man noget på ham, og han står i taknemlighedsgæld, fordi man gad besøge ham
og snakke med ham.

Nietzsches læremestre, Rousseau og Luther, havde ret "Det skal være lysten
der driver værket". "Ærlighed varer længst".

"Kvindens forfængelighed kræver mere af manden end at han er en lykkelig
ægtefælle." Nietzsche

" Kvinder har intelligens, mænd har karakter og lidenskab
Nietzsche

" Kvindfolkene må råde én dag i ugen, men de skal ikke vide hvilken
dag det er." = gammel dansk ordsprog der siger som Nietzsche "går du til
kvinder, glem ej pisken"

" Stupidity in a woman is unfeminine.Dumhed er ukvindelig Nietzsche

"Hvor højt kvinder end ærer deres mænd,
så ærer de dog endnu mere de af samfundet anerkendte magter og høje
stillinger. ;
de har i århundreder været vænnede til at træde frem for alt herskende i
bøjet stilling,
med hænderne foldet over brystet og til at misbillige al opsætsighed mod den
offentlige magt.
Derfor hænger de sig,uden egentlig at tilsigte det (snarere som af
instinkt)som
hæmsko mellem hjulene på enhver frisindet uafhængig stræben.
og gør under visse omstændigheder deres ægtefæller i høj grad utålmodige,
især deres ægtefæller overtaler sig til at tro,
at det er kærlighed, der i grunden driver kvinderne dertil
At miskende kvindernes midler og højmodigt ære motiverne til disse midler
- der er mands skik og ofte medfører mands-fortvivlelse. Nietzsche

Respekt, dér

Kan det udelukkes, at din attitude og dine rå tekster er med til at opildne
unge drenge til at dyrke en destruktiv machoidentitet som sexfikserede
storbykrigere med den ene hånd på knivskæftet og den anden hånd i trussen?"

Spørger 45-årige feministforfatter H Holst til rapperen Niels "Niarn" Roos

Det kan man ellers kalde et retorisk spørgsmål.

Rap er som dansk skønlitteratur, festivalmusik og filmkunst nogle statsligt
begunstighede og opreklamerede afledningsmanøvrer

Den enkelte rapper oparbejder sjov sprogfornyelse, men de vil ikke noget.
Debat om indvandring - er de for umodne til.

Alt pakkes ind i humoristiske omsvøb med en kattelem, så man altid siger det
populistiske og det politisk korrekte samtidigt.