[MS-SQL] dbo prefix
Fra : Morten Snedker

Dato : 18-11-04 16:03

I en Access-formular har jeg en dropdown-box, der som RowSource har en
stored procedure.

Hvis jeg angiver RowSource til
spAKlubCVRIDafdeling
virker det ikke for nogle brugere.

Hvis jeg angiver RowSource til
dbo.spAKlubCVRIDafdeling
virker det for de resterende.

Alle brugere har som minimum db_datareader, så jeg kan ikke forstå, at
de ikke må eksekvere denne SP uden at jeg i Access angiver dbo-prefix.

Jeg benytter Access XP / MS-SQL 2000.

xpost: dk.edb.database + dk.edb.database-msaccess
fut: dk.edb.database

/Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-11-04 20:22

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" wrote

> Hvis jeg angiver RowSource til
> spAKlubCVRIDafdeling
> virker det ikke for nogle brugere.
>
> Hvis jeg angiver RowSource til
> dbo.spAKlubCVRIDafdeling
> virker det for de resterende.

Jeg går ud fra at det er dbo.spAKlubCVRIDafdeling den reelt hedder?
At owner er dbo betyder tabellen/objektet er oprettet af "ejeren" af
databasen

> Alle brugere har som minimum db_datareader, så jeg kan ikke forstå, at
> de ikke må eksekvere denne SP uden at jeg i Access angiver dbo-prefix.

Kører du med windows authetication for alle brugere eller en blandet
landhandel?

> Jeg benytter Access XP / MS-SQL 2000.

Jeg har haft en del problemer jeg har løst ved at explicit angive dbo

> xpost: dk.edb.database + dk.edb.database-msaccess
> fut: dk.edb.database

Den virkede ikke (din FUT)
Jeg sat opfølgning til Access, da jeg mener at det er en Access specfik
problemstilling

Jeg har kun oplevet disse problemer med mSSQL sammen med Access

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-04 22:18

Morten Snedker <morten"udelad"@ skrev:

> Alle brugere har som minimum db_datareader, så jeg kan ikke
> forstå, at de ikke må eksekvere denne SP uden at jeg i Access
> angiver dbo-prefix.

Problemet er ikke at de ikke må eksekvere sp'en, men at du er nødt
til at angive ejernavnet (dbo) hvis brugerens standardejernavn er
noget andet.

Med andre ord - hvis en bruger ikke har db_owner-rettigheden, så er
det nødvendigt at præfikse med dbo for objekter der er ejet af dbo.

> xpost: dk.edb.database + dk.edb.database-msaccess
> fut: dk.edb.database

Du glemte vist at sætte den - den skulle være der nu.

--
Jens Gyldenkærne Clausen