for skarpt lys?
Fra : Brizz

Dato : 18-11-04 13:03

Kan man have for skarpt lys i akvariet? Jeg har et lille ekstra akvarie som
jeg har lidt neon og nogen barber gående i. tanken er 32L og røret i lampen
er 15W. Når lyset ikke er tændt går de frit rundt i akvariet og når jeg
tænder lyset bliver de meget sky og gemmer sig ved bunden.
Nogen ide om hvad der gør det?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-11-04 14:10

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er 15W. Når lyset ikke er tændt går de frit rundt i akvariet og når jeg
> tænder lyset bliver de meget sky og gemmer sig ved bunden.

Hvis der ikke er nogen planter eller roder som de kan søge skjul bag,
vil de aldrig være trygge, og derfor er de mere tilpasse når der ikke er
lys over.
Hvis der er skjulesteder, så prøv at lægge et stykke papir mellem lampen
og
glasset, det dæmper lyset lidt, og du kan justere mængden af lys ved at
lægge flere
ark papir imellem.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 18-11-04 14:35

> [...]
> og
> glasset, det dæmper lyset lidt, og du kan justere mængden af lys ved at

Der er en emkelt plante og nogen lava sten. Men det er rigtigt de søger
tilflugt under pumpen hvor de lige kan være og tæt omkring lava stenene.
Kan godt være jeg er lidt sippet. Men er der ikke en lille fare for brand
ved papir imellem lampe og akvarie? eller er den kun på 0,0001%?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-11-04 16:18

Brizz wrote:
Men er der ikke en lille fare for brand
> ved papir imellem lampe og akvarie? eller er den kun på 0,0001%?
Ved ikke hvor stor risiko, men jeg turde ikke prøve
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Lidt nye fotografiske billeder på:

Fra : Brizz

Dato : 18-11-04 15:16

> Hvis der er skjulesteder, så prøv at lægge et stykke papir mellem lampen
> og glasset, det dæmper lyset lidt, og du kan justere mængden af lys ved at
> lægge flere ark papir imellem.

Det dæmpede ihvertfald lyset. nu må jeg så se om de er lidt mere fremme...
opfølgning følger om et par dage...

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jan F.

Dato : 18-11-04 17:40

> Det dæmpede ihvertfald lyset. nu må jeg så se om de er lidt mere fremme...
> opfølgning følger om et par dage...

Prøv evt med 3 watt sparepære..

--

Jan F.

Fra : Brizz

Dato : 20-11-04 00:18

Der er ikke sket det store. Der er blevet mindre lys derinde. faktisk for
lidt synes jeg men de virker stadig lige skræmte...

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-11-04 00:51

> lampen
> at
>
> Der er ikke sket det store. Der er blevet mindre lys derinde. faktisk for
> lidt synes jeg men de virker stadig lige skræmte...

Du skal også være meget opmærksom på den skygge som du selv danner.
Hvis akvariet står så du kommer mellem, akvarie og vindue, virker du blot
som en stor skygge og en fare.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 22-11-04 22:10

> Du skal også være meget opmærksom på den skygge som du selv danner.
> Hvis akvariet står så du kommer mellem, akvarie og vindue, virker du
blot
> som en stor skygge og en fare.

Kender godt til den problem stilling. Akvariet står i mit soveværelse hvor
jeg også har min puter. Selvom jeg har siddet i en time eller 2 og ikke
laver skygger eller andet over for akvariet holder de sig meget trygget mod
bunden.
Papiret på lampen har ikke virket stadig efter et par dage nu.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk